پ هاش نرمال واژن، چگونه حفظ می‌شود؟


پ هاش نرمال واژن، چگونه حفظ می‌شود؟

PH ، یک معیار اندازه گیری برای اسیدی یا بازی بودن یک ماده است . این مقیاس از 0 تا 14 است . pH کمتر از 7 بیانگر محیط اسیدی و بالاتر از 7 بیانگر محیط بازی است .

PH ، یک معیار اندازه گیری برای اسیدی یا بازی بودن یک ماده است . این مقیاس از ۰ تا ۱۴ است . pH کمتر از ۷ بیانگر محیط اسیدی و بالاتر از ۷ بیانگر محیط بازی است .
هر کدام از اینها با واژن شما چه می کنند ؟
سطح PH واژن شما چه بازی باشد و چه اسیدی ، نقش مهمی را در تعیین سلامت واژن ایفا می کند .
PH طبیعی واژن چقدر است ؟
سطح PH طبیعی واژن بین ۳.۸ تا ۴.۵ است که به طور متوسط ، اسیدی است . اگرچه چیزی که به عنوان PH طبیعی تلقی می شود ، با توجه به سن شما می تواند کمی متفاوت باشد .
برای مثال ، در طی سال های تولید مثل ( ۱۵ تا ۴۹ سالگی ) ، PH واژن شما باید کمتر یا مساوی ۴.۵ باشد . اما قبل از قاعدگی و بعد از یائسگی ، pH سلامت تمایل به بیشتر از ۴.۵ دارد .
pH واژن چه اهمیتی دارد ؟
محیط اسیدی واژن ، محفاظت کننده است و سدی را به وجود می آورد که از تکثیر شدن قارچ و باکتری های ناسالم و ایجاد عفونت جلوگیری می کند .
سطح pH بالای واژن ، بالای ۴.۵ است که بهترین محیط را برای رشد باکتری های ناسالم فراهم می کند . داشتن یک PH واژینال بالا ، شما را در خطر عفونت های زیر قرار می دهد :
واژینوز باکتریایی (BV)
رشد بیش از حد باکتریها موجب بوی شبیه به ماهی همراه با ترشح غیر طبیعی خاکستری ، سفید یا زرد واژن می شود و می تواند همچنین منجر به خارش و سوزش واژن در زمان ادرار کردن شود . واژینوز باکتریایی ، ضرورتا به خودی خود زیان آور نیست ، اما زنانی که این بیماری را دارند ، در خطر ابتلا به عفونت های جدی تر مانند HPV (ویروس پاپیلومای انسانی ) و ویروس هرپس سیمپلکس و ایدز (HIV) هستند .
تریکومونیایزیس
یک بیماری جنسی قابل انتقال است (STD) که به وسیله انگل تریکوموناس واژینالیس ایجاد می شود . در ایالات متحده ، تخمین زده شده که ۳.۷ میلیون نفر درگیر شده اند . تریکو معمولا موجب بروز علایم و نشانه ها در اکثریت افراد آلوده و مبتلا نمی شود ، اما می تواند ریسک بیماری های جنسی قابل انتقال دیگر مانند HIV را افزایش دهد .
واژن اسیدی معمولا موجب بیماری نمی شود . اما اگر میزان اسیدیته بسیار زیاد شود ، ممکن است باروری شما را کاهش دهد . اسپرم در محیط بازی ( قلیایی ) پیشروی میکند . pH مطلوب برای حرکت اسپرم ها بین ۷ تا ۸.۵ است . در حین عمل جنسی ، سطح PH واژن به طور موقت افزایش می یابد و به طور طبیعی محیط اسیدی را قلیایی تر می کند تا از اسپرم محافظت کند ، بنابراین اسپرم ها می توانند راه خود را به سمت تخمک ، ادامه دهند .
چه عواملی موجب عدم تعادل PH واژن می شوند ؟
هر یک از حالات زیر می توانند سطح PH واژن شما را تغییر دهند :
-عمل جنسی محافظت نشده: مایع منی ( حاوی اسپرم ) قلیایی یا بازی است که می تواند رشد باکتری های خاصی را تحریک کند .
-آنتی بیوتیک ها: این داروها نه تنها باکتری های بد و مضر را که موجب بیماری می شوند نابود می کند ، بلکه باکتری های خوب و مفیدی که شما برای حفظ سطح PH اسیدی واژن نیاز دارید را هم نابود می کند .
-دوش زنانه یا دوش واژینال: اگرچه توصیه نمی شود اما ۲۰ درصد زنان به طور مرتب واژن خود را با ترکیبی از آب و سرکه ، جوش شیرین یا ید می شویند . شستن نه تنها موجب افزایش سطح PH واژن می شود ، بلکه رشد باکتری های مضر را نیز تحریک می کند .
-دوره های قائدگی: خون قائدگی ، سطح PH واژن را بالا می برد . زمانیکه خون در داخل واژن جریان می یابد و به داخل نوار بهداشتی یا پد جذب می شود ، می تواند موجب افزایش سطح PH واژن شود .

علایم و نشانه های pH واژن غیر متعادل
سطح PH بالا منجر به بیماری BV ( واژینوز باکتریایی ) یا عفونت های دیگر می شود که ممکن است باعث بروز علایم زیر شود :
-بوی تعفن یا شبیه ماهی
-ترشح سفید ، خاکستری یا سبز
-خارش واژن
-سوزش در حین ادرار کردن

چگونه PH غیر متعادل واژن را اصلاح کنیم ؟
اگر شما نشانه ها و علایم واژینوز باکتریایی یا حالت دیگری که به pH واژینال بالا مربوط می شود را دارید ، پزشک خود را ببینید . سعی نکنید که واژن خود را بشویید . این کار فقط PH واژن شما را حتی بیشتر از قبل، از تعادل خارج می کند .
برای درمان واژینوز باکتریایی یا عفونت تریکومونیازیس ، پزشک شما ممکن است یک یا تعدادی آنتی بیوتیک به صورت قرص یا کرم تجویز کند :
- کلیندامایسین برای BV
- مترونیدازول برای BV یا تریکومونیازیس
- تینیدازول برای BV یا تریکومونیازیس

چگونه PH سالم واژن را حفظ کنیم ؟
برای حفظ PH واژن خود در سطح سالم و پیوسته ، این نکات را دنبال کنید :
-زمانی که ارتباط جنسی دارید ، از کاندوم استفاده کنید : سد کاندوم ، نه تنها شما را از بیماری های جنسی قابل انتقال حفاظت می کند ، بلکه از مایع منی قلیایی ( مایع حاوی اسپرم ) که باعث تغییر pH واژن می شود ، جلوگیری میکند .
-پروبیوتیک ها را مصرف کنید : به منظور ترمیم تعادل باکتری های مفید بدن شما .
-شستشوی زنانه نکنید : این میتواند موجب افزایش سطح PH واژن شما شود . واژن شما به طور طبیعی خود به خود تمیز می شود . زمانیکه دوش می گیرید ، تنها سطح خارجی واژن خود را با یک صابون ملایم و آب بشویید . اگر در رابطه با بو نگران هستید ، از توصیه های متخصص خود استفاده کنید .

هنگام ملاقات با دکتر خود
به منظور چکاپ های منظم ، دکتر خود را ببینید تا مطمئن شوید که واژن شما در سلامت است .
اگر شما علایم زیر را دارید ، فورا دکتر خود را ببینید :
- خارش
- سوزش
- بوی تعفن
- ترشح غیر طبیعی
دکتر شما می تواند آزمایشاتی را به منظور کنترل سطح PH واژن انجام دهد و اگر مبتلا به عفونتی هستید ، آن را تشخیص دهد .

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی