دولت برای ارائه تسهیلات حمایتی به قطعه‌سازان برنامه دارد


دولت برای ارائه تسهیلات حمایتی به قطعه‌سازان برنامه دارد

رئیس فراکسیون حمایت از قطعه‌سازان در مجلس، در حاشیه بازدید از سیزدهمین نمایشگاه در جمع خبرنگاران در پاسخ به خبرنگار «دنیای خودرو» با اشاره به این‎که قیمت خودرو باید واقعی شود.

به گزارش «اخبار خودرو»، سیزدهمین نمایشگاه قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو روز گذشته با حضور محمدرضا سروش، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا و محمدخضرایی قهرمانی، مدیرعامل شرکت بازرگانی بین‌المللی و مجری برگزاری نمایشگاه و همچنین عباس قبادی، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاهای بین‌المللی در محل نمایشگاه‌ بین‌المللی تهران آغاز به کار کرد. به گزارش روزنامه «دنیای خودرو»، طبق اعلام قبلی برگزارکننده نمایشگاه، قرار بود رضا رحمانی؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت، منصور معظمی؛ معاون وزیر و مدیرعامل ایدرو، محمدرضا نجفی‌منش؛ رئیس انجمن صنایع همگن و قطعه‌سازی و احمدنعمت‎بخش؛ دبیر انجمن خودروسازان نیز صبح روز گذشته در مراسم گشایش این دوره از نمایشگاه حضور داشته باشند، این در حالی است که تا ساعاتی پس از این مراسم نشانی از حضور این مقامات در نمایشگاه وجود نداشت.
10هزارمیلیارد تومان حجم مطالبات قطعه‌سازان
رئیس فراکسیون حمایت از قطعه‌سازان در مجلس، در حاشیه بازدید از سیزدهمین نمایشگاه در جمع خبرنگاران در پاسخ به خبرنگار «دنیای خودرو» با اشاره به این‎که قیمت خودرو باید واقعی شود، گفت: «ما پیشنهادهایی را در قالب یک نامه به رئیس مجلس و مسئولان دولتی داده‌ایم و براساس آن اعلام کرده‌ایم. قیمت خودرو باید طبق آن‎چه در بازار است، تعیین شود.»
شهاب‌الدین بی‌مقدار با تاکید بر این‎که تا اقتصاد کشور آزاد نشود، بسیاری از مشکلات برطرف نخواهد شد، اظهار کرد: «اقتصاد و تولید با محدودیت و دستور به جایی نخواهد رسید. همین موضوع باعث می‌شود شرکت سایپا 2400میلیارد تومان به قطعه‌سازان بدهکار شود. غیر از سایپا، ایران‌خودرو و سایر خودروسازان نیز به قطعه‌سازان بدهکار هستند که به این ترتیب، مطالبات قطعه‌سازان از شرکت‌های خودروساز بیش‌از 10هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.»
وی در خصوص برنامه‌های حمایتی و ارائه تسهیلات به قطعه‌سازان، تاکید کرد: «آقای نوبخت به ما اعلام کرده است در این رابطه دولت برنامه‌هایی دارد که هم در سال 97 و هم سال آینده، تسهیلاتی برای حمایت از این بخش اختصاص دهد.» وی با اشاره به جلسه‌ای که با نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور داشت، تصریح کرد: «ما به ایشان گفته‌ایم هر اقدامی که دولت قرار است انجام دهد، باید به‎موقع و زودتر انجام شود. این‎که وعده و وعید داده می‌شود اما در عمل اتفاقی نمی‌افتد، به صلاح هیچکس نیست.»

30هزار خودرو در سایپا تجاری نشده است
مدیرعامل شرکت سایپا پس از برگزاری مراسم افتتاحیه این دوره از نمایشگاه قطعات در جمع خبرنگاران اعلام کرد: «این شرکت قصد دارد برای پاسخگویی به نیاز بازار، همکاری با قطعه‌سازان محصولات خانواده پراید و تیبا را توسعه دهد.» محمدرضا سروش درخصوص اطلاعیه اخیر این شرکت مبنی‌بر تحویل محصولات برند پراید به‎جای ساندرو به خریداران این محصول، گفت: «به خاطر خروج شرکت رنو از کشور، بخشی از تعهدات مازاد باقی مانده است که باید به نحوی پاسخ داده شود. در این راستا گزینه‌های مختلفی برای مشتریان پیش‌بینی شده است که یکی از آن‌ها، تحویل خودروهای موجود قابل ارائه به‎جای ساندرو است.» وی با بیان این‎که انتخاب نهایی برعهده مشتریان است، اظهار کرد: «طبیعتا خریداران باید محدودیتی را که به واسطه تحریم‌ها و خارج از اراده شرکت ایجاد شده است، درک کنند. به این ترتیب می‌توانیم تعهداتی را که مازاد بر موجودی سی‌کی‌دی شرکت است حل‎وفصل کنیم و موضوع را فیصله دهیم. تاکید من بر این است که پیشنهادهای مختلفی به مشتریان داده‌ایم که بتوانند باتوجه‌به شرایط و علاقه‎مندی خود، یکی از آن‎ها را انتخاب کنند.»
سروش در پاسخ به سوالی مبنی‌بر این‎که چگونه در حالی که سایپا به تعهدات گذشته خود عمل نکرده، پیش‌فروش جدید داشته است، تاکید کرد: «پیش‌فروش‌های جدید عمدتا براساس محصولاتی انجام شده که قابل تولید هستند و امکانات تولید آن‎ها درحال‎حاضر وجود دارد.» مدیرعامل شرکت سایپا در رابطه با این مساله که معمولا حدود 30 تا 40‌درصد از قطعات و مجموعه‌های خودرو خارجی هستند، باتوجه‌به تحریم‌های اقتصادی این قطعات چگونه تامین خواهند شد، توضیح داد: «این درصد درمورد مدل‌های مختلف، متفاوت است و درصد ساخت داخل خودروهای خانواده پراید و تیبا نسبتا بالا است؛ به این ترتیب ارتباطات و نیاز ما به قطعات خارجی کمتر است که آن هم برای ادامه تولید پیش‌بینی شده است.»
سروش تعداد خودروهای خوابیده در کارخانه را زیر 30هزار دستگاه عنوان کرد و گفت: «با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده، تجاری نشدن این تعداد خودرو، طبیعی است.» وی درمورد ایجاد محدودیت‌های بانکی بین‌المللی، تصریح کرد: «ما باید قابلیت تطبیق با چنین شرایطی را داشته باشیم. به‌هرحال این تغییر و تحولات بر نحوه تامین و قیمت تامین تاثیرگذار است. اما همکاران ما در شرکت متعهد هستند با حداکثر تلاش به تعهداتی که به مشتریان داریم، در حد وسع خود پاسخ بگویند.»


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ امروز سه شنبه 18 اردیبهشت 1403/ بنده عشقم و از هر دو جهان آزادم