«مکران» در پله ترقی/از رونق اقتصادی، ترانزیتی تا افزایش میزان اشتغال


«مکران» در پله ترقی/از رونق اقتصادی، ترانزیتی تا افزایش میزان اشتغال

جایگاه خاص و استراتژیک «مکران» از نگاه بالاترین مقام کشور پنهان نمانده است. تاکید رهبر معظم انقلاب بر جایگاه استراتژیک این منطقه سابقه ای دست کم سی ساله دارد و امروز پس از این تاکیدات شاهد رونق و توسعه اقتصادی، امنیتی و تجاری مکران هستیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مکران از نظر تاریخی سرزمینی ساحلی در جنوب شرقی ایران و جنوب غربی پاکستان است که در طول خلیج عمان از رأس‌الکوه در غرب جاسک تا لاس بلا در جنوب غربی ایالت بلوچستان پاکستان گسترده‌است. یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های این منظقه، مجاورت آن با آب‌های آزاد بین‌المللی در سرتاسر مرز جنوبی، همسایگی مستقیم با کشورهای پاکستان و افغانستان و به طور غیرمستقیم با کشورهای آسیای مرکزی (از طریق ترکمنستان) است که یک راه غیرقابل چشم پوشی برای این کشورهای محصور در خشکی( به جز پاکستان) به دریاهای آزاد محسوب می‌شود.

استان سیستان و بلوچستان در مسیر دو کریدور از سه کریدور ترانزیتی بزرگ دنیا قرار دارد. این امر، منطقه مکران را به عنوان محور ترانزیتی طرح توسعه جنوب شرق مطرح می‌کند. در صورت راه‌اندازی محور ترانزیتی کشور، که از بندر چابهار آغاز و با عبور از شهرهای استان سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی، رضوی و شمالی به کشورهای آسیای میانه ختم می‌شود، این منطقه به سوی توسعه حرکت می کند.

جایگاه خاص و استراتژیک این منطقه از نگاه بالاترین مقام کشور پنهان نمانده است. تاکید رهبر معظم انقلاب بر جایگاه استراتژیک دریا در توسعه و بسط اقتدار ملی، سابقه ای دست کم سی ساله دارد. ایشان نخستین بار در سال ۱۳۶۳ در دیدار از دانشگاه علوم دریایی امام خمینی و اعطای سردوشی، این دغدغه خود را بیان فرمودند. در همه این سال ها و در مناسبت های مختلف، ایشان بر این نگاه راهبردی و کلان خود پای فشرده اند. ترجمان این قاطعیت و تاکید، در حضور نیروی دریایی کشورمان در آب های آزاد، در سال های اخیر، تجلی یافته است.

بنابراین گزارش، رهبر انقلاب پیش از این در سال ۹۱ نیز در دیدار با فرماندهان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی، ضمن تاکید بر احیای نام اصیل مکران، بار دیگر ضرورت توسعه ظرفیت های مغفول مانده سواحل شمال دریای عمان را مطرح کردند.

پس از تاکیدات مکرر ایشان مسئولان برنامه ریزی های بسیاری برای توسعه سواحل مکران انجام داده اند و تا جایی که تا پایان سال 95 برای توسعه سه بندر سواحل مکران سه هزار و 400 میلیارد هزینه شد. در همان سال «محمد محسنی»، مدیر بنادر شرق هرمزگان خبر داده بود که : «برای توسعه این سواحل و رونق کسب و کار در این منطقه سه هزار و 400 میلیارد ریال برای سه بندر جاسک، تیاب و سیریک هزینه شده است. 95 درصد عملیات لایروبی بندر جاسک به اتمام رسیده، عملیات تکمیل زیرساخت های بندری بندر سیریک نیز پایان یافته و لایروبی بندر تیاب نیز بیش از 30 درصد افزایش یافته و انتظار داریم با رونق اقتصاد توسعه سواحل شرق هرمزگان با سرعت بیشتری دنبال شود.»

روند اقدامات توسعه ای در این منطقه ادامه دارد تا جایی که «امیر سرتیپ حاتمی»، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح سوم اردیبهت ماه سال جاری در مراسم امضای قرارداد احداث خط انتقال گاز ایرانشهر ـ چابهار با اشاره به سفر مقام معظم رهبری به منطقه مکران و تاکیدات معظم له بر توسعه سواحل مکران گفت: «بعد از این تاکید، نیروهای مسلح به عنوان پیشران و پیشرو توسعه در منطقه انتخاب شدند و اقدامات بسیاری از سوی دولت برای توسعه مکران اجرایی شد تا ظرفیت های نهفته در منطقه فعال شود.»

«مکران» در پله ترقی/از رونق اقتصادی، ترانزیتی تا افزایش میزان اشتغال

امیر سرتیپ حاتمی با بیان اینکه مسئولیت دبیری سواحل توسعه مکران از سوی دولت برعهده وزارت دفاع گذاشته شده است، تصریح کرد: «با توجه به اینکه معاون اول رئیس جمهور رئیس توسعه سواحل مکران است، این منطقه از اهمیت فوق العاده ای برای کشور برخوردار بوده تا ظرفیت های عظیم این منطقه که کمتر به آن توجه شده شکوفا و مورد بهره برداری قرار گیرد.»

همچنین «دریادار حبیب الله سیاری»، معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز 14 مرداد ماه سال جاری در مراسم افتتاحیه ساختمان جدید بیمارستان گلستان نیروی دریایی ارتش وظیفه بعدی نیروی دریایی ارتش را توسعه سواحل مکران برشمرد و خاطرنشان کرد: «در آنجا هم محرومیت و کمبودهای بسیاری وجود داشت، اما امروز توسعه خوبی رخ داده و بیمارستان هایی در جاسک و بندر انزلی و بیمارستان کنارک هم با اعتبارات سفر فرماندهی معظم کل قوا در حال ساخت است.»

«مکران» در پله ترقی/از رونق اقتصادی، ترانزیتی تا افزایش میزان اشتغال

پس از این تاکیدات و اقدامات اشتغال و تجارت در 541 کیلومتر سواحل سیستان و بلوچستان (چابهار و کنارک) رونق خوبی پیدا کرده است. «بهروز آقایی»، مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در این زمینه به ایرنا گفته است: «ایجاد 2 بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری در چابهار توانسته موجب رونق اقتصادی، ترانزیتی و اشتغال شود. بندر شهید بهشتی با ظرفیت هشت و نیم میلیون تن علاوه بر توسعه اقتصادی استان محروم سیستان و بلوچستان نقش مهمی در ترانزیت کالا به کشورهای آسیای میانه و افغانستان دارد. ورود هر کشتی می تواند بیش از هزار و 300 شغل ایجاد کند و به نوعی هر یک میلیون تن کالا چند میلیارد تومان گردش مالی در سطح استان سیستان و بلوچستان ایجاد می کند.»

همچنین «رحمدل بامری»، سرپرست فرمانداری شهرستان ویژه چابهار نیز اعلام کرده است: «زمینه سرمایه گذاری داخلی و خارجی در چابهار فراهم است و از هرگونه سرمایه گذاری در حوزه شیلات، گردشگری، کشاورزی و طرح های خدماتی و اشتغالزایی استقبال می کنیم.»

وی بیان کرد: «چابهار به دلیل وجود بندر، منطقه آزاد و موقعیت مناسب جغرافیایی مورد توجه سرمایه گذاران داخلی و خارجی است و هم اینک به دلیل نقش آفرینی در توسعه اقتصادی افغانستان از تحریم های آمریکا معاف شده است. جای خوشحالی است که از پنج هزار و 800 کیلومتر سواحل کشور 541 کیلومتر آن در سیستان وبلوچستان واقع شده است و باید برای اشتغال و توسعه از آن به نحو احسن استفاده شود.»

یادآور می شود: منطقه مکران به طول بیش از 700 کیلومتر و با وسعت بیش از 32 هزار کیلومتر مربع شامل چهار شهرستان سیریک و جاسک در استان هرمزگان و کنارک و چابهار در استان سیستان و بلوچستان را دربر می گیرد که دولت بنا دارد در طول برنامه ششم توسعه، سرمایه گذاری های عظیمی در حوزه های انرژی، نفت ، گاز، پتروشیمی، بنادر، زیر ساخت های حمل و نقل، ایجاد سکونت گاه های جدید، شیلات، کشاورزی، گردشکری و نظایر آن در این منطقه به اجرا گذارد.

سالیانه به طور متوسط 18 میلیون سفر دریایی در بنادر شمالی و جنوبی انجام می شود که 95 درصد آن در بندر هرمزگان است. مکران از نظر تاریخی سرزمینی ساحلی در جنوب شرقی ایران و جنوب غربی پاکستان است که در طول خلیج عمان از راس‌الکوه در غرب جاسک تا لاس بلا در جنوب غربی ایالت بلوچستان پاکستان گسترده است. همچنین سواحل مکران دروازه طلایی کشور است که به سوی دریاهای آزاد و فرصت‌هایی ارزشمند آن قرار دارد و کلید بهره گیری از این فرصت استثنایی توسعه آن است./

پایان پیام/50

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بزرگداشت اکبر زنجان پور و دو جای خالی