دکتر فیاض با وجود تعداد کم آثار، ماندگار شد


دکتر فیاض با وجود تعداد کم آثار، ماندگار شد

یک منتقد، مصحح و شاعر گفت: دکتر فیاض با وجود قلت آثار در تاریخ ایران شناخته‌شده و ماندگار شد.

به گزارش ایسنا، سیدعبدالرضا موسوی طبری که در مراسم در «شب علی‌اکبر فیاض» در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد سخن می‌گفت، اظهار کرد: این‌که تصحیح عالمانه چه نوع تصحیحی است، در هیچ کتاب آموزشی‌ای نیامده و تعریف هم نمی‌شود.

وی ادامه داد: کار تصحیح یک کار مکانیکی است و خیلی دشواری دارد و پیشنهاد می‌کنم اگر تاریخ بیهقی را خوانده‌اید، این بار خود تاریخ بیهقی را نخوانید و پیش‌نویس‌ها را بخوانید؛ چون همین‌ها رهنمون به شیوه تصحیح عالمانه است که چه اتفاقی می‌افتد و ما به چه تصحیحی عالمانه می‌گوییم.

این شاعر و مصحح خاطرنشان کرد: در مورد قلت آثار دکتر فیاض باید گفت که بد نیست افرادی شبیه مرحوم فیاض را در عصر خودمان تصور کنیم و بعد ببینیم چه شهوتی برای تولید کتاب‌ها در حوزه‌های متنوع دارند و معلوم نیست با توجه به گرفتاری‌های سیاسی‌ای که دارند، چگونه به تالیف این‌ کتاب‌ها می‌رسند؛ پس گاهی افراد با یک مصرع و بیت در تاریخ این کشور شناخته و ماندگار می‌شوند و هر چقدر افراد به لیست این تالیفات بیفزایند، جایگاه علی‌اکبر فیاض را در میان اهل علم پیدا نمی‌کنند.

موسوی طبری تصریح کرد: به نقل از مرحوم یوسفی، گاهی به تسامح می‌گوییم که نسل فیاض خیلی عالم و پربار بودند؛ اما چنین نبوده و در میان هم‌نسلان ایشان هم افراد پرمدعا و بی‌مایه وجود داشته است و ما باید سعی کنیم شبیه استاد علی‌اکبر فیاض باشیم.


انتهای پیام


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

در زمان پوشیدن ماسک صورت از ضدعفونی‌کننده دست استفاده نکنید