وعده های برهم صالح توسعه روابط تجاری را در پی دارد


وعده های برهم صالح توسعه روابط تجاری را در پی دارد

سنندج - ایرنا - نماینده مردم سنندج، کامیاران و دیواندره با اشاره به دیدار برهم صالح رئیس جمهور عراق با رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در این دیدار رئیس جمهور عراق از لغو روادید برای تجار ایرانی خبر داد.

سید مهدی فرشادان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به جزییات این دیدار که دیروز انجام شد، اشاره کرد و افزود: در این دیدار مهمترین مسایل دو کشور ایران و عراق مورد بررسی قرار گرفت.
وی درباره محورهای مطرح شده در این دیدار اظهار داشت: ادامه خطوط ریلی کشور به مریوان و همچنین اتصال آن به راه آهن عراق که تاثیر بسزایی بر گسترش روابط اقتصادی دو طرف دارد از جمله موارد مطرح شده بود.
فرشادان به طرح موضوعات مهم که ضرر و خسارت اقتصادی فراوانی به هر دو کشور ایران و عراق وارد کرده هم اشاره کرد و گفت: بستن مرز سیرانبند بانه از جمله مواردی بود که در این دیدار مطرح و اعلام شد که ایران تعهدات خود را انجام دادە و ‌اکنون طرف عراقی باید اقدام کند.
نماینده مردم سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: احداث شرکت شهرک‌های مشترک در سنندج یا مریوان از دیگر پیشنهاداتی بود که در این دیدار میان طرفین مطرح شد.
وی از رایزنی درباره اخذ گمرک‌ خارج از عرف و پایین آمدن سطح اعتماد عمومی بازرگانان و تجار ایرانی در این دیدار گفت و اظهار داشت: به دلیل اختلاف بین دولت اقلیم و بغداد، صادرات کنندگان ما زمان تردد از اقلیم کردستان یک بار گمرک پرداخت می‌کند و یک بار هم به گمرک دولت عراق، که این باعث افزایش قیمت اجناس صادراتی و متضرر شدن تجار و بازرگانان کُرد و ایرانی می‌شود.
فرشادان درباره اظهارات رئیس جمهور عراق در این دیدار هم گفت: برهم صالح «سنندج» و «سلیمانیه» را دارای اشترکات فراوان از لحاظ مسافت و فرهنگی برشمرد.
نماینده سنندج دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی از وعده برهم صالح درباره لغو روادید برای تجار ایرانی نیز خبر داد و افزود: رئیس جمهور عراق گفته در خصوص لغو روادید میان ایران و عراق صحبت کرده و دستور داده تا روادید برای تردد تجار ایرانی لغو شود.
فرشادان افزود: برهم صالح همچنین ابراز امیدواری کرد زمانی برسد که ایرانیان بتوانند از سنندج به سمت سلیمانیه و از مهران به سمت نجف رانندگی کنند و اتوبان میان این شهرها به یکدیگر متصل شود.
وی تاکید کرد: برهم صالح در حاشیه این دیدار به او قول داده با توجه اهداف سفرش به ایران و ظرفیت های مشترک، در یکی از شهرهای کردستان ایران برای احداث شرکت شهرک‌های مشترک اقدام کند.
رئیس جمهور عراق همچنین وعده داده در اولین فرصت مشکل مرز سیرانبند بانه را حل کند.
فرشادان گفت: برهم صالح به اهمیت گسترش روابط ریلی میان دو کشور، هم اشاره داشت و گفت برای احداث مناطق صنعتی مشترک در مریوان و طرح‌های مشترک دیگر با هدف تقویت روابط اقتصادی اقدام خواهد کرد.
7345/9102

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مجلس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی