«چابهار» روی ریل پیشرفت/ از راه اندازی ایرلاین اختصاصی تا امضای 400 قرارداد سرمایه گذاری


«چابهار» روی ریل پیشرفت/ از راه اندازی ایرلاین اختصاصی تا امضای 400 قرارداد سرمایه گذاری

دولت در سالهای اخیر اقدامات مثبتی را در خصوص اعطاء امتیازات به چابهار انجام داده است که از آن جمله می توان به امضای 400 قرارداد سرمایه گذاری طی دو سال اخیر و تلاش برای راه اندازی ایرلاین اختصاصی اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، بندر چابهار در معادلات حمل ونقل جهانی و ترانزیت کالا در سطح بین المللی کاملا شناخته شده است.این بندر با داشتن موقعیت لجستیکی مناسب و حضور منطقه آزاد چابهار دریچه ورودی کریدور شمال-جنوب و محور شرق است.

اقدامات دولت در احداث و تکمیل بندر شهید رجایی راه را برای تبدیل این بندر به عنوان دروازه مبادلات تجاری ایران با جهان هموار کرده است. سیاستهای توسعه ای بندر شهید رجایی به گونه ای است که با پایان یافتن عملیات فاز دو، ظرفیت کانتینری بندر شهید رجایی به ۷/۵ میلیون TEU و با پایان عملیات فاز سه، ظرفیت کانتینری این بندر با دو میلیون TEU افزایش به ۶/۷ میلیون TEU رسیده است. اتصال به شبکه ریلی ودسترسی سریع به شبکه جاده ای کشور و وجود فرودگاه بین المللی بندرعباس همه وهمه مزیت هایی است که نقش این بندر به عنوان مهمترین مرکز جذب مبادلات ترانزیتی کشورهای حوزه خلیج فارس، شبه قاره هند و آسیای جنوب شرقی به مقصد کشور های آسیای میانه واروپا را پر رنگ تر از قبل کرده است.

منطقه آزاد چابهار از زمان تاسیس یکی از نقاط شناخته شده بین المللی در معادلات حمل ونقلی به شمار می رود. به طوریکه مسیر ترانزیتی A۷۲ در اسناد بانک توسعه آسیا و سازمان حمل ونقل جهانی به عنوان کوتاه ترین مسیر زمینی حمل ونقل در کریدور ارتباطی اقیانوس هند و کشورهای آسیای میانه ثبت شده است. در شهریورماه ۱۳۷۹ و زمانی که موافقتنامه کریدور شمال- جنوب در سن پترزبورگ میان وزرای حمل ونقل سه کشور ایران، هند وروسیه به امضا رسید چابهار به عنوان بندری استراتژیک در این کریدور معرفی شد. بندر چابهار و اتصال آن به مرز ترکمنستان در منطقه مرزی باجگیران کوتاه ترین مسیر حمل ونقل زمینی کالا در کریدور شرق و شاهراه تغذیه کشورهای آسیای میانه محسوب می شود.

درسالهای اخیر دولت حرکتهای مثبتی را در خصوص اعطاء امتیازات منحصربفرد به چابهار از خود نشان داده است که در این بین می توان به مصوبات جلسه کمیته کارشناسی شورایعالی توسعه صادرات غیر نفتی 24 مرداد ماه سال 85 اشاره کرد و پس از آن نیز اقدامات بسیاری برای رونق این بندر تجاری انجام شده است.

به تازگی نیز مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با اشاره به این که موافقت اصولی راه‌اندازی ایرلاین اختصاصی این منطقه اخذ شده از مذاکره برای خرید هواپیماهای امبرائر خبر داده و گفته است: «قرار است تا قبل از پایان سال ۲۰۱۸ میلادی تحویل موقت بندر به هندی ها انجام شود.»

«چابهار» روی ریل پیشرفت/ از راه اندازی ایرلاین اختصاصی تا امضای 400 قرارداد سرمایه گذاری

«عبدالرحیم کردی» با اشاره به سند توسعه سواحل مکران از دهه 60 بیان کرد: «از سوی دیگر سند توسعه محور شرق را نیز داریم که نقطه تلاقی این دو سند چابهار است در واقع چابهار توسعه شرق ایران است و جدی‌ترین کانون توسعه منطقه محسوب می‌شود.»

سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به استناد مطالعات پایه آمایش سرزمین در سال ۶۳، مطالعات توسعه محور شرق را انجام داد و در سال ۶۴ به تصویب هیات دولت رساند. «طرح توسعه محور شرق» پس از ۱۷ سال تدوین شد و در سال ۸۱ به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این طرح در هیات دولت تصویب گردید.

طرح توسعه محور شرق، مشتمل بر ۱۸ ماده است که کریدور ترانزیتی شرق کشور ایران را از مبداء ورودی بندر چابهار تا نقاط خروجی مرزهای شمالی کشور ترسیم می‌کند. این محور در طول ۱۸۴۰ کیلومتری خود ۳ استان شرقی کشور را در نوردیده است.

افزایش نقش و سهم ایران در ترانزیت کالا و حمل و نقل بین‌المللی،افزایش سهم بندر چابهار در بازرگانی داخلی و خارجی و ترانزیت کالا، ارتقای عملکرد بندر چابهار تا حد یک مگاپورت در راستای تبدیل آن به یک HUB منطقه‌ای، تقویت پیوندهای اقتصادی، ‌اجتماعی، فرهنگی و امنیتی با کشورهای همجوار شرق و شمال شرقی، کاهش فعالیت‌های غیررسمی اقتصادی و جلوگیری از قاچاق کالا و مواد مخدر و ارتقای نقش و عملکرد منطقه آزاد چابهار در توسعه ملی و منطقه‌ای برخی از اهداف اصلی در توسعه محور ترانزیتی چابهار است.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در بخش دیگری از اظهاراتش از امضای 400 قرارداد سرمایه گذاری طی دو سال اخیر در این منطقه خبر داد و گفت: «ارزش این قراردادها حدود 3500 میلیارد تومان است که هم اکنون 130 واحد فعال سرمایه‌گذاری در چابهار دارد ضمن اینکه 167 پروژه در حال حاضر پیشرفت بالای 30 درصدی دارند.همچنین اولین کارخانه فولاد چابهار به ظرفیت 16 میلیون تن با پیشرفت فیزیکی 30 درصد در حال ساخت است.»

وی همچنین با اشاره به اینکه ارزش تولیدات چابهار در سال 92 بالغ بر 50 میلیارد تومان بود یادآور شد: «به دلیل تغییر استراتژی‌ها در کل مناطق آزاد کشور، ارزش تولیدات چابهار در پایان سال 96 به 1056 میلیارد تومان افزایش یافته است.»

«چابهار» روی ریل پیشرفت/ از راه اندازی ایرلاین اختصاصی تا امضای 400 قرارداد سرمایه گذاری

کردی با بیان اینکه به دنبال کاهش هزینه سفر به چابهار هستیم از اخذ موافقت اصولی راه اندازی ایرلاین اختصاصی منطقه آزاد چابهار خبر داد و گفت: «قرار بود این ایرلاین بهار سال گذشته راه اندازی شود اما برخی مشکلات باعث شد تا اجرای این برنامه با تاخیر مواجه شود.»

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار از مذاکره برای خرید هواپیماهای دست دوم از جمله امبرائر از طریق برخی کشورها (واسطه‌ها) خبر داد و اظهار کرد: «بر اساس توافق صورت گرفته با نیروی هوایی 250 هکتار زمین در انتهای باند فرودگاه کنونی چابهار خریداری شده و طراحی ترمینال مسافری آن در حال انجام است که منابع مالی مورد نیاز این طرح از طریق فاینانس و یکی از بانک های داخلی تامین می‌شود. تلاش می‌کنیم به زودی عملیات اجرایی آن آغاز شود.»

وی در خصوص سرمایه‌گذاری هندی‌ها در بندر چابهار نیز گفت: «قرارداد هندی ها بر اساس اظهارات مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی چابهار تا یک ماه دیگر عملیاتی می‌شود، قرار است تا قبل از پایان سال 2018 میلادی تحویل موقت بندر به هندی ها انجام شود.»

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با اشاره به اینکه در راه آهن چابهار زاهدان هشت کارگاه فعال است و پیشرفت زیر سازی آن حدود 68 درصد است اظهار کرد: «خط آهن ایرانشهر تا چابهار پیشرفت فیزیکی حدود 30 درصد دارد. یکی از برنامه‌های ما مجموعه ای از اقدامات نیازمند تامین زیرساخت‌های حمل و نقل منطقه است در این راستا مطالعات ساخت آزادراه چابهار کنارک رو به اتمام است و از وزارت راه و شهرسازی انتظار داریم عملیات اجرایی آن تا پایان سال جاری آغاز شود.»

بندر چابهار به جهت برخورداری از موقعیت ممتاز در شرق تنگه هرمز و دریای عمان در مسیر خطوط اصلی کشتیرانی به آفریقا، آسیا و اروپا قرار گرفته و به عنوان کوتاه ترین راه ارتباطی و ترانزیتی کشورهای آسیای میانه و افغانستان به بازارهای خلیج فارس، شرق آفریقا و دیگر نقاط جهان مطرح است. بندر چابهار مشتمل بر دو بندر شهیدبهشتی و کلانتری بوده که بندر شهید بهشتی برای پذیرش کشتی های با تناژ ۷۰۰۰۰ تن و شهیدکلانتری تا ظرفیت ۴۵۰۰۰ تن را دارد . ازمیان این دو بندر، بندر شهید بهشتی به دلیل برخورداری از امکان توسعه فیزیکی و محوطه و اراضی پشتیبانی وسیع، طرح جامع توسعه بندر چابهار بر توسعه بندر شهیدبهشتی تمرکز یافته است./

پایان پیام/50

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل