هند خواستار خروج نظامیان پاکستانی از جامو و کشمیر شد


هند خواستار خروج نظامیان پاکستانی از جامو و کشمیر شد

تهران - ایرنا - وزیر امور خارجه هند طی سخنانی در پارلمان این کشور، بار دیگر از پاکستان خواست نظامیان خود را از ایالت جامو و کشمیر خارج کند.

به گزارش روز پنجشنبه شبکه خبری 'ان دی تی وی'، 'سوشما سواراج' اعلام کرد، بر اساس موضع دائمی و اصولی هند، تمام ایالت جامو و کشمیر بخش جدایی ناپذیر هند است و پاکستان خاک هند در کشمیر را اشغال کرده است.
وی ادامه داد: هند بطور مکرر از پاکستان درخواست کرده تا هرچه زودتر مناطق تحت اشغال غیر قانونی خود را تخلیه کند.
سواراج تصریح کرد: پاکستان 78 هزار کیلومتر مربع از خاک هند را در ایالت جامو و کشمیر اشغال کرده است.
کشمیر منطقه‌ای در شمال غربی شبه‌جزیره هند است که از ایالت جامو و کشمیر هند، ایالت گلگت - بلتستان و کشمیر آزاد تحت کنترل پاکستان و منطقه اقصای چین تحت کنترل جمهوری خلق چین تشکیل می‌شود.
ایالت جامو و کشمیر هند حدود 101 هزار و 437 کیلومتر مربع وسعت دارد و در سرشماری سال 2011 میلادی بیش از 12 میلیون نفر جمعیت داشته‌ است. پایتخت تابستانی آن سرینگر مرکز تاریخی منطقه و پایتخت زمستانی آن جامو است.
منطقه تحت کنترل پاکستان از کشمیر آزاد به پایتختی مظفرآباد با مساحت پنج هزار و 619 کیلومتر مربع و ایالت گلگت بلتستان با مساحت 72 هزار و 496 کیلومتر مربع تشکیل می‌شود و مساحت مناطق عمدتاً خالی از سکنه تحت کنترل چین نیز 42 هزار و 685 کیلومتر مربع است.
بخشی از کشمیر در خاک هند و بخشی دیگر در خاک پاکستان قراردارد.
هر دو کشور ادعای مالکیت بر تمام کشمیر را دارند و همین موضوع یکی ازعلل اصلی مناقشه دیرینه میان دهلی نو و اسلام آباد از زمان استقلال پاکستان از هند در سال 1947میلادی تاکنون است.
آساق * 267 * 1071**


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

خدمات امنیتی سرویس مخفی برای فرزندان بزرگ ترامپ با هزینه بالا