رفتار پیامبراکرم (ص) با کودکان بهترین شیوه تربیت نسل آینده است


رفتار پیامبراکرم (ص) با کودکان بهترین شیوه تربیت نسل آینده است

حجت الاسلام ابوالحسنی با بیان اینکه رفتار پیامبر(ص) با کودکان بهترین شیوه تربیتی برای نسل آینده است، گفت: اگر ساده زیستی ایشان الگوی عملی مسئولان باشد مردم از جان و دل آنها را همراهی می کنند.

حجت الاسلام «حامد ابوالحسنی» در گفت وگو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان در تشریح مهمترین ویژگی های پیامبر اکرم (ص) و چگونگی تبیین آن در جامعه، اظهار کرد: پیامبراکرم(ص) به عنوان اسوه و الگوی حسنه برای اخلاق معرفی شده اند. جنبه های مختلف این اسوه باید در قالب های مختلف هنری تبیین و تشریح شود و البته در یک مصاحبه نمی توان تمام جنبه های شخصیتی ایشان را تشریح و تبیین کرد.

کارشناس دفتر مطالعات راهبردی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها با بیان اینکه رفتار پیامبر اکرم (ص) با کودکان بسیار مشهور است، تصریح کرد: در بسیاری از روایات در تاریخ اسلام چگونگی رفتار پیامبر اکرم (ص) با کودکان تبیین شده است. حضرت رسول اکرم (ص) وقتی در کوچه و خیابان کودکی را می دیدند، اگر کودکان از ایشان می خواستند با آنها بازی کنند، پیامبر(ص) دعوت کودکان را لبیک می گفتند و هرگز نمی گفتند این کار در شأن من نیست. امروزه از نظر علم روانشناسی اثبات شده است که باید برای کودکان ارزش قائل بود. بچه ها باید احساس شخصیت و جایگاه کنند. رفتار پیامبر اکرم (ص) با بچه ها باید الگویی برای پدر و مادرها و مسئولان باشد.

وی اضافه کرد: وقتی که کودکان می خواهند صحبت کنند، پدر و مادر و دیگران همچون معلم باید به آنها اجازه حرف زدن بدهد. این امر منجر به تحکیم خودباوری و ساختن شخصیت کودک می شود. بی توجهی به کودک شخصیت وی را زیر سوال می برد. امروزه دانشجویان بیکار زیادی وجود دارند که به بسیاری از آنها در کودکی ارزش داده نشده است. آمار اخیر از نظرسنجی دانشجویان نشان می دهد که خودباوری در بین آنها بسیار پایین است. دانشجویان درسشان را تمام می کنند اما نمی توانند به دنبال شغل مورد علاقه خود بروند و از آموخته های خود استفاده کنند. همیشه منتظرند که کسی دست آنها را بگیرد و به آنها جهت دهد، خودشان نمی توانند اشتغال یا ابتکاری داشته باشند.

رفتار پیامبر اکرم (ص) با کودکان در قالب های هنری تبیین شود

حجت الاسلام ابوالحسنی در ادامه بیان کرد: بسیاری از اوقات مسئولان به مدرسه می روند بخصوص در ایام بازگشایی مدارس اما در سخنرانی خود حرف هایی می زنند که برای کودکان قابل درک نیست، در واقع آنها برای بچه ها صحبت نمی کنند بلکه از این تریبون به نفع خود استفاده می کنند. رفتار و اخلاق پیامبر اکرم (ص) با کودکان باید برای مسئولان یک الگو باشد.

وی در مورد نحوه ترویج اخلاق پیامبر اکرم (ص) با کودکان در جامعه ابراز کرد: روحانیون و افرادی که در حوزه فرهنگی و مذهبی کار می کنند و حتی کسانی که با روانشناسی آشنا هستند باید نحوه رفتار پیامبر اکرم(ص) با کودکان را تشریح و تبیین کنند، حتی باید برای پدر و مادران و مسئولان دوره هایی در این زمینه بگذارند و از طریق رسانه، مجلات و روزنامه ها و فضای مجازی آگاهی رسانی کنند. مهمترین مسئله آموزشی در بُعد رفتاری و اخلاقی مداومت است باید به شیوه های مختلف مداومت داشت تا رفتاری ملکه ذهن شود. این مسئله هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان صدق می کند.

کارشناس دفتر مطالعات راهبردی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها با اشاره به کارکردهای رسانه در تبیین نگاه و رفتار پیامبر(ص) نسبت به کودکان، تاکید کرد: در فیلم ها و سریال ها باید نحوه رفتار با کودک مورد توجه قرار گیرد اما متاسفانه شاهد این هستیم که در فیلمنامه ها خیلی سطحی به این مسایل مهم نگاه می شود. حتی می توان در زمینه چگونگی رفتار با بچه ها کلیپ هایی ساخت و در فضای مجازی منتشر کرد. باید در رسانه ها بخشی به نام کودک داشته باشیم. برنامه های تلویزیون فقط نباید صرف سخنرانی یک کارشناس و مجری باشد. این برنامه ها برای همه جذاب و خوب نیست، باید برنامه هایی نیز در قالب فیلم و سریال داشته باشیم تا بسیاری از مسایل به صورت غیرمستقیم تبیین شود.

ساده زیستی پیامبر(ص)الگوی مسئولان باشد

این کارشناس مذهبی یکی دیگر از جنبه های مهم شخصیتی و رفتاری حضرت رسول اکرم (ص) را ساده زیستی ایشان دانست و گفت: امروزه متاسفانه شاهد رواج اشرافی گری در بین برخی از مسئولان هستیم. در بسیاری از روایات آمده است که پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) بسیار ساده زیست بودند و همیشه تاکید داشتند که مسئول باید سطح مالی خود را همطراز سطح مالی پایین تر فرد در جامعه قرار دهد تا درک کند که آن افراد با چه مشکلاتی مواجه هستند. مسئولی که لباس فاخر و خانه فاخر دارد و از بهترین ماشین استفاده می کند مسلما درکی از مشکلات قشر محروم جامعه ندارد.

حجت الاسلام ابوالحسنی در پایان خاطرنشان کرد: در مناطق پایین شهر مشکلات فراوان است زیرا بسیاری از مسئولان ما در بالای شهر زندگی می کنند و در صورت مشاهده کوچکترین مشکل با یک تلفن مسئله را حل می کنند. شیوه پیامبر اکرم (ص) همواره ساده زیستی بود. ما نیز پیامبر اکرم (ص) را در این زمینه نیز الگوی خود قرار دهیم. در حقیقت مسئولان باید با مردم همراه و همدل باشند. مردم ما تاکنون خوب مشکلات را تحمل کردند و با نظام همراه بودند زیرا به نظام ایمان دارند. برای اینکه ایمان آنها را خدشه دار نکنیم باید به مشکلات آنها رسیدگی کنیم و در این زمینه مسئولان باید پیامبر اکرم (ص) را الگوی رفتاری خود قرار دهند.

پایان پیام/31

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی