آن سوی تدارک آمریکا برای خارج کردن نیروهای نظامی خود از سوریه


آن سوی تدارک آمریکا برای خارج کردن نیروهای نظامی خود از سوریه

خبرگزاری رویترز و روزنامه وال استریت ژورنال از تدارک امریکا برای خارج کردن نیروهای نظامی خود از سوریه خبر داده اند. 

آن سوی تدارک آمریکا برای خارج کردن نیروهای نظامی خود از سوریه

این نیروها بیشتر در مناطق کردنشین شمال شرقی سوریه مستقر هستند. هرچند هنوز در باره عملی شدن این تصمیم اطمینان کامل وجود ندارد اما دلایل اتخاذ این تصمیم از ابعادی قابل تامل و حتی هشدار آمیز است. البته در گذشته ترامپ به خروج نیروهای امریکایی از سوریه در صورت تامین نشدن هزینه این نیروها از سوی متحدان سعودی و اماراتی تهدید کرده بود اما در وضعیت کنونی به نظر می رسد عوامل دیگری نیز در اتخاذ تصمیم جدید امریکا موثر بوده است.
از جمله اینکه ترکیه در روزهای اخیر آمادگی خود را برای اجرای عملیات جدید در شرق فرات اعلام کرده و به استقرار نیرو دست زده و از این دید اعلام تصمیم امریکا می تواند نشانه ای از جدی بودن این عملیات باشد. هرچند ترکیه به تضمین امنیت نیروهای امریکایی مستقر در شرق فرات تاکید کرده و هدف عملیات را تنها مقابله با نیروهای کُرد اعلام کرده اما ظاهرا پنتاگون از این وعده مطمئن نشده است.
به نظر می رسد چند عامل دیگر نیز به نگرانی امریکا و پنتاگون دامن زده است .نخست اینکه در وضعیت کنونی امکان دارد کردها انگیزه ای برای تامین امنیت نیروهای امریکایی نداشته باشند چراکه تصور می کنند بار دیگر مورد بی مهری و حتی خیانت امریکا قرار گرفته اند و امریکا بار دیگر بعد از رفع نیازهای خود آنها را در برابر حملات ترکیه رها کرده است.
دوم اینکه امکان دارد دامنه جنگ تنها به میان ترکیه و کردها محدود نماند و ورود ارتش سوریه و متعاقب آن روسیه را نیز به همراه داشته باشد که در این شرایط هیچ تضمینی برای تامین امنیت نیروهای نظامی امریکایی باقی نمی ماند. البته از این دید این احتمال نیز وجود دارد که اساسا امریکا با خارج کردن نیروهای نظامی خود خواسته باشد زمینه را برای ورود ارتش سوریه فراهم کند که می تواند رویارویی با ارتش ترکیه را نیز به همراه داشته باشد.
سوریه آزادسازی همه اراضی خود را حق قانونی و مسلم خود می داند اما تاکنون با توجه به حضور نیروهای امریکایی از پیشروی به مناطق شمال شرقی خودداری می کرد و اکنون با عقب نشینی این نیروها طبعا زمینه را برای خود مساعد می بیند. از این دید اعلام عقب نشینی امریکا می تواند با سناریوی ایجاد جنگ بین سوریه و ترکیه و ایجاد اختلاف بین روسیه و سوریه همراه باشد تا زمینه را برای ورود نظامی خود آماده کند بخصوص آنکه امریکا از روند سیاسی راضی به نظر نمی رسد و حتی نماینده امریکا در امور سوریه چندی پیش در اظهاراتی تاکید کرد که روند آستانه را باید خاتمه یافته تلقی کرد.
مقابله با این سناریو مستلزم آن است که ترکیه نیز به محض خروج نیروهای امریکایی، به اقدام مشابه دست بزند و به خارج کردن نیروهای خود از سوریه اقدام و در عین حال تامین نیازهای امنیتی خود را از دولت سوریه مطالبه کند.
---------------------------
احمد کاظم زاده

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا