شما چقدر برای برنده شدن داده اید؟


به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper) نتایج انتخابات پارلمانی با تاخیر اعلام می شود. سخنگوی کمیسیون انتخابات به «رادیو آزادی» گفت: مطمئن هستم براساس جدول زمانی نتایج ابتدایی انتخابات را به مردم اعلام خواهیم کرد اما با توجه به پیچیدگی...

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper) نتایج انتخابات پارلمانی با تاخیر اعلام می شود.
سخنگوی کمیسیون انتخابات به «رادیو آزادی» گفت: مطمئن هستم براساس جدول زمانی نتایج ابتدایی انتخابات را به مردم اعلام خواهیم کرد اما با توجه به پیچیدگی سیستم اگر موفق به اعلام نتایج در 19 ماه عقرب نشویم اما با کمی تاخیر این نتایج اعلام خواهد شد.
براساس جدول زمانی کمیسیون انتخابات قرار است نتایج انتخابات پارلمانی کشور 19 عقرب اعلام شود و نتایج نهایی انتخابات نیز 29 ماه قوس اعلام خواهد شد.
انتخابات پارلمانی به غیر از ولایت‌های قندهار و غزنی در دیگر 32 ولایت افغانستان در شنبه و یکشنبه هفته جاری برگزاری شد و به گفته کمیسیون انتخابات افغانستان حدود 4 میلیون نفر نیز در آن مشارکت کردند.

در بسیاری از کشورها نتایج انتخابات به زودترین فرصت ممکن به مردم اعلام می شود تا رای دهندگان از نتیجه رای دادن شان باخبر شوند.
مثلا در انتخابات پاکستان، پس از گذشت 17 ساعت از اتمام رای گیری 50 درصد نتیجه آرا مشخش شده و پس از 20 ساعت نتیجه کامل انتخابات اعلام می گردد.
در عراق، نتایج رسمی شمارش آرا را ۴۸ ساعت پس از پایان انتخابات اعلام می کنند.
در لبنان با وجود پیچیدگی قومی و جناحی و بازشماری آرا، 24 ساعت پس از پایان انتخابات نتایج اعلام گردید.
در دیگر کشورها نیز نتایج اولیه ساعاتی پس از پایان انتخابات اعلام می شود.

چرا در افغانستان 21 روز بعد از انتخابات نتایج را اعلام می کنند؟
جالب اینجا است که قرار است کمیسیون انتخابات بازهم تاریخ اعلام نتایج انتخابات پارلمانی کشور را تا تاریخ 29 ماه قوس یعنی دوماه پس از پایان انتخابات به تاخیر اندازد.
اینهمه تاخیر برای چیست؟

از جانب دیگر، شایعاتی که بیشتر واقعیت است تا شایعه، حکایت دارد که معامله و زود و بند و چانه زنی میان اعضای کمیسون انتخابات و نامزدان انتخابات پارلمانی در جریان است که هرکسی پول بیشتری بدهد، نام او جلوتر از بقیه از صندوق ها به عنوان برنده بیرون خواهد شد.
به همین دلیل کاندیدان از شهرهای مختلف راهی کابل شدند. "معاملات اکثرا در رستورانت های لوکس کابل صورت می گیرد. جاهایی که قیمت یک چاینک چای بالای سیصد افغانی است و قیمت قلیان میوه ای، پانزده صد افغانی
اعضای کمیسیون انتحابات اکثرا با موترهای شیشه سیاه به این رستورانت ها میایند و به اطاقی از قبل قُرُق شده می روند.
برادر جوان کاندید، هنگام تصفیه بل رستورانت، از جیب پیراهن اش دسته ی ده هزار دالری می کشد..."

در همین حال یک گزارش تایید ناشده دیگری نیز حکایت دارد که اکثر نامزدان مجلس از ولایات عازم پایتخت شدند تا در معاملات اعضای کمیسیون عقب نمانند و باقیمانده پول خود را صرف اعضای کمیسیون انتخابات نمایند.
برخی از نامزدان که در ولایات ماندند و به پایتخت نیامدند، یا خاطر شان جمع است و از قبل معامله کرده اند و یا امیدی به پیروزی ندارند و از همین حالا شکست را پذیرفته اند.
در هر حال، این روز ها نه در هتل های کابل جا هست و نه در رستورانت های لوکس پایتخت!

در هر حال، این روزها بر همه آشکار گشته است که برنده شدن در انتخابات به رای مردم نیست و باید یا در معاملات وارد شده و از نظر پولی قناعت اعضای کمیسیون را حاصل کرده باشی و یا از جانب سفارت آمریکا و ارگ ریاست جمهوری آنهم شخص جناب غنی تایید گرفته باشی تا نامت از صندوق ها به عنوان بنده بیرون آید.

نامزدان محترم انتخابات پارلمانی کشور!
شما چقدر تا کنون هزینه کرده اید و تا کنون چقدر به اعضای کمیسیون ها داده اید و یا قرار است بدهید؟

کد (4)

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دکتر سمیرا آل سعیدی کیست؟