ترامپ، آمریکا را در جهان منزوی کرد


تونی بلینکن: رویدادهای پاریس برای ما به مثابه توبیخ و سرزنشی شدید بود که ترامپ و گروهش عامل آن بودند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما به نقل از سی ان ان، رئیس جمهور آمریکا پس از بازگشت از پاریس بسیار تلاش کرد تا سفرش را موفقیتی چشمگیر نشان بدهد و از تحکیم روابط در اتحادی تاریخی سخن گفت. اما آیا این واقعیت ماجراست؟

تونی بلینکن معاون پیشین وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به رویدادهایی که در پاریس و در جریان سفر دونالد ترامپ به فرانسه برای شرکت در مراسم یکصدمین سال پس از پایان جنگ جهانی اول اتفاق افتاد گفت: رویدادهای پاریس برای ما به مثابه توبیخ و سرزنشی شدید بود که رئیس جمهور ترامپ و گروهش عامل آن بودند و مسیری که دارند ما و کشور را هدایت می کنند. در واقع شاهد و گواهی دیگر بود مبنی بر اینکه شعار «نخست آمریکا» به معنای آمریکای منزوی شده است. این را هم در سخنان و هم در تصاویری که منتشر شد شاهد بودیم. سخنان رئیس جمهور مکرون به طور مستقیم در تخطئه سیاست ملی گرایانه رئیس جمهور ترامپ ایراد شد.

وی افزود چنین رویکردی با وطن پرستی در تضاد کامل قرار دارد. و سپس تصاویری که نشان می داد همه سران کشورها دوشادوش یکدیگر زیر باران حرکت می کنند اما دو نفر در میان آنان دیده نمی شدند ولادیمیر پوتین (رئیس جمهور روسیه) و رئیس جمهور ترامپ. نقش آمریکا تنها در صورتی به نمایش درمی آید که مدیریت کشورهای هم پیمان را بر عهده داشته باشد؛ در صورتی که برای نظم بین المللی که در ساختن آن مشارکت داشتیم ایستادگی کنیم و برای همکاری بین المللی؛ اما رئیس جمهور (ترامپ) در عمل از این صحنه ها غایب بود.

مجری سی ان ان از بلینکن پرسید: گام بعدی اروپایی ها چه می تواند باشد؛ آیا آنچنان که شایع شد برای تشکیل ارتش خود وارد عمل می شوند و یا همه ی این رویدادها سبب خواهد شد بازی به سود کرملین تمام شود؟

معاون پیشین وزیر امور خارجه آمریکا گفت: قطعا همین طور است. اما از سوی دیگر اروپایی ها ارتش اختصاصی دارند؛ لذا پرسش این نیست که آیا ارتش خواهند داشت بلکه موضوع همکاری و تلاش بیشتر برای ایجاد ارتشی قویتر است. اگر نیروی اروپایی، یا آنچه که از آن با نام هویت دفاعی اروپایی یاد می شود مکمل ناتو باشد و به توانمندی ها و ظرفیت های ناتو بیافزاید این اتفاق خوبی است؛ و اگر اروپایی ها به این تلاش مشترک کمک کنند باز هم رویداد خوبی است.

وی افزود اما آن چیزی که نگران کننده است این است که اگر آمریکا در نقش مدیریتی بخوبی ظاهر نشود و عقب نشینی کند آنگاه اروپایی ها برای پر کردن جای خالی اقدام خواهند کرد و این جای خالی را دیگر کشورهایی پر خواهند کرد که دارند قدرت نمایی می کنند؛ شاید آن کشور روسیه باشد؛ شاید چین به شیوه های دیگر؛ و شاید شیوه هایی در پیش گرفته شود که نه منافع مشترک ما را تامین می کند و با ارزش های مشترک مان همخوانی خواهد داشت. این خطری است که در صورت عقب نشینی آمریکا با آن روبرو خواهیم شد.

مجری گفت: دموکرات ها کنترل مجلس نمایندگان آمریکا را در اختیار خواهند گرفت؛ گام آتی آنان چه خواهد بود؛ اگر استیضاح ترامپ در دستور کار نیست پس چه هدفی را دنبال خواهند کرد؟

تونی بلینکن پاسخ داد: دموکرات هایی که به تازگی دارند وارد کنگره می شوند و آنانی که پیشتر حضور داشته اند با یکدیگر اختلاف دارند و پرسش اینجاست که آیا می خواهند با نظارت و بازرسی از رئیس جمهور با او درگیر شوند یا دستور کاری مثبت را در پیش خواهند گرفت و از خدمات درمانی و جزئیات آن محافظت می کنند و حقیقتا منابع مالی را به زیرساخت ها اختصاص خواهند داد؛ چیزی که مردم آمریکا می خواهند اتفاق بیافتد و یا کاهش مالیات ها؛ لذا تنش وجود خواهد داشت. خواسته عمومی از کنگره این است که نقش نظارتی خود را ایفا کند، نقشی که در چند سال گذشته مغفول مانده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چراغ سبز قایدی برای بازگشت به استقلال