سهم تاثیرگذار راه آهن در توسعه همه جانبه آذربایجان غربی


سهم تاثیرگذار راه آهن در توسعه همه جانبه آذربایجان غربی

ارومیه- ایرنا- طرح اتصال ارومیه به شبکه ریلی کشور که به عنوان یکی از دستاوردهای ارزشمند دولت همزمان با سفر قریب الوقوع دکتر روحانی به بهره برداری می رسد، دارای آثار اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مستقیم و غیرمستقیم خواهد بود و زیرساخت مهمی توسعه همه جانبه شمال، جنوب و مرکز آذربایجان غربی به شمار می رود.

به گزارش ایرنا میزگرد ایرنا آذربایجان غربی با حضور مسوولان و کارشناسان در خصوص بررسی آثار این طرح ملی، بسترسازی دولت تدبیر و امید برای توسعه این استان مرزی را پیش رو می گذارد و ضرورت مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی برای استفاده بهینه از این زیرساخت ارتباطی را مورد تاکید قرار می دهد.
حدود 17 سال از آغاز اجرای طرح راه آهن مراغه - ارومیه می گذرد؛ طرحی که چندین شهر را در مسیر خود به شبکه ریلی متصل کرده و بهره برداری از آن یکی از آرزوهای دیرینه مردم استان و شهر ارومیه را محقق می کند.
این طرح که از جمله مهمترین طرح های افتتاحی برای مردم شهر ارومیه طی دهه های گذشته به شمار می رود، نتایج بسیاری در راستای توسعه همه جانبه این شهرستان و حتی مناطق وسیعی از مرکز، جنوب و شمال استان خواهد داشت که از جمله آثار اقتصادی آن می توان به کاهش هزینه های حمل و نقل کالا و توسعه روزافزون اقتصادی، ایجاد ارتباط ترانزیتی استان های مختلف کشور با ترکیه و عراق از طریق مرزهای تمرچین و سرو، ایجاد فرصت های جدید اشتغال در حوزه حمل و نقل و تبدیل ارومیه به هاب لجستیک کالا اشاره کرد.
طرح راه آهن مراغه - ارومیه بدون شک تردد گردشگران داخلی و خارجی جهت بازدید از آثار تاریخی و گردشگری آذربایجان غربی را تسهیل خواهد کرد و کیفیت سفرهای زیارتی مردم منطقه به مشهد مقدس را بهبود خواهد بخشید.
بر اساس پیش بینی کارشناسان آثار اجتماعی اتصال ارومیه به شبکه ریلی کشور نیز قابل توجه خواهد بود و از جمله آنها می توان به کاهش سوانح رانندگی، کاهش آلایندگی های ناشی از حمل و نقل جاده ای، تخریب کمتر محیط زیست به دلیل کم عرض بودن مسیرهای ریلی، کاهش مشکلات معیشتی و تقویت ارتباطات اجتماعی حین سفر اشاره کرد.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در این میزگرد با اشاره به اینکه طرح راه آهن مراغه - ارومیه از سال 1380 مطالعه شده بود، گفت: این طرح از سال 1385 وارد فاز اجرایی شد و تا سال نخست فعالیت دولت تدبیر و امید(1392) 84 کیلومتر از 182 کیلومتر کل مسیر احداث شده بود؛ هرچند که در این مسیر نیز کاستی هایی وجود داشت.
ابراهیم مبارک قدم افزود: از سال 1392 تاکنون علاوه بر اجرای ایستگاه های مدرن ارومیه و نقده، با تلاش ویژه دولت تدبیر و امید 98 کیلومتر از این مسیر ریل گذاری و احداث شد و کاستی های دوره پیش از آن نیز برطرف گردید.
وی اضافه کرد: اهتمام ویژه دولت به اجرای کامل طرح راه آهن مراغه - ارومیه با وجود مشکلات مالی و اعتباری انجام شد و دولت همه توان خود را برای اجرای این طرح به کار گرفت.
وی با اشاره به اختصاص 1250 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این طرح طی سال 1396، بیان کرد: این میزان پنج برابر سال پیش از آن بود و تا ابتدای امسال بخش عمده روسازی مسیر، ریل گذاری مهاباد تا ارومیه، خرید ادوات لازم و اجرای تقاطع های غیرهمسطح در مسیر انجام شد.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی اجرای طرح سینی دوار در ایستگاه ارومیه را یکی از مهمترین بخش های راه آهن مراغه - ارومیه دانست و گفت: با احداث این سینی دوار که برای دور زدن قطار در ایستگاه تعبیه شد، مساحت اراضی مورد نیاز برای تملک در اطراف ایستگاه از 70 به 30‌ هکتار کاهش یافت.
وی ایستگاه ارومیه را از لحاظ معماری از جمله زیباترین ایستگاه های کشور عنوان کرد و افزود: این ایستگاه 15 هزار مترمربع زیربنا دارد که مسجد، انبار، ایستگاه پلیس و سالن ترانزیت را شامل می شود.
وی با اشاره به اینکه محور مراغه - ارومیه جزو ایمن ترین محورهای ریلی کشور است، بیان کرد: این مسیر با متوسط 160 کیلومتر بر ساعت طراحی شد ولی کمیسیون تعیین سرعت 100 کیلومتر بر ساعت را برای آن تایید کرد.
وی با تاکید بر اینکه مسیر ریلی مراغه - ارومیه بیشترین پوشش جمعیتی در جنوب استان و شمال کردستان را دارد، ادامه داد: ملکان، میاندوآب، مهاباد، بوکان، نقده و پیرانشهر و ارومیه شهرهای پرجمعیتی است که ساکنان آنها می توانند از این خط ریلی استفاده کنند.
وی در خصوص مزیت های اجرای طرح راه آهن مراغه - ارومیه برای منطقه گفت: صرفه بسیار زیاد در ترانزیت کالا با مسیرهای طولانی، راه اندازی پایانه لجستیکی در ارومیه به خاطر نزدیکی به 2 مرز بین المللی، زمینه سازی مناسب برای توسعه شرکت های صادرات و واردات و توجه ویژه به توسعه شبکه حمل و نقل در استان با هدف تکمیل مسیر ریلی از جمله این مزیت ها به شمار می رود.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی از هزینه 400 میلیارد تومانی برای اجرای این طرح تنها در دولت تدبیر و امید خبر داد و افزود: ارزش فعلی این پروژه یکهزار میلیارد تومان است که رقم قابل توجهی به شمار می رود.
وی، آماده بودن حمل و نقل مسافری در مسیر ارومیه تا مراغه را مورد تاکید قرار داد و اضافه کرد: قرار است در ابتدا هر 2 روز یک بار و در آینده نزدیک به صورت روزانه قطار از ایستگاه ارومیه به تهران حرکت‌ کند.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی، گفت: مسیر دسترسی اعم از جاده ای، ریلی، هوایی و دریایی از زیرساخت های توسعه همه جانبه مناطق به شمار می رود و در دنیای امروز بیشترین اهمیت را دارد.
مبارک قدم با اشاره به اینکه حمل و نقل ریلی دارای اهمیت ویژه ای است، گفت: از جمله مزیت های راه آهن می توان به تخریب کمتر ‌محیط زیست به دلیل مصرف زمین کمتر، کاهش آلودگی هوا، پایین بودن هزینه سفر و حمل و نقل کالا و ایمنی بالا اشاره کرد.
وی از تکلیف قانونی در برنامه ششم توسعه برای انتقال 30 درصد از حجم بار و مسافر به حوزه ریلی خبر داد و ابراز امیدواری کرد که بخشی از این امر در استان محقق شود.
وی در خصوص دیگر طرح های توسعه راه های استان، بیان کرد: در سفر آتی رییس جمهوری 15 کیلومتر باقی مانده از مسیر 50 کیلومتری ارومیه - سرو کلنگ زنی می شود و با اتمام آن، مسیر خط ریلی به مرز سرو هموار می شود؛ اتصال خوی به صورت آنتی از مسیر ریلی انتقالی به مرز رازی، به شبکه ریلی نیز دنبال می شود.
وی گفت: تعریض و بهسازی مسیر جاده ای خوی - قطور - رازی که مسیری مهم برای توسعه ترانزیت در راستای ارتقای روابط تجاری با شرق ترکیه است، در سفر رییس جمهوری کلنگ زنی می شود.
کارشناس حوزه های اجتماعی و فرهنگی نیز در این میزگرد با اشاره به اینکه راه در کنار آب، زیرساخت های اصلی توسعه به شمار می رود، گفت: توسعه راه ها و زیرساخت های ارتباطی استان از جمله مهمترین مطالبه های نخبگان از مسوولان در سال های طولانی گذشته بوده است.
هوشنگ عطاپور با تاکید بر اینکه آذربایجان غربی از جمله استان های توسعه نیافته به شمار می رود، افزود: از جمله عوامل این عقب افتادگی، مشکلات نبود راه های مواصلاتی از جمله آزادراه و راه آهن است.
وی بیان کرد: آذربایجان غربی در سال های گذشته یک کیلومتر راه آهن نداشت و از وجود بزرگراه و آزادراه نیز بی بهره بود اما به همت دولت تدبیر و امید صاحب راه آهن شد و مسیرهای بزرگراهی و آزادراه نیز در دست اجراست.
وی با اشاره به اینکه نقش راه آهن در توسعه یافتگی جوامع بیشتر از دیگر زیرساخت هاست، ادامه داد: در استراتژی جدید استان که گردشگری و تجارت به عنوان ارکان مهم توسعه لحاظ شده، نقش راه آهن بسیار اثرگذار است.
کارشناس فرهنگی و اجتماعی، آذربایجان غربی را از جمله استان های مستعد در جذب گردشگر برشمرد و گفت: ایجاد زیرساخت های ارتباطی از جمله راه های هوایی، ریلی و زمینی می تواند در شکوفا کردن این ظرفیت ها مفید باشد.
عطاپور، احداث مسیرهای ارتباطی را از جمله عوامل اشتغال در حوزه های مختلف دانست و افزود: این‌ امر‌ می تواند به صورت غیرمستقیم در سبد فرهنگی مردم، کاهش مهاجرت و کاهش آسیب های اجتماعی موثر باشد.
وی با تاکید بر اینکه راه آهن مراغه - ارومیه با اهتمام دولت تدبیر و امید، این استان را از بن بست خارج کرد، افزود: با اجرای طرح های قطار سریع السیر ارومیه - تبریز و تقویت ارتباطات داخلی می توان زمینه سرمایه گذاری بیشتر و اثرگذاری بیشتر در توسعه استان را فراهم کرد.
استاندار آذربایجان غربی نیز با در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اشاره به اینکه مردم ارومیه سالیان سال است که منتظر بهره برداری و استفاده از راه آهن در این شهر هستند، گفت: حمل‌ و نقل ارزان، ارتقای امنیت سفر و کاهش بار ترافیکی جاده ها از بزرگترین مزیت های خط آهن در این منطقه به شمار می رود ولی مردم این دیار سال‌هاست از این نعمت محروم هستند.
محمدمهدی شهریاری بیان کرد: جاده و ریل‌های ارتباط با اروپا و به ‌ویژه مبادی اصلی ورود و خروج کالا و مسافر از کشور به اروپا و بالعکس در آذربایجان غربی قرار دارد اما متاسفانه پیش از دولت تدبیر و امید شاخص‌های توسعه حمل‌ و نقل به ‌ویژه ضریب نفوذ شبکه ریلی با موقعیت جغرافیایی منطقه متناسب نبود.
2093/3072
میزگرد از: صابر چهرقانی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دولت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر سنگ قبر | 130 متن برای سنگ مزار درگذشتگان پدر و مادر و دیگران