سیاست های اشتباه ترامپ و بولتون در قبال معاهدات کنترل تسلیحات


سیاست های اشتباه ترامپ و بولتون در قبال معاهدات کنترل تسلیحات

نشریه امریکن کانسروتیو، دیپلماسی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا را در برخورد با پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد اشتباه توصیف کرد.

سیاست های اشتباه ترامپ و بولتون در قبال معاهدات کنترل تسلیحات

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما نشریه آمریکایی امریکن کانسروتیو در پایگاه اینترنتی خود و در تفسیری به قلم دانیل لاریسون نوشت: هیچ توافقی نمی تواند کاملا رضایت بخش باشد و دست یابی به هر توافقی مستلزم سازش است و این یعنی هیچ کدام از طرفین توافق نمی توانند به تمام خواسته های خود دست یابند.
اما متاسفانه [جان] بولتون و [دونالد] ترامپ قصد ندارند توافق های تسلیحاتی بین واشنگتن و مسکو را که به گفته الکساندرا بل، هنرمند و مقاله نویس آمریکایی، مانع تشدید خطر بروز جنگ هسته ای شده بودند، براساس دستاوردهای آنان قضاوت کنند بلکه به دنبال یافتن بهانه هایی برای خارج شدن از این توافق ها هستند. درباره پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد [INF Treaty] آنها می توانند به نقض این پیمان از طرف روسیه به عنوان بهانه ای برای خارج شدن از آن استناد کنند، اما این تنها یک بهانه است و نه یک دلیل واقعی. همانگونه که درباره تصمیم آنها مبنی بر برهم زدن برجام هم شاهدیم، برای آنها تفاوتی نمی کند آیا طرف مقابل به تعهدات خود براساس توافقنامه پایبند بوده است یا نه. آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون 11 بار متوالی تایید کرده ایران به توافق هسته ای پایبند بوده است اما ترامپ به هر حال این توافق را نقض کرد.
نفرت ترامپ از دیپلماسی و خصومت بولتون با کنترل تسلیحات در کنار هم موجب شده اند برخی از موفق ترین معاهدات و توافق های چند دهه اخیر برهم بخورند و این روند اینجا خاتمه نخواهد یافت. برهم زدن یک معاهده کنترل تسلیحات به این بهانه که طرف دیگر یک بار آن را نقض کرده همانند این است که تصمیم بگیری یک بازی را برهم بزنی و نتیجه آن را از دست بدهی زیرا طرف مقابل یک بار خواسته است تقلب کند. با این کار، به شکل احمقانه ای به طرف متقلب امتیاز داده می شود. اینگونه طرف شما هیچ دستاوردی نخواهد داشت اما طرف دیگر فرصت می یابد برای برهم خوردن توافق، انگشت اتهام را مستقیم به سمت شما نشانه بگیرد. این واکنشی منطقی برای مقابله با یک مشکل قابل حل شدن نیست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کویر دل