دستگیری اسکیمربازهای ساکن ترکیه‌


دستگیری اسکیمربازهای ساکن ترکیه‌

شهرآرا آنلاین (/fa/component/roojanews/frame.html?href=../../) - مهدی قرآنی - «‌داروندارم را برداشتم و برای تجارت به ترکیه رفتم. هیچ شناختی از محیط نداشتم، برای همین طعمه افرادی کلاهبردار شدم و تمام سرمایه‌ام از چنگم رفت. آس‌و‌پاس...


شهرآرا آنلاین - مهدی قرآنی - «‌داروندارم را برداشتم و برای تجارت به ترکیه رفتم. هیچ شناختی از محیط نداشتم، برای همین طعمه افرادی کلاهبردار شدم و تمام سرمایه‌ام از چنگم رفت. آس‌و‌پاس بدون هیچ روزنه امیدی در کشور غریب رها شده بودم که با معین آشنا شدم. این آشنایی مرا به دروازه جرم کشاند و از من مجرمی بین‌المللی ساخت.» این‌ اظهارات، گوشه‌ای از اعترافات زنی سی‌ساله است که با همدستی ٣نفر دیگر در کشور ترکیه دست به کلاهبرداری کلان از ۶۴شهروند مشهدی زده بود.

به گزارش شهرآرا، ماجرای دستگیری این کلاهبرداری بین‌المللی از آنجا آغاز شد که چندی پیش مردی جوان با مراجعه به مرکز فرماندهی پلیس فتای خراسان‌رضوی، مدعی شد مبلغ ١۵میلیون تومان از حسابش از سوی فردی ناشناس کسر شده است.

با طرح این شکایت بلافاصله گروهی زبده از کارشناسان تخصصی پلیس فتا کار خود را آغاز کردند و در ابتدا برای جلوگیری از برداشت‌ها، دیگر حساب بانکی شاکی را مسدود ساختند. مرحله دوم این تحقیقات با ردگیری تراکنش‌های اخیر مال‌باخته شروع شد و طولی نکشید مأموران ردپای زنی جوان را در این پرونده پیدا کردند که شاکی به تازگی به وی مراجعه و محصولاتی را از او خریداری کرده بود.

پیگیری‌های این پرونده ادامه داشت تا اینکه مأموران زن جوان را در مشهد شناسایی و قبل از اینکه نقشه شوم دیگر خود را عملی سازد، دستگیرش کردند. این عملیات در حالی از سوی پلیس فتا به بار نشست که متهم دستگیر شده سعی داشت با دستیابی به حساب دومین طعمه خود مبلغ ٣٠میلیون تومان از حسابش برداشت کند.

در پی زندگی اید‌ه‌آل در ترکیه

متهم دستگیر شده با دستور مقام‌قضایی به پلیس فتای خراسان‌رضوی منتقل و تحت بازجویی قرار گرفت. او که ٣٠سال دارد در اظهاراتش مدعی شد هیچ کار خلافی از وی سر نزده است، اما کشف دستگاه اسکیمر (دستگاهی شبیه به دستگاه کارتخوان که با آن از کارت‌های بانکی کپی تهیه می‌شود‌) از داخل کیف او دیوار انکارهایش را خراب کرد و پرده از راز کلاهبرداری‌های اخیرش برداشت. زن جوان به ناچار لب به اعتراف گشود و به افسر تحقیق پرونده‌اش گفت: «‌چندسال پیش از همسرم طلاق گرفتم. می‌خواستم به همه ثابت کنم که بدون شوهرم می‌توانم زندگی‌ام را اداره کنم برای همین داروندارم را برداشتم و به ترکیه رفتم. در آنجا با چند نفر آشنا شدم که با فریب، همه سرمایه‌ام را از چنگم درآوردند. همه چیزم را باخته بودم و در کشور غریب بدون هیچ پشتوانه‌ای مانده بودم که با معین آشنا شدم.»

متهم اظهاراتش را این طور ادامه داد: «‌این رابطه، مرا سخت به او وابسته کرد و همین باعث شد که وارد گروه آن‌ها شوم. خام حرف‌های او شده بودم برای همین به درخواست‌های شوم او تن دادم. معین یک قطعه شبیه به دستگاه کارتخوان به من داد و به همراه ٢نفر از اعضای گروه راهی مشهد شدم.»

این زن جوان گفت: «‌کارم این بود که در شهر به برخی افرادی که تمکن مالی دارند به بهانه‌ مشارکت در سرمایه‌گذاری در ترکیه و یا فروش محصولات خارجی، نزدیک شوم. در این میان کارت افراد را در دستگاه اسکیمر می‌کشیدم و از این طریق اطلاعات حساب طعمه به دست معین می‌رسید. من هیچ اطلاعی از مقدار برداشت‌ها و اینکه معین با پول‌های برداشت شده چه می‌کرد، نداشتم.»

دستگیری ٢متهم دیگر

با برملا شدن راز این کلاهبرداری، مأموران با استفاده از اطلاعات متهم دستگیر شده، رد ٢همدست دیگر او را زدند و طولی نکشید این ٢مرد جوان که به تازگی از ترکیه وارد مشهد شده بودند را دستگیر و در بازرسی از آن‌ها ٢دستگاه اسکیمر دیگر را کشف و ضبط کردند.متهمان دستگیر شده در اظهارات خود اذعان کردند در این پرونده نقش رابط را داشته‌اند و دستگاه‌ها را پس از جمع‌آوری اطلاعات حساب شهروندان به دست معین در ترکیه می‌رسانده‌اند. با دستگیری ٣مهره این پرونده راز شوم این کلاهبرداری‌ها برای قانون فاش شد و حالا ماموران در پی شناسایی و دستگیری معین متهم اصلی پرونده بودند که اقدامات تخصصی و میدانی کارشناسان پلیس فتا به نتیجه نشست و این متهم نیز سرانجام دم به تله داد.

﷯متهم که دیگر راهی برای انکار واقعیت نداشت به ناچار لب به اعتراف گشود و به افسر تحقیق پرونده‌اش گفت: «‌پس از دستیابی به اطلاعات حساب مردم، با جعل یک کارت شناسایی مربوط به صاحب حساب به خرید ارز و فروش آن اقدام می‌کردم.»فرمانده انتظامی خراسان‌رضوی در‌این‌باره گفت: خوشبختانه با اقدام بموقع شهروندان و عملیات تخصصی همکاران ما در پلیس فتا دست یک باند کلاهبرداری که به وسیله دستگاه‌های کپی‌کننده اطلاعات حساب معروف به اسکیمر، مبالغی را از حساب بانکی شهروندان برداشت می‌کردند رو شد و طولی نکشید که همه اعضای این باند جلب قانون شدند.سردار محمد‌کاظم تقوی اظهار کرد: متهمان در کشور ترکیه ساکن بودند و فکر می کردند می‌توانند با این رفتار از چنگ قانون بگریزند، اما کارشناسان ما این خیال باطل آن‌ها را به کابوسی بدل و طی اقدامی مهندسی آن‌ها را در خاک کشور دستگیر کردند.به گفته فرمانده انتظامی خراسان‌رضوی، تاکنون ۶۴شهروند که به همین شیوه از ‌آن‌ها و از متهمان شکایت کرده‌اند. کلاهبرداری شده به پلیس فتا مراجعه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوادث

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | بسته شدن صفحه اینستاگرام همسر سابق «مهدی قائدی»؛ علت چی بود؟