سازوکار مالی مستقل راه مبارزه با تروریسم اقتصادی آمریکا است


سازوکار مالی مستقل راه مبارزه با تروریسم اقتصادی آمریکا است

نیویورک – ایرنا – یک تحلیلگر نظامی آمریکایی، رفتار واشنگتن علیه تهران را «تروریسم اقتصادی» دانست و گفت تنها راه دفاع در برابر آن، ایجاد ساز و کار مالی مستقل از دلار است.

«جیم دابلیو دین» سردبیر اجرایی تارنمای نظامی «کهنه سربازان امروز» (Veterans Today) روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، درباره سیاست های یکجانبه آمریکا علیه ایران افزود: دست ایالات متحده رو شده است و در شرایطی بلند مدت نمی تواند دست برتر را از آن خود کند؛ چون همه کسانی را که با تحریم هایش هدف قرار داده است با یکدیگر متحد می شوند.
وی تصریح کرد: آنها اکنون می بینند که تنها راه دفاع در برابر این اقدامات یکجانبه، ایجاد سازوکار مالی مستقل از دلار است تا دیگر قربانی تروریسم اقتصادی نشوند.
دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا 18 اردیبهشت ماه گذشته خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد اما بلافاصله دیگر کشورهای امضا کننده این توافق یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ضمن محکوم کردن خروج این کشور از این توافق چندجانبه بین المللی، تاکید کردند که به برجام پایبند مانده و از تجارت شرکت هایشان با ایران حمایت می کنند.
ترامپ با حربه تروریسم اقتصادی و تحریم های یک جانبه غیرقانونی و فشار به جامعه جهانی به دنبال ایجاد جنگ روانی و القای انزوای ایران است اما تجربه ماه های اخیر و همراهی نکردن جهان با آمریکا نشان داد که این کشور هیچگاه به هدف خود دست نخواهد یافت.
در راستای مقابله با تحریم های غیرقانونی آمریکا علیه ایران، اتحادیه اروپا ضمن فعال کردن قانون انسداد برای حمایت ازفعالیت شرکت های خود در ایران، اعلام کرد که سازوکار مالی برای ادامه تجارت شرکت های خارجی با ایران وهمچینن فروش نفت ایران و امکان مبادله تجاری ایران با جهان ارائه می کند.

** تاریخ طولانی موساد در طراحی ترور
این کارشناس آمریکایی درباره ادعای دولت دانمارک در خصوص برنامه ریزی عملیات تروریستی در این کشور اروپایی اظهار کرد: بسیاری از تحلیلگران غربی نمی فهمند که چرا دانمارک که از سوی کسی تهدید نمی شود، درگیر اتهامات ساختگی علیه ایران شده است.
دین ادامه داد: این پرسش مطرح است که آیا اسرائیلی ها یا عوامل ناتو دست به اجرای سناریوی تازه و مبهم ضد ایرانی زده اند؟ باید گفت اقدامات آنها برای صاحبنظران و کارشناسان بچه گانه است که احساس می کنند دانمارک با تهدید بزرگتر از سوی مسلمانان افراطی مهاجری روبروست که قصد ندارند فرهنگ دانمارکی را بپذیرند.
ایرنا از جیم دین پرسید ادعاهای منابع اسرائیلی مبنی بر اینکه سازمان اطلاعاتی این رژیم، موساد 'طرح ایرانی' در دانمارک را لو داده است، چگونه می بیند؟
وی پاسخ داد: من از ابتدا بر این باور بودم که این یک عملیات کلاسیک از سوی موساد است. اسرائیل تاریخ طولانی از اجرای چنین عملیات هایی دارد که آنها را به تنهایی یا به همراه کشور میزبان پیاده می کند. هدف از آن هم آدرس غلط دادن و جنگ روانی است.
این تحلیلگر نظامی خاطرنشان کرد: خود اسرائیلی ها بارها به توانایی خود در مورد اجرای این دست از عملیات ها اقرار کرده اند و افتخار می کنند که بدون گیر افتادن، آنها را پیاده می کنند.
دین افزود: رسانه های ما، از افشای عملیات اطلاعاتی اسرائیل پرهیز می کنند چون ترجیح می دهند از حقوق شهروندان در برابر لابی اسرائیل چشم بپوشند و خواستار توقف این فعالیت های موساد و دستگیری عوامل اسرائیلی در داخل کشور نشوند.
وی خاطرنشان کرد: اکنون این حتی در ایالات متحده اتفاق می افتد، جایی که اسرائیل عملا عملیات های گسترده اطلاعاتی را بدون هیچ مانعی انجام می دهد. چنین دنیای غم انگیزی است که در آن زندگی می کنیم.

** تعهد ترامپ به سعودی ها و صهیونیست ها در فشار به ایران
ایرنا در ادامه نظر این کارشناس نظامی را درباره جدیت کاخ سفید برای پایان دادن به کشتار مردم یمن از سوی عربستان و امارات جویا شد.
دین گفت: تا زمانی که به غیر از حرف زدن، ایالات متحده اقدامات دیگری انجام ندهد، عربستان اظهارات آمریکا درباره آتش بس یمن را صرفا برای مصرف سیاسی داخلی آمریکا تلقی خواهد کرد.
سردبیر تارنمای نظامی کهنه سربازان امروز تصریح کرد: در طی تمام بحث های آتش بس در گذشته، جیمز متیس وزیر دفاع حرف های دوپلهو زده است. او خواستار پایان سریع جنگ یمن شده و سپس در نشست منامه گفته است که هیچ دلیلی برای کاهش حملات به یمن وجود ندارد.
دین اظهار کرد: او سعودی را به عنوان یک متحد کلیدی آمریکا در منطقه توصیف و لیستی از ادعاها در مورد «رفتار مخرب» ایران مطرح کرده است که البته این توصیف وی با آنچه جان بولتون معمولا به عنوان حمایت ایران از تروریسم در منطقه توصیف می کند، متفاوت است.
وی ادامه داد: ژنرال جوزف وتل فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا در رابطه با پوشش خبری گسترده درباره قتل خاشقچی گفته است اساسا «هیچ تغییری در روابط نظامی با عربستان سعودی ایجاد نخواهد شد». ما باید به یاد داشته باشیم که ژنرال ها سیاست های آمریکا را ترسیم نمی کنند. ما هنوز نمی دانیم که آیا کنگره درباره سعودی اقدام جدی می کند یا خیر، اما من خیلی بر روی آن شرط نمی بندم.
دین با ابراز بدبینی نسبت به تغییر سیاست های ترامپ گفت: سیاست ضد ایران ترامپ همچنان ادامه خواهد داشت، زیرا او به انجام این فشارها به اسرائیل و عربستان سعودی قول داده است.
اروپام*م.ع*1429

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا