آیا می دانید عوامل اصلی بروز مشکلات اساسی مو چیست؟ (بخش اول)


آیا می دانید عوامل اصلی بروز مشکلات اساسی مو چیست؟ (بخش اول)

مشکلات مو: مو یکی از فاکتورهای اساسی زیبایی می باشد. از این جهت مشکلات مو می تواند بسیار آزاردهنده باشد. اگرچه یه انسان سالم می تواند در طول روز حدود 100 تار مو را از دست دهد، اما ریزش مو، سفید شدن و تغییر حالت طبیعی مو اغلب باعث ایجاد نگرانی می شود. درک علائم و … نوشته آیا می دانید عوامل اصلی بروز مشکلات اساسی مو چیست؟ (بخش اول) اولین بار در...

مشکلات مو: مو یکی از فاکتورهای اساسی زیبایی می باشد. از این جهت مشکلات مو می تواند بسیار آزاردهنده باشد.

اگرچه یه انسان سالم می تواند در طول روز حدود ۱۰۰ تار مو را از دست دهد، اما ریزش مو، سفید شدن و تغییر حالت طبیعی مو اغلب باعث ایجاد نگرانی می شود.

درک علائم و تغییراتی که در ظاهر موهای شما مشهود است، می تواند شما را به عاملی درونی هدایت کند.

مشکلات مو اغلب ترکیبی از چند عامل مختلف است و بررسی این عوامل می تواند در کشف علت بروز مشکل کمک شایانی نماید.

در این مقاله به چند مورد از عواملی که سبب بروز مشکلات در مو می شود، اشاره می کنیم و بقیه موارد را در مقاله بعدی دنبال خواهیم کرد.

از عواملی که سبب بروز مشکلات مو می شوند می توان به موارد زیر اشاره نمود:

۱- کمبود پروتئین

آیا می دانید عوامل اصلی بروز مشکلات اساسی مو چیست؟ (بخش اول)

آیا می دانید عوامل اصلی بروز مشکلات اساسی مو چیست؟ (بخش اول)کراتین پروتئین تشکیل دهنده ساختار مو است و بخش ضروری از ساختار مو به شمار می رود. این ماده باید در رژیم غذایی شما باشد تا موهای سالمی داشته باشید.

مصرف کم پروتئین می تواند موجب شکننده شدن و کاهش رشد مو شود. بنابراین، برای داشتن موهایی سالم باید مقدار قابل قبولی پروتئین سالم را در رژیم غذایی خود بگنجانیم.

۲- کمبود ویتامین و مواد معدنی

آیا می دانید عوامل اصلی بروز مشکلات اساسی مو چیست؟ (بخش اول)

آیا می دانید عوامل اصلی بروز مشکلات اساسی مو چیست؟ (بخش اول)هر گونه کمبود در ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز موها می تواند باعث ریزش مو و کاهش درخشندگی و سلامت آن می شود.

به عنوان مثال، فقدان ویتامین B12 در رژیم غذایی شما ممکن است باعث بروز سفیدی زودرس شود، در حالی که کمبود ویتامین C می تواند موهای شما خشک کند.

سایر ویتامین هایی مانند A، B، C، D و E و همچنین مواد معدنی مانند منیزیم، روی، مس و سلنیوم نیز برای سلامتی موها حیاتی هستند.

کمبود این مواد مغذی می تواند منجر به بروز مشکلات مو شود.

۳- کمبود آهن

آیا می دانید عوامل اصلی بروز مشکلات اساسی مو چیست؟ (بخش اول)

آیا می دانید عوامل اصلی بروز مشکلات اساسی مو چیست؟ (بخش اول)تحقیقات علمی نشان می دهد که ریزش مو همراه با علائم خستگی و سرگیجه، ناشی از کمبود آهن است. وقتی که بدن کمبود آهن دارد، اکسیژن برای پشتیبانی از پروسه های حیاتی زندگی به جای حفظ سلامت مو و پوست استفاده می شود و این کمبود اکسیژن سبب کاهش کیفیت و سلامت موها می شود.

۴- از دست رفتن آب مو (خشکی مو)

آیا می دانید عوامل اصلی بروز مشکلات اساسی مو چیست؟ (بخش اول)

آیا می دانید عوامل اصلی بروز مشکلات اساسی مو چیست؟ (بخش اول)آب حدود ۶۵٪ از بدن ما را تشکیل می دهد. بنابراین واضح است که از دست دادن آب بدن باعث بروز مشکلات مختلفی در بدن می شود.

ریزش مو، خشکی و تغییر حالت آن می تواند نشانه این باشد که کمبود آب دارید و باید آب بیشتری مصرف کنید.

به یاد داشته باشید که مصرف نوشیدنی های الکلی و کافئین دار باعث می شود که آب بیشتری از دست دهید.

۵- کمبود چربی

کلمه “چربی” در مباحث مرتبط با سلامت اغلب بار منفی دارد و اغلب به چربی انباشته شده در بدن اشاره دارد. اما باید در نظر داشت که منابع سالم آیا می دانید عوامل اصلی بروز مشکلات اساسی مو چیست؟ (بخش اول)

آیا می دانید عوامل اصلی بروز مشکلات اساسی مو چیست؟ (بخش اول)چربی مانند مواد دیگر برای فعالیت صحیح هورمون ها، و داشتن پوست و موی سالم حیاتی اند.

این چربی های خوب باعث محافظت از رطوبت پوست و مو می شود و درخشش و جوانی را حفظ می کنند.

ویتامین های محلول در چربی A، D، E و K نیز بهتر است با مصرف چربی در رژیم غذایی جذب شوند. کمبود مواد مغذی محلول در چربی و چربی می تواند موجب اختلال در رشد موها و همچنین افزایش خشکی و پوسته پوسته شدن پوست سر شود.

از سایر عوامل بروز مشکلات مو می توان به استرس، حاملگی و قاعدگی، مشکلات غده تیروئید، سندروم تخمدان پلی کیستیک، خواب ناکافی، افزایش سن، مشکلات خودایمنی و مشکلات اسید معده و دستگاه گوارش اشاره نمود که در مقاله بعدی به آن خواهیم پرداخت.

منبع
drjockers
ترجمه و گردآوری
دکتر سارا بخشائی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


6 مرزبان بازداشت شده به کشور بازگشتند