اعتراض تلویحی قطر به کنترل بازار نفت توسط عربستان


اعتراض تلویحی قطر به کنترل بازار نفت توسط عربستان

علی‌رغم اصرار وزیر انرژی قطر مبنی اینکه خروج این کشوراز اوپک تصمیمی سیاسی نیست، اما وی در کنفرانس خبری این خروج را تلویحا به دلیل کنترل اوپک توسط یک کشور اعلام کرد.

اعتراض تلویحی قطر به کنترل بازار نفت توسط عربستان
صبح امروز وزیر انرژی قطر در کنفرانس خبری اعلام کرد کشورش از ژانویه ۲۰۱۹ از اوپک خارج خواهد شد و این تصمیم ارتباط سیاسی و اقتصادی به بایکوت قطر توسط عربستان و ۳ کشور عربی دیگر از ژوئن سال ۲۰۱۷ ندارد.

خبرگزاری رویترز بلافاصله سخنان این مقام قطری را بدون جهت‌گیری منتشر کرد، اما چند ساعت بعد طی گزارشی کاملا جهت دار این اقدام دوحه را در راستای ضربه زدن به ریاض عنوان کرد.

این خبرگزاری نوشت: قطر امروز اعلام کرده است اوپک را از ماه ژانویه ترک خواهد کرد تا بر جاه‌طلبی‌هایش در مورد تولید گاز تمرکز کند، ضربه سختی به عربستان، رهبر غیر رسمی این سازمان و تلاش‌ها برای نشان دادن یکپارچگی پیش از نشست اوپک در آخر این هفته بزند.

به نوشته این گزارش، دوحه، یکی از کوچک‌ترین تولیدکنندگان نفت در اوپک، اما بزرگ‌ترین تولیدکننده گاز طبیعی مایع (LNG)، مدت طولانی است که در یک جنگ دیپلماتیک با عربستان و برخی کشور‌های عربی گرفتار شده است.

قطر گفته است تصمیمش سیاسی نیست، اما در یک ضربت آشکار به ریاض، سعد الکعبی، وزیر انرژی این کشور گفت: «ما نمی‌گوییم از تجارت نفت خارج می‌شویم، اما تجارت نفت تحت کنترل سازمانی است که این سازمان را یک کشور مدیریت می‌کند.» وی نامی از این کشور نبرد.

الکعبی در کنفرانس خبری گفت: تصمیم دوحه به اوپک اطلاع داده شده است، اما قطر در نشست پنج شنبه و جمعه این گروه شرکت خواهد کرد و به تعهداتش پایبند خواهد بود.

وی گفت: دوحه بر تولید گازش تمرکز خواهد کرد، زیرا برای این کشور عملی نیست که «تلاش‌ها و منابع و زمان را در سازمانی صرف کند که بازیگر کوچکی در آن است.»

رویترز در ادامه گزارش خود به نقل از یک منبع اوپکی نوشته است: «آن‌ها تولیدکنندگان بزرگی نیستند، اما نقش بزرگی در تاریخ اوپک بازی کردند.»

به نوشته رویترز، این نشان‌دهنده رشد تسلط عربستان، روسیه و آمریکا بر سیاست‌گذاری بازار نفت است؛ سه تولیدکننده بزرگ نفت که با هم تقریبا یک سوم تولید جهانی نفت را در اختیار دارند.

ریاض و مسکو به میزان زیادی سیاست‌های تولید را، تحت فشار دونالد ترامپ برای کاهش قیمت‌ها اتخاذ می‌کنند.

شکیب خلیل، وزیر انرژی سابق الجزایر و رئیس اوپک گفت: «این می‌تواند یک نقطه تحول تاریخی اوپک در قبال روسیه، عربستان و آمریکا باشد.»

وی گفت: خروج دوحه می‌تواند به علت درگیری با ریاض، «تاثیرات روانی» داشته باشد و می‌تواند «نمونه‌ای برای تقلید کردن از سوی اعضای دیگر در پی تصمیمات یک جانبه اخیر عربستان باشد.»

قطر با سابقه ۵۷ ساله در اوپک تنها روزانه ۶۰۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کند، اما تولید عربستان روزانه ۱۱ میلیون بشکه است. اما در عین حال، دوحه بازیگر مهم و تاثیرگذاری در بازار جهانی ال ان جی است بطوریکه سالیانه ۷۷ میلیون تن تولید دارد.

الکعبی که نماینده قطر در اوپک نیز هست، گفت: این تصمیم سیاسی نیست و به راهبرد بلندمدت این کشور و برنامه‌ها برای توسعه صنعت گاز و افزایش تولید ال ان جی به ۱۱۰ میلیون تن تا سال ۲۰۲۴ ارتباط دارد.

وی گفت: «افراد زیادی این موضوع را سیاسی خواهند کرد... من به شما اطمینان می‌دهم که این تصمیم صرفا تصمیمی است که در بلند مدت برای قطر مناسب است.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان