خودروسازان در آستانه ورشکستگی؟/ وزارت صنعت برای تعیین تکلیف بازار خودرو تعجیل کند


خودروسازان در آستانه ورشکستگی؟/ وزارت صنعت برای تعیین تکلیف بازار خودرو تعجیل کند

زمزمه‌های افزایش قیمت خودرو چند ماهی است که شنیده می‌شود و در چند روز گذشته بیشتر نیز شده است.

به گزارش خبرنگار اتاق خبر 24:

چند ماهی است که اوضاع اقتصادی کشور دچار تلاطم شده و شاهد افزایش روز به روز قیمت‌ها بوده‌ایم.

ماجرا از افزایش ناگهانی قیمت ارز آغاز شد و طبیعتا تمام صنوف را تحت تاثیر خود قرار داد. گفتنی ها درباره سربه فلک کشیدن قیمت ارز گفته شده اما قصد داریم در این گزارش به بررسی بازار آشفته خودرو طی چند ماه گذشته بپردازیم که همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برد.

اختلاف فاحش قیمت خودرو از کارخانه تا بازار و کم‌لطفی خودروسازها

بازار خودرو نیز طی ماه‌های گذشته در کنار کالاهای اساسی مردم دستخوش تغییرات شد و به شدت تحت تاثیر شرایط بازار قرار گرفت و با دخالت دلالان و فقدان مدیریت ازسوی وزارت صنعت، قیمت خودروهای داخلی و خارجی نجومی شد.

در بازار آشفته خودرو، سودجوها نیز فرصت را مناسب دیدند و تفاوت بین قیمت بازار و قیمت کارخانه خودروها دچار تفاوت فاحشی شد تا جایی که پراید 23 میلیونی به 40 میلیون تومان نزدیک شد!

خودروسازان در آستانه ورشکستگی؟/ وزارت صنعت برای تعیین تکلیف بازار خودرو تعجیل کند

همان زمان بود که سعید موتمنی رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو، عرضه کم خودرو را دلیل افزایش قیمت‌ها دانست.

این مقام صنفی به حضور خودروسازان در مجلس اشاره کرد و گفت: زمانی که حمیدرضا فولادگر عضو کمیسیون صنایع اعلام کرد «قیمت خودرو باید آزاد شود، قیمتگذاری در بازار خودرو معنا ندارد، بلکه باید عرضه و تقاضا تعیین‌کننده نرخ خودرو باشد»، بتدریج عرضه خودروها قطره چکانی شد و سایپا، ایران خودرو و حتی شرکت های چینی فروش خود را متوقف کردند.

حتی خلأ نظارت کافی بر تولید و عرضه محصولات موجب تشدید دلالی‌ها شد.

البته نباید این نکته را فراموش کرد که درخصوص آزادسازی قیمت‌ها هر چند گفته می‌شود خودرو براساس حاشیه بازار قیمت‌گذاری خواهد شد، اما در این بین دلالان می‌توانند نقش اساسی در تامین منافع تولید‌کنندگان ایفا کنند.

البته نباید نقش انحصار شرکت‌های خودروسازی و قطعه سازی را در آشفته کردن بازار خودرو نادیده گرفت تا جایی که جعفری دولت آبادی دادستان تهران به این شرکت‌ها هشدار داد حق ندارند کاری کنند که اولا انحصار ایجاد شود و ثانیا این انحصار منجر به کمبود کالا و توقف تولید خودرو شود.

خودروسازان در آستانه ورشکستگی؟/ وزارت صنعت برای تعیین تکلیف بازار خودرو تعجیل کند

بدهی خودروسازان به قطعه سازان/ خطر ورشکستگی در کمین است / قیمت خودرو افزایش یابد

طبق ادعای قطعه‌سازان، ایران خودرو و سایپا حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان بابت قطعات دریافتی به قطعه‌سازان بدهکار هستند.

از این رو برخی کارشناسان این امر را به دلیل قیمت پایین خودرو می‌دانند و معتقدند قیمت خودرو باید افزایش یابد تا زیان‌دهی خودروسازان کاهش یابد و بدهی آنها به قطعه سازان تسویه شود تا بازار خودرو از رکود خارج شود.

زمزمه‌های افزایش قیمت خودرو چند ماهی است که شنیده می‌شود و در چند روز گذشته بیشتر نیز شده است، هر چند که طی همین چند روز همچنان اظهارات ضدونقیضی در این خصوص ازسوی مسئولان وزارت صنعت شنیده می‌شود.

اما در شرایط حاضر که خودرو به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای، نه صرفا مصرفی، مورد توجه قرار گرفته است، قطعا نمی‌توان با تزریق محدود خودرو با توجه به تقاضای بالا و سایر مُسکِن‌ها انتظار کاهش التهابات را داشت و تا زمانی که تصمیم کارآمدی ازسوی وزارت صنعت و خودروسازها اتخاذ نشود، بازار خودرو همچنان راکد و بلاتکلیف باقی خواهد ماند.



منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن تبریک روز دختر + پیام های خاص برای تبریک روز دختر و جملات ناب