سلامت خون اهدایی در ایران بیشتر از آمریکاست


سلامت خون اهدایی در ایران بیشتر از آمریکاست

تهران- ایرنا- سخنگوی سازمان انتقال خون ایران گفت: پایش و کاهش خطر خون های اهدایی به صفر، از دستاوردها و برنامه های این سازمان است؛ به طوری که اکنون سلامت خون های اهدا شده در ایران در حد اروپا و برتر از آمریکاست.

«بشیر حاجی بیگی» امروز (جمعه) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: افزایش اهدای مستمر (با سابقه دستکم 2 بار اهدا در سال)، کاهش اهداکنندگان بار نخست (اهدا اولی ها)، سیستم مراقبت از خون، کنترل دقیق موارد مثبت در آزمایشگاه، غربالگری پیش از اهدای خون و واکسیناسیون علیه هپاتیت از برنامه های این سازمان برای کاهش مخاطرات انتقال خون به صفر است که با خود نتایج درخشانی را به همراه داشته است.
وی اضافه کرد: خون های اهدایی در کشور بر اثر برنامه های سازمان انتقال خون به بالاترین حد سلامت رسیده است اما با این حال همچنان به سمت رساندن خطر به زیر صفر حرکت می کنیم.
حاجی بیگی افزود: امروزه با ویروس هایی روبروییم که به عنوان پدیده های نوظهور، جامعه انسانی را به چالش می کشد و حتی بر پایه برخی پیش بینی ها، ویروس ها و بیماری های ناشی از آنها سرانجام دنیا را تعیین می کنند.
وی ادامه داد: آزمایش های قوی برای شناسایی ویروس ها در ایران و دنیا به وجود آمده است و اکنون خطر ابتلا به ویروس های «اچ.آی.وی» و هپاتیت بی و سی از طریق انتقال خون در حد صفر است.

** جزییات طرح مدیریت خون بیمار و انتقال خون محافظه کارانه
حاجی بیگی درباره توسعه تکنیک های آزمایشگاهی در ایران گفت: همه آزمایش ها اکنون با سیستم کمی لومینسانس و به طور متمرکز صورت می گیرد که سبب کاهش انتقال آلودگی می شود.
وی تاکید کرد با تمرکز روی اهداکنندگان، آگاه سازی و گزینش آنان از میان جمعیت های فرهیخته، سالم و بدون چشمداشت می توان بهترین سرمایه سلامت خون را فراهم کرد.
حاجی بیگی درباره اجرای طرح مدیریت خون بیمار و انتقال خون محافظه کارانه گفت: با اجرای این طرح ها میزان اهدا می تواند کاهش یابد.
به گفته وی، اکنون شاخص اهدای مستمر به 58 درصد و آمار اهداکنندگان بار اول به کمتر از 13 درصد رسیده است.
وی یادآوری کرد در سال 2015 میلادی 25 درصد رخداد اچ.آی.وی و هپاتیت بی و سی در جامعه اهداکنندگان بار اولی بود و این گروه مسئول 80 درصد بروز این بیماری ها بودند.
به گفته وی، «اگر سرمایه گذاری شود تا اهداکنندگان تهییجی را از چرخه حذف کنیم، به خطر صفر اهدا نزدیک می شویم».
حاجی بیگی ادامه داد: اکنون در نقاط انتخابی 21 استان کشور، برنامه غربالگری درباره شیوع اچ.آی.وی و هپاتیت بی و سی را انجام می دهیم و روند کاهشی هپاتیت بی و سی از نتایج این برنامه بوده است.
سخنگوی سازمان انتقال خون سرمایه گذاری روی جمعیت اهداکنندگان و خانواده آنان را به دلیل زمینه ژنتیکی و خانوادگی موثرتر خواند و افزود: برای آگاهی این افراد برنامه های ویژه ای ترتیب داده ایم که از جمله آن آگاهی رسانی از طریق شبکه های اجتماعی و ارسال مجله خونبخش است.
وی پایش خطر و موارد مثبت در آزمایشگاه های سازمان، افزایش حفظ محرمانگی، توجه به پزشکان اهدا و تغییر مکان های مشاوره را از دیگر دستاوردهای سازمان دانست و گفت: پس از اجرای این برنامه به طور معناداری گزارش موارد مثبت اچ.آی.وی و هپاتیت بی و سی به سمت صفر حرکت می کند.
حاجی بیگی گسترش این برنامه و رسیدن به خطر صفر را از دیگر اهداف سازمان خواند و گفت: واکسینه کردن اهداکنندگان علیه هپاتیت بی می تواند شرایط مصونیت علیه این بیماری را فراهم کند و به خطر صفر این بیماری برساند که از مهرماه امسال در کشور آغاز شده است.
سالیانه در کشور بیش 2 میلیون و 100 هزار نفر به طور داوطبانه خون اهدا می کنند.

اجتمام*2181*1834*1961*

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دکتر سمیرا آل سعیدی کیست؟