فروردین 98؛ «سلام» فرودگاه امام خمینی به مسافران


فروردین 98؛ «سلام» فرودگاه امام خمینی به مسافران

طرح توسعه فرودگاه امام خمینی در حال انجام است که در این طرح عملیات اجرایی ساخت و تکمیل ترمینال سلام به صورت جدی پیگیری می شود و قرار است تا پایان سال به اتمام برسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، فرودگاه بین‌المللی امام خمینی در ۳۰ کیلومتری جنوب تهران میان بزرگراه تهران-قم و بزرگراه تهران-ساوه و در یک سایت ۱۴ هزار هکتاری قرار گرفته‌است. این فرودگاه به عنوان جایگزین فرودگاه بین‌المللی مهر آباد طراحی شد که اکنون در داخل بافت شهر تهران قرار گرفته است.

فرودگاه امام توسط شرکت فرودگاه‌های کشور اداره می‌شود و مرکز فعالیت شرکتهای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، ماهان، آسمان، قشم، کاسپین، تابان و زاگرس است. تا اوت ۲۰۱۴ فرودگاه امام خمینی میزبان بیش از ۴۰ ایرلاین بوده که با بیش از ۷۰۰ پرواز هفتگی تهران را به شهرهایی در بیش از ۳۰ کشور جهان متصل می‌کنند.

فروردین 98؛ «سلام» فرودگاه امام خمینی به مسافران

بنابراین گزارش، در طرح توسعه فرودگاه بین‌المللی امام پهنه ۱۴ هزار هکتاری فرودگاه به 2 بخش هوایی و غیر هوایی تقسیم شده است. بخش هوایی شامل چهار هزار هکتار از اراضی فرودگاه است که به چهار فاز تقسیم شده، فاز اول این پروژه شامل ترمینال مسافری شماره یک و تأسیسات و ساختمان‌های جانبی آن با ظرفیت جابجایی حدود ۶/۵ میلیون مسافر در سال است که در حال حاضر سالانه به ۵ میلیون مسافر سرویس می‌دهد. فاز دوم شامل ترمینال مسافری شماره دو و تأسیسات و ساختمان‌های جانبی آن با ظرفیت جابجایی حدود ۲۰ میلیون مسافر در سال در حال حاضر در حال ساخت می‌باشد، هزینه احداث و تکمیل فاز دوم طرح توسعه فرودگاه حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

فاز سوم شامل ترمینال مسافری شماره سه و تأسیسات و ساختمان‌های جانبی آن است که از لحاظ معماری و ظرفیت دقیقاً مشابه ترمینال مسافری شماره دو است. در فاز چهارم طرح توسعه این فرودگاه که فاز نهایی بخش هوایی است برای افزایش ظرفیت فرودگاه تا ۹۰ میلیون مسافر در سال برنامه‌ریزی شده است. بخش غیرهوایی طرح توسعه فرودگاه (شهر فرودگاهی) حدود ۱۰ هزار هکتار از اراضی فرودگاه را به خود اختصاص می‌دهد که شامل ۱۵۰۰ هکتار منطقه آزاد تجاری، ۲۵۰۰ هکتار منطقه ویژه اقتصادی و حدود ۶۰۰۰ هکتار با کاربری‌های متفاوت است.

در راستای توسعه این فرودگاه که عملیات اجرایی ساخت و تکمیل ترمینال سلام به صورت جدی در‌ حال انجام است و تا پایان سال این ترمینال افتتاح می شود.

«علی رستمی»، سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) در حاشیه مراسم آغاز طرح عملیات زمستانی (برف روبی) شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) در باره ترمینال سلام گفته است: «جلسات مستمر برای آماده‌سازی ترمینال سلام روزهای شنبه هر هفته ساعت ۱۴ در شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود. تأکید شده است همه تیم‌های مرتبط با ترمینال سلام تلاش خود را بیشتر کنند تا این پروژه حداکثر تا پایان امسال آماده افتتاح شود؛ تیم‌هایی نظیر مدیری ترمینال، اطلاعات پرواز از 20 آذر به تدریج در ترمینال سلام حضور می‌یابند و اتاق‌ها را تحویل می‌گیرند، تا ترمینال در ماه‌های آینده آماده افتتاح شود.»

فروردین 98؛ «سلام» فرودگاه امام خمینی به مسافران

سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با بیان اینکه تست گرم قبل از افتتاح ترمینال سلام در این سازه خواهیم داشت، بیان کرد: «امیدواریم در دوران تست گرم نواقص احتمالی پروژه رفع شود.»

رستمی تأکید کرد: «امیدواریم بخشی از پروازهای نوروزی سال ۹۸ در ترمینال سلام انجام شود و به تدریج برخی از پروازها به این ترمینال منتقل شود. البته روزهای اول از انتقال ۲ تا ۳ پرواز شروع می‌کنیم و سپس در ماه‌های بعد این رقم افزایش می‌یابد.»

وی با بیان اینکه ظرفیت نهایی ترمینال سلام ۵ میلیون نفر مسافر در سال است، گفت: «همزمان با افتتاح ترمینال سلام، پروازهای داخلی هم به فرودگاه امام می‌آید.»

سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با بیان اینکه نگرانی بابت خرید تجهیزات ترمینال سلام نداریم، افزود: «بخشی از تجهیزات که مانده بود، در حال ترخیص از گمرک است و تا هفته آینده وارد می‌شود. در ترمینال سلام برای تأمین تجهیزات از هیچ ارز دولتی استفاده نشده و تاکنون حدود ۵۰۰ میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده است.»

یادآور می شود: فرودگاه امام با جابجایی نزدیک به ۵ میلیون مسافر در سال ۱۳۹۲ یازدهمین فرودگاه خاور میانه از نظر جابجایی مسافر است این آمار در ۱۱ ماهه سال ۹۳ به ۵٬۸۴۴٬۰۹۰ مسافر رسید. فرودگاه امام همچنین با جابجایی نزدیک به ۹۹ هزار تن بار در سال یکی از فرودگاه‌های مهم منطقه در زمینه حمل بار نیز است./

پایان پیام/50

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری