سکوت رسانه ها در برابر کشتار هزاران کودک یمنی چه زمانی شکسته خواهد شد؟


سکوت رسانه ها در برابر کشتار هزاران کودک یمنی چه زمانی شکسته خواهد شد؟

قتل جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول که واکنش مناسب رسانه ای و سیاسی غرب را به دنبال داشته است در برابر جنایات ائتلاف سعودی به سرکردگی محمدبن سلمان در کشتار هزاران کودک در یمن، قابل قیاس نیست.

سکوت رسانه ها در برابر کشتار هزاران کودک یمنی چه زمانی شکسته خواهد شد؟

بیش از دو هفته از ماجرای ناپدید شدن جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد آل سود در کنسولگری عربستان در استانبول می گذرد. واکنش مناسب رسانه ها و مقام های غربی در این باره سبب شده است تا ولیعهد عربستان در وضعیت دشواری قرار گیرد که حتی سخن از احتمال عزل او به میان آید.
بی تردید نقش رسانه ها در انعکاس ابعاد این جنایت و افشای نقش محمدبن سلمان در این ماجرا غیر قابل انکار بوده و همین کارکرد رسانه ها سبب شده است تا خون خاشقجی در زوایای تاریخ پنهان نماند و مقام های سعودی تاوان این جنایت خود را بپردازند.
اما وقتی رسانه ها با این کارکرد می توانند جنایتکاران سعودی را تحت فشار قرار دهند چرا در برابر کشتار هزاران کودک یمنی و تهدید جان 13 میلیون یمنی دیگر که با قحطی و گرسنگی ناشی از تهاجم نظامی ائتلاف سعودی به سرکردگی ولیعهد عربستان به یمن مواجه هستند سکوت پیشه کرده اند؟ به راستی اگر رسانه های جهان جنایت عربستان در یمن را همانند قتل خاشقجی منعکس می کردند و ابعاد این جنایت ها را در معرض افکار عمومی قرار می دادند این همه کودک بی گناه جان خود را از دست می دادند یا میلیون ها غیر نظامی دیگر با خطر مرگ روبرو می شدند؟
چند هزار کودک یمنی دیگرباید کشته شوند، چند بیمارستان، مدرسه ، بازار و مجتمع مسکونی باید با خاک یکسان شود، چند اتوبوس حامل کودکان دانش آموز باید هدف جنگنده های سعودی قرار بگیرند تا چشم رسانه ها آنها را ببیند؟
آیا رسانه هایی که در برابر فجایع و جنایات آل سعود در یمن سکوت اختیار کرده اند در جنایات ولیعهد عربستان شریک نیستند؟ آیا رسانه هایی که چشم خود را بر روی استراتژی جنگی ائتلاف سعودی در گرسنگی دادن به مردم یمن برای تسلیم کردن آنها چشم بسته اند در این جنایت شریک نیستند؟
بر اساس آخرین گزارش سازمان ملل 13 میلیون یمنی به دلیل محاصره زمینی، هوایی و دریایی ائتلاف سعودی، با قحطی و تهدید مرگ ناشی از گرسنگی روبرو هستند که بخش اعظم این افراد از کودکان هستند. این در حالی است که به دلیل محاصره الحدیده 4 میلیون نفر دیگر به میزان انسان هایی که با خطر مرگ روبرو هستند افزوده شده است.
مارک لوکوک قائم مقام دبیرکل سازمان ملل متحد در امور انسان دوستانه و هماهنگ کننده امداد رسانی‌های فوق‌العاده در سازمان ملل بحران یمن را شدیدترین بحران در جهان توصیف کرده و گفته است به دلیل محاصره یمن، امکان جلوگیری از تلفات گسترده ملت یمن در نتیجه گرسنگی در تمامی نقاط این کشور وجود ندارد. تا کنون 8 هزار کودک جان خود را از دست داده اند و هر ده دقیقه یک کودک به این تعداد افزوده می شود.
آیا رسانه هایی که دوربین های خود را در کنار کنسولگری عربستان در استانبول نصب کرده اند و 24 ساعته تحولات مربوط به این ماجرا را منعکس می نمایند اگر دوربین های خود را بر روی جنایات بی شمار ائتلاف سعودی در یمن نیز زوم نمایند میلیون ها شهروند یمنی اعم از زن و کودک از خطر مرگ نجات نخواهند یافت؟
---------------------------------
رضا محمدمراد


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تبریز زیر چکمه های ارتش سرخ - جلد 2