راه حل سیاسی در سوریه بهترین راه حل برای حل مشکلات است


راه حل سیاسی در سوریه بهترین راه حل برای حل مشکلات است

وزیر خارجه لبنان گفت: لبنان و عراق درباره استفاده از راه حل های سیاسی برای حل مشکلات منطقه و به ویژه سوریه از طریق گفتگوهای آستانه و ژنو اتفاق نظر کامل دارند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما جبران باسیل وزیر خارجه لبنان در کنفرانس خبری مشترک با ابراهیم الجعفری همتای عراقی خود در بیروت ضمن ابراز خرسندی از حضور الجعفری در لبنان و تبریک به وی به مناسبت انتخاب رئیس جمهور جدید عراق و تعیین (عادل عبدالمهدی) به عنوان مامور تشکیل کابینه جدید این کشور، ابراز امیدواری کرد دولت جدید عراق هر چه سریع تر تشکیل شود.
جبران باسیل در این کنفرانس خبری که به صورت زنده از شبکه المیادین پخش می شد با اشاره به تسریع روند تشکیل دولت لبنان ابراز امیدواری کرد سرعت در تشکیل دولت به عراق نیز منتقل شود و این کشور نیز هر چه سریع تر دولت جدید خود را تشکیل دهد.
وی در ادامه گفت: درست است که لبنان و عراق مرز مشترک ندارند اما افکار، فرهنگ و تمدن مشترکی دارند و دو ملت و دو کشور به سبب اندوخته های تاریخی مشترک، توانایی ها و ظرفیت های زیادی برای گفتگو و ارتباط با یکدیگر دارند و به نظر من همین امور به عراق و لبنان امکان داده است بر افراط گری و داعش غلبه کنند.
جبران باسیل ادامه داد: درست است که عراق و لبنان ارتش های قدرتمندی دارند ولی به نظر من قدرت واقعی در اصل قدرت مردمی است که هرگونه افراط گری را طرد کردند. لبنان و عراق مشکلات داخلی خود را پشت سرگذاشتند و ان شاء الله کشورهای دیگر از آنها برای اولویت دادن به گفتگو و استفاده از راه حل های سیاسی الگو خواهند گرفت.
وزیر خارجه لبنان گفت: به نظر من، لبنان و عراق در خصوص استفاده از راه کارها و راه حل های سیاسی برای حل مشکلات منطقه و بخصوص سوریه از طریق گفتگوهای آستانه و ژنو اتفاق نظر کامل دارند. در نهایت راه حل سیاسی در سوریه بهترین راه حل برای حل مشکلات است.
وی ادامه داد: همچنین اتفاق نظر داریم که بازگشت آوارگان و بازسازی سوریه ضرورت هایی است که نباید آنها را به هیچ مسئله دیگری منوط کرد. بر همین اساس لبنان و عراق به این مسئله می پردازند و آن را در همه محافل بین المللی و عربی مطرح می کنند و در این خصوص با یکدیگر کاملا هماهنگ هستند.
جبران باسیل در ادامه سخنان خود به موضوع بازگشایی گذرگاه مرزی نصیب در مرزهای سوریه اشاره کرد و افزود: این گذرگاه یکی از گذرگاه های مهم برای لبنان و سوریه است و ان شاء الله مرزهای سوریه و عراق نیز به زودی بازگشایی می شود و به تقویت فعالیت های اقتصادی کمک می کند. همکاری اقتصادی بین لبنان، سوریه، اردن و کل منطقه ضروری است تا از این طریق فجایع به جای مانده از جنگ در منطقه را از بین ببریم. امیدواریم پس از آن که دولت های عراق و لبنان تشکیل شدند و ثبات در این کشورها برقرار شد به سراغ روابط اقتصادی مفید و کارآمد برویم.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تزیین جشن الفبا در مدرسه | 40 ایده تزیین جشن الفبا در مدرسه برای کلاس اولی ها برای دهه ...