فردوسی پور از نود می‌رود؟!


فردوسی پور از نود می‌رود؟!

نود، امسال بیست‌ساله شد؛برنامه‌ای که 20 سال است خطر تعطیلی بیخ گوش آن قرار دارد و هر بار شایعه‌ای درباره حذف مجری‌اش به گوش می‌رسد. این بار اما شایعه‌ها و شائبه‌ها بیش از قبل شده. آیا فردوسی پور از نود خواهد رفت؟ آیا میثاقی برای جانشینی او دورخیز کرده؟ ]]>

پشت پرده عملیات تضعیف عادل با رمز میثاقی

فردوسی پور از نود می‌رود؟!
نود، امسال بیست‌ساله شد؛برنامه‌ای که 20 سال است خطر تعطیلی بیخ گوش آن قرار دارد و هر بار شایعه‌ای درباره حذف مجری‌اش به گوش می‌رسد. این بار اما شایعه‌ها و شائبه‌ها بیش از قبل شده. آیا فردوسی پور از نود خواهد رفت؟ آیا میثاقی برای جانشینی او دورخیز کرده؟
فردوسی پور از نود می‌رود؟!عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فردوسی پور از نود می‌رود؟!
درباره وضعیت متزلزل فردوسی پور حرف‌وحدیث زیاد است. شنیده می‌شود مدیران فعلی تلویزیون دل‌خوشی از او ندارند و دنبال فرصتی می‌گردند تا نود را از عادل بگیرند. این شایعه می‌گوید تقویت محمدحسین میثاقی در همین راستا است. میثاقی، کشف خود عادل در نود است که ابتدا گزارشگر برنامه بود و به‌سرعت پیشرفت کرد. فردوسی پور به میثاقی اعتقاد دارد و پیرو همین است که او را به‌عنوان مجری «فوتبال 120» انتخاب کرد؛ برنامه‌ای که فردوسی پور تهیه می‌کند و پنج‌شنبه‌ها از شبکه ورزش پخش می‌شود.

دورخیز میثاقی برای نود؟

حالا شایعه شده میثاقی برای نشستن روی صندلی نود دورخیز کرده. رویکرد تحلیل‌ها بعد از تقویت شایعه دودسته است؛ دسته اول میثاقی را مقصر اصلی می‌داند و دسته دوم مسئولان تلویزیون را. مثلاً سایت عصر ایران نوشته: « حضور پررنگ محمدحسین میثاقی مجری جوان برنامه‌های مرتبط با مسابقات فوتبال شبکه سه این گمانه را که مدیریت جدید این شبکه قصد دارد او را به‌مرور جایگزین عادل فردوسی پور کند تقویت کرده یا دست‌کم این شایعه را دامن زده است.»در بخشی از گزارش می‌خوانیم: «عادل فردوسی پور البته از تلویزیون نرفته و قرار هم نیست برنامه‌های پربیننده مسابقات فوتبال در انحصار او باشد اما پروبال دادن بیش‌ازحد به محمدحسین میثاقی و این‌که هرازگاهی از مدیر شبکه تشکر می‌کند این حس را در شماری از مخاطبان ایجاد کرده که انگار دارد تمرین می‌کند تا جای فردوسی پور را بگیرد و این حس خوبی نیست خاصه این‌که تلقی سیاسی هم درگیرد.»


شائبه دیگر به سکوت مدیران برمی‌گردد که نکند عزم مدیران فعلی برای حذف فردوسی پور از «نود» جدی است؟ این‌همه برنامه ورزشی و فوتبالی برای کمرنگ کردن اوست؟ فعلاً که هیچ‌کدام صاحب چنین قدرتی نبوده‌اند. حتی «شب‌های فوتبالی» که با الگوی «نود» ساخته شد و بلافصله لیگ برتر را پوشش می‌دهد،‌ عملاً شکست‌خورده.


مقصر مدیران هستند؟

یک تحلیل دیگر هم وجود دارد که می‌گوید میثاقی در منگنه است و به‌اجبار تن به جانشینی فردوسی پور می‌دهد. به‌عنوان نمونه روزنامه هفت صبح نوشته:« در گفت‌وگویی که محمدحسین میثاقی با ویژه‌نامه نوروزی همشهری جوان داشت،صراحتاً از علاقه‌اش به «رکورد» گفته. حتی تأکید کرده این برنامه به همه ورزش‌ها می‌پردازد و رودررو با «نود» نیست. پاسخ او تأکیدی است بر حسن رابطه‌اش با عادل فردوسی پور. (رکورد اولین برنامه‌ای است که میثاقی مستقل از فردوسی پور روی آنتن داشت. او تهیه‌کننده و مجری‌اش بود.)

در سال جدید مسیر اتفاق‌ها به‌گونه‌ای دیگر بوده؛ میثاقی بجای «رکورد» سر از «فوتبال برتر» درآورده تا شائبه تقابل با عادل فردوسی پور شکل بگیرد. این شائبه وقتی رد می‌شود که می‌دانیم میثاقی و فردوسی پور در «فوتبال 120» همکاری دارند. فردوسی پور فرصت کافی برای تغییر مجری داشت اما چنین نکرد. پس او به‌ناچار «فوتبال برتر» را پذیرفته؟ کرکره «رکورد» پایین کشیده شده و او انتخابی دیگر نداشته؟ میثاقی نمی‌دانسته اجرای یک برنامه فوتبالی او را ناخواسته در تقابل با فردوسی پور قرار می‌دهد؟ این اجبار،‌ اقدامی مدیریتی برای حذف فردوسی پور است؟»

پرسش‌های دیگری هم در این میان مطرح می‌شود که اشاره آن‌ها مدیران سیما است؛ ازجمله: چرا مسئولان شبکه سه بجای پخش سری جدید«رکورد»،میثاقی را به‌عنوان مجری «فوتبال برتر» انتخاب کردند؟جنس این برنامه قرابت بیشتری با «نود» دارد و برخلاف«رکورد»،تمام فوتبالی است. تازه،با آمدن میثاقی،آیتم‌ها شکل «نود» شده‌اند.

میثاقی قربانی می‌شود؟

تأکید گزارش بر «گمانه‌زنی‌ها» است و هنوز هیچ‌چیز اثبات نشده. بااین‌حال نمی‌توان به‌راحتی از کنار شائبه‌ها گذشت. در ادامه برخی موارد که حکم به موقعیت نامناسب فردوسی پور می‌دهد را مرور می‌کنیم؛ کنار هم قرار دادن شرایط او و پروبال دادن بیش‌ازحد مدیران به میثاقی ، تحلیلگران را ناگزیر از چنین برداشتی می‌کند. این وسط اما نباید یک مسئله را فراموش کرد؛ میثاقی کشف‌شده خود فردوسی پور است و کسی جز او در برنامه‌های عادل چنین جایگاهی به دست نیاورده.

حالا که میثاقی به بلوغ حرفه‌ای رسیده، می‌توان نتیجه اعتماد فردوسی پور را شاهد بود که نمونه‌اش «فوتبال 120» که فردوسی پور تهیه‌کننده است و میثاقی مجری. راستش با مدل کنونی «نود» همان بهتر که میثاقی در فصل جدید از برنامه جدا شود چراکه از ظرفیت او می‌توان استفاده‌ای بهینه‌تر کرد. این ظرفیت اما نباید در خدمت برنامه‌ای در حد «فوتبال برتر» قرار گیرد. مگر میثاقی سال پیش «رکورد» را تهیه و اجرا نکرد؟ آیا کسی گفت او برای جانشینی فردوسی پور دورخیز کرده؟ ازقضا این برنامه ورزشی، متأثر از الگوی «نود» بود و از حمایت معنوی فردوسی پور برخوردار. چرا مدیریت شبکه سه از میثاقی نخواسته همین به را ادامه دهد و او را مجری «فوتبال برتر» کرده؟

مدیران با چینش چنین موقعیت‌هایی، او را مجبور می‌کنند که به‌اجبار مقابل فردوسی پور قرار گیرد. میثاقی بین اخلاق شخصی و اخلاق حرفه‌ای گیر افتاده؟ کاش مدیران مصاحبه کنند و اگر چنین برداشت‌هایی حاصل ظاهر فریبنده ماجرا است، توضیح دهند. اگر فرضیه تقابل میثاقی با فردوسی پور صحت داشته باشد، اول مجری جوان است که متضرر می‌شود. افکار عمومی هیچ‌کسی را بجای فردوسی پور روی صندلی نود نمی‌پذیرد و این یعنی مخاطره موقعیت مطلوب میثاقی. از آن‌سو این مجری صاحب توانمندی است که دربازی‌های مدیریتی هرز خواهد رفت.

شائبه‌های حذف عادل کدام است؟

حالا برسیم به نشانه‌هایی که حکم به شرایط متزلزل مجری نود می‌دهد. در طول بیست سال که نود روی آنتن بوده، برنامه‌اش خطرات زیادی را تجربه کرده‌اند. ریشه این خطرات هم درون سازمان صداوسیما است و هم بیرون. به‌زعم دسته‌ای از مدیران تلویزیون، مجری «نود» خطوط قرمز را رد می‌کند و گاهی به خاطر این اتفاق تهدید هم شده. نمونه‌اش موضع او در قبال فاجعه پلاسکو است که خوشایند مردم بود و مورد نفرت مدیران!‌ اوج عدم همدلی با فردوسی پور در برنامه «بیست هجده» رقم خورد که اجازه حضور پویول به استودیو داده نشد و رسماً تلویزیون و روزنامه رسمی صداوسیما، او را متهم کردند.

در سری جدید «نود» می‌توان نشانه‌های همراه نبودن تلویزیون را دید؛ برنامه دیر شروع می‌شود، مجری خودسانسوری می‌کند و گاهی بی انرژی است. حالا یک شایعه پیچیده که مدیران تلویزیون به دنبال محدود کردن فردوسی پور و حذف او هستند! این شایعه می‌گوید پروبال دادن به محمدحسین میثاقی برای رسیدن به این منظور است.به نوشته روزنامه هفت صبح، یک گزاره دیگر می‌توان به مبحث قبلی اضافه کرد: سلبرتی ستیزی در تلویزیون. با اندکی مرور به موارد متعددی دست می‌یابیم که در تلویزیون چهره شده و توسط خود تلویزیون حذف‌شده‌اند. شاید بیان نام آن‌ها تکراری باشد اما برای تکمیل منظور گریزی نیست: مهران مدیری، رضا عطاران،اصغر فرهادی، فرزاد حسنی، رضا رشید پور، محمدرضا شهیدی فرد،احسان علیخانی و ...هرکدام در یک دوره یا برای همیشه مورد خشم تلویزیون بوده‌اند.

عادل فردوسی پور یک استثنا است که توانسته جان سالم بدر برد. گفته می‌شود حمایت علی‌اصغر پورمحمدی پای عادل در تلویزیون را سفت کرد. مهم‌تر از آن اما وجهه خودش میان مردم است که اجازه حذفش را نداده. همین حالا اگر به کامنت های مردم زیر خبر «دورخیز میثاقی ...» نگاه کنید، متوجه میزان محبوبیت بالای او می‌شوید. فردوسی پور آن‌قدر محبوب است که بسیاری از کاربران چشم خود را بسته و بی‌رحمانه میثاقی را به چالش کشیده‌اند.

شائبه دیگر به سکوت مدیران برمی‌گردد که نکند عزم مدیران فعلی برای حذف فردوسی پور از «نود» جدی است؟ این‌همه برنامه ورزشی و فوتبالی برای کمرنگ کردن اوست؟ فعلاً که هیچ‌کدام صاحب چنین قدرتی نبوده‌اند. حتی «شب‌های فوتبالی» که با الگوی «نود» ساخته شد و بلافصله لیگ برتر را پوشش می‌دهد،‌ عملاً شکست‌خورده. «فوتبال برتر» نیز بیش از آن‌که بخواهد تبدیل به رقیب «نود» شود، تقلیدی بودن اش به چشم آمد! عیار «فوتبالسیم» نیز نشان داد امیدی به موفقیت آن نمی‌رود.

نکته مهم‌تر این‌که باوجود برنامه‌های متعدد فوتبالی و ورزشی این «نود ِعادل فردوسی پور» است که یکه‌تازی می‌کند و در میان مردم و رسانه‌ها موج به وجود می‌آورد. دلیل اصلی آن الگوی غیر تقلیدی نود، پختگی طی بیست سال ، محبوبیت عادل فردوسی پور و اعتمادی است که افکار عمومی به او دارد.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس نوشته و متن تولدت مبارک پسرم | عکس پروفایل تبریک تولد پسرم از طرف مادر و پدر