دولت ائتلافی مرکل در سراشیبی سقوط


دولت ائتلافی مرکل در سراشیبی سقوط

نتایج انتخابات ایالت هسن، شکستی دیگر برای دولت ائتلافی مرکل است.

دولت ائتلافی مرکل در سراشیبی سقوط

آلمانی ها روز گذشته در ایالت هسن برای انتخاب مجلس ایالتی به پای صندوق های رأی رفتند. پارلمان ایالت هسن دارای ۱۲۴ کرسی است که ۵۵ نماینده به طور مستقیم و ۵۵ نماینده از طرف لیست احزاب به این مجلس راه می‌یابند. نتایج انتخابات این ایالت از همان ابتدا از شکستی دیگر برای احزاب دولت ائتلافی آلمان حکایت داشت. شکست اول به ایالت باواریار برمی گردد که نتایج ناامیدکننده ای را برای دولت مرکل به ارمغان آورد. در این ایالت، حزب مرکل پس از چند دهه، اکثریت آرا را از دست داد. بدین ترتیب دو هفته پس از زمین‌لرزه سیاسی در ایالت بایرن که احزاب دولت ائتلافی شکست تلخی را در آن تجربه کردند، انتخابات ایالت هسن هم دولت ائتلافی مرکل را بیش از پیش متزلزل کرد.
اکنون انتخابات محلی در ایالت هسن نشان می دهد که احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال دموکرات شکست سختی را متحمل شده و با ریزش آراء شدیدی نسبت به دور قبلی انتخابات روبه‌رو شده‌اند. این امر، ضربه مهلکی بر دولت مرکل وارد کرده و روند فروپاشی دولت ائتلافی او را سرعت خواهد بخشید.
به‌گزارش دویچه‌وله، وضعیت دولت برخاسته از ائتلاف بزرگ ظرف ماه‌های گذشته چنان شکننده شده که انتخابات در یک ایالت می‌تواند تاثیری تعیین‌کننده بر دوام و بقای آن داشته باشد. نتایج این انتخابات حتی می‌تواند به بحران در دولت آلمان دامن بزند و تجدید برگزاری انتخابات سراسری را به احزاب متشکل در ائتلاف حکومتی تحمیل کند.
به هرحال آنچه مشخص و قابل پیش بینی است این که نتایج انتخابات هسن نشان داد که روند ضعف دولت ائتلافی به‌رهبری مرکل در آلمان همچنان ادامه دارد و به ‌اعتقاد بسیاری کارشناسان حتی می‌تواند به پایان دوران صدراعظمی مرکل و ائتلاف بزرگ منجر شود.
در این راستا بسیاری از تحلیلگران سیاسی معتقدند کاهش محبوبیت احزاب سنتی آلمان در انتخابات مجالس ایالتی موجب تضعیف دولت آنگلا مرکل خواهد شد و بنیان های سیاسی آن را تضعیف خواهد کرد چرا که دولت این کشور از ائتلاف این احزاب تشکیل شده است و کاهش محبوبیت ملی تهدیدی جدی برای آن محسوب می شود.
از سوی دیگر، نتایج این انتخابات بیش از پیش به نگرانی در اردوگاه حزب سوسیال دمکرات ها و اتحادیه احزاب مسیحی - که ائتلاف آن ها دولت مرکزی آلمان را تشکیل داده است- دامن زده است. در این میان سرنوشت "آنگلا مرکل" صدر اعظم در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.
از نکات قابل توجه در این انتخابات ایالتی، ورود حزب افراطی و راستگرای “آلترناتیوی برای آلمان” است که این حزب حدود ۱۲ درصد کرسی ها را به دست آورد و حالا در پارلمان های هر ۱۶ ایالت آلمان هم حضور دارد. این حزب از منتقدان اصلی سیاست های آنگلا مرکل در مجلس فدرال آلمان نیز محسوب می شود که در انتخابات سراسری پارسال پس از ۶۰ سال از جنگ جهانی دوم و سقوط نازی ها توانست به مجلس فدرال آلمان راه یابد.
همچنین حزب سبز آلمان موفقیت چشمگیری در این انتخابات به دست آورده است. سبزها، همان‌گونه که در انتخابات ایالت بایرن خوش درخشید، این بار هم در ایالت هسن آرای خود را از مرز ۲۰ درصد عبور دادند تا چالشی دیگر را برای دولت ائتلافی مرکل رقم زنند.
.................................................................
مصطفی عبدلی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ لحظه واژگونی خودروی بن‌گویر با عبور از چراغ قرمز