شهری که با نوه‌های درختی 2000 ساله معروف شده!


شهری که با نوه‌های درختی 2000 ساله معروف شده!

در بدو ورود به باغ شهر تاریخی نطنز، اولین چیزی که بعد از بنای تاریخی گنبد باز و مناره مسجد جامع نطنز خود نمایی می‌کند، سرسبزی درختانی است که بعضی از آن‌ها کهنسال بوده و همچنان سبز هستند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، بعد از عبور از گردنه‌های پر پیچ و خم، ناگهان جلوه زیبایی از شهر نطنز پدیدار می‌شود و اولین چیزی که نظر هر بیننده‌ای را جلب می‌کند، بنایی است که بر روی کوهی مشرف بر نطنز قرار دارد که آن بنا گنبد باز یا همان مقبره باز شکاری شاه عباس صفوی است.

بعد از آن وقتی به باغ شهر تاریخی و زیبای نطنز نگاهی بیندازید، مناره‌ای بلند را می‌بینید که همان مناره خانقاه مسجد جامع نطنز است که بالغ بر 730 سال قدمت دارد و همچنان استوار و محکم سر به آسمان می‌ساید.

از همه این‌ها که بگذریم به سراغ آب و هوای خوش و مطبوع نطنز می‌رویم که سرسبزی و زندگی را نوید می‌دهد و خوب که ببینیم درختانی را می‌بینیم که مانند تار و پود یک قالی بر روی زمین پهن شده و فرش سبز زندگی و شادابی را ساخته‌اند.

درختانی که بعضی از آن‌ها تاریخی کهن دارند و به احترام همین سن و قدمتشان مانند منازل مردم در شهر نطنز دارای پلاک رسمی و برای مردم شهر نطنز قابل احترام هستند.
شهری که با نوه‌های درختی 2000 ساله معروف شده!


کهنسالی درختان نشان از آب و هوای خوب است

در همین زمینه، یک کشاورز نطنزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در نطنز، اظهار کرد: نطنز دارای درختان و طبیعت بکر و متنوعی است، ولی به دلیل کوهستانی بودن، سیاه درخت‌های زیادی دارد. منظور از سیاه درخت، درختان میوه مانند زردآلو، هلو، گردو و بادام است که غالب درختان در باغات نطنز از این میوه‌ها است.

این کشاورز نطنزی گفت: درختانی که در نطنز معروف هستند و سن بالایی دارند، غالباً درختان چنار هستند که به علت آب فراوان در گذشته و هوای مطبوع خنک، همچنان به حیات خود ادامه می‌دهند.

به گزارش ایسنا، اگر کمی در شهر نطنز حرکت کنید، می‌بینید که تعداد درختان چنار در این شهر بیش از هر درخت دیگری است که تعدادی دارای قدمت کهن هستند و حتی اخیراً ثبت ملی هم شده‌اند. چنار کهنسال مسجد جامع نطنز، چنار کهنسال محله رهن، چنار کهنسال محله سرشک و چنار کهنسال بازار نطنز و چنارهای کهنسال روستاهای برزرود و طار از جمله این درختان هستند.

ثبت ملی پنج چنار کهنسال در نطنز

در همین خصوص حسین یزدانمهر- رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نطنز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: در چند هفته گذشته شاهد ثبت ملی هفت اثر طبیعی و تاریخی در شهرستان نطنز بودیم که پنج مورد آن مربوط به ثبت ملی چنارهای کهنسال در نطنز بود. چنار مقابل مسجد جامع نطنز، چنار بازار، چنار رهن، چنار روستای برزرود و چنار روستای طار 5 چناری هستند که به علت قدمت بالا و زنده بودن به ثبت ملی رسیده‌اند.

شهری که با نوه‌های درختی 2000 ساله معروف شده!
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نطنز، گفت: این چنارها قدمت بالایی دارند که سن آن‌ها بیش از 400 سال است و طبق برخی از تحقیقات، پایه و ریشه‌های چنار مقابل مسجد جامع نطنز بیش از 2 هزار سال قدمت دارد.

وی تصریح کرد: درخت مقابل مسجد جامع نطنز یک درخت چنار بوده است که اکنون تبدیل به بیش از 20 درخت چنار شده است که درخت‌های فعلی، پاجوش‌های درخت اصلی است که از پایه و ریشه 2 هزار ساله برخاسته است و این 20 درخت بین 400 تا 500 سال قدمت دارند.

یزدانمهر خاطرنشان کرد: درخت چنار محله رهن نطنز هم قدمتی یک هزار ساله دارد و از اکنون به بعد که این پنج درخت چنار ثبت ملی شده‌اند، به مانند ابنیه تاریخی نگه‌داری می‌شوند و هرگونه تخریب و یا آسیب به این درختان پیگرد قانونی دارد.

به گزارش خبرنگار ایسنا؛ علاوه بر درختان یاد شده، درختان کهن دیگری هم در شهر نطنز هستند که یکی از آن‌ها، درخت افتاده سرو معروف به سرو "صبرین" در مسجد جامع شهر طرق رود است که آن درخت هم دارای سن بالائی است و می‌تواند کاندیدای ثبت ملی باشد. علاوه بر درختان کهن در نطنز که به عنوان میراث زنده و طبیعی در نطنز به حساب می‌آیند، قله کرکس نطنز و کویر نیز دو میراث طبیعی دیگری هستند که قرار است به زودی به ثبت ملی برسند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ هواشناسی؛ بارندگی در کرمان شدید است؛ مردم خراسان جنوبی منتظر بارش‌های سیل‌آسا باشند