به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، هفته ای که گذشت در عرصه سیاسی و اقتصادی هفته پر خبر و پر سر و صدایی بود. امروز مثل همه پنجشنبه های برنا، اتفاقات را مرور می کنیم.

بازنده هفته: محمود احمدی نژاد

سخنرانی این هفته احمدی نژاد در گیلان بازهم خبرساز شد. وی در این سخنرانی به روش تبلیغاتی و پوپولیستی ویژه خودش از یارانه ۹۰۰ هزار تومانی! صحبت کرد تا علم کشورداری و اقتصادی را متعجب کند. این ادعای احمدی نژاد در حالیست که اجرای غلط و پرنقص قانون هدفمندی یارانه ها در دوران هشت ساله ریاست جمهوریش نه تنها باعث تعطیلی تولید کشور شده بود بلکه افزایش نقدینگی و در نتیجه تورم بیش از حد را به دنبال داشت. احمدی نژاد همچنین روحانی را به مناظره فراخواند، این درحالیست که برای احمدی نژاد فعلا زنگ حساب است و او باید به فجایع اقتصادی و فساد موجود در دولتش پاسخ دهد نه اینکه پشت بلندگو انشا بخواند. احمدی نژاد حافظه مردم را کوتاه مدت فرض کرده و گمان می کند افکار عمومی اتفاقات دولت او را فراموش کرده اند.

رقابت هفته: رقابت جلیلی با ظریف

سعید جلیلی هفته پر مشغله ای را سپری کرد، او در پاسخ به سخنرانی ظریف در کنگره حزب ندای ایرانیان، در یک سخنرانی دوباره به برجام و ظریف حمله کرد و در طول هفته برپایه همین سخنرانی به تولید کلیپ و فیلم پرداخت. جلیلی که در زمان اجرای برجام مدعی بود این توافق هیچ سودی نداشت، حالا ادعا می کرد چون با خروج آمریکا از برجام، دیگر سودی عاید ایران نمی شود باید از آن خارج شد! تحلیلگران حالا متحیر مانده اند که اگر برجام سودی داشت چرا جلیلی زمان اجرای آن مخالف بود و اگر نداشت چرا حالا این همه حمله می کند؟ جلیلی که زمان اجرای برجام دنبال پول های آزاد شده می گشت، امروز هم دنبال خروج شرکت ها از ایران است، او که صادرات قانونی نفت را با ادعای کذب " نفت در برابر غذا و کالا" زیر سوال می برد پاسخ نمی دهد چرا زمانی که دبیر شورایعالی امنیت ملی بود مقابل تاراج سرمایه های کشور به بهانه دور زدن تحریم ها سکوت کرد. این روزها جلیلی با ظریف رقابت می کند، این را می شود از تک تک رفتارهای سیاسی او متوجه شد!

شخصیت هفته: محمد جواد ظریف

سخنرانی ظریف در کنگره حزب ندای ایرانیان و سپس سفر او به قطر جزو سوژه های خبرساز و مهم سیاسی هفته ای که گذشت بودند. طعنه های ظریف به روزنامه کیهان و صدا سیما در برج میلاد و پاسخ قاطع وزیر امورخارجه در قطر به ادعای آمریکایی ها در رسانه های داخلی و خارجی بازتاب گسترده ای داشت تا او همچنان یکی از شخصیت های مهم کشور در هفته های اخیر باشد.

جنجال هفته: جنجال دامادها

سه داماد این هفته جنجالی شدند، انتصاب داماد حسن روحانی به معاونت وزیر صمت، انتصاب داماد سیداحمد خاتمی در دفتر نوبخت و حضور داماد بطحایی در سمت دستیاری وزیر آموزش و پرورش سه جنجالی بودند که هفته گذشته خبرساز شدند. جنجال داماد روحانی از آنجایی شروع شد که یک سایت خبری از توبیخ وزیر صمت خبر داد، این درحالی بود که رییس جمهور از این انتصاب بی خبر بود و زمانی که اطلاع یافت خواستار خاتمه معاونت شد، داماد روحانی استعفا داد و موضوع تمام شد. سید احمد خاتمی هم در اطلاعیه ای توضیح داد که هیچ سفارشی صورت نگرفته و نوبخت شخصا تصمیم به این انتصاب داشته و در واقع هیچ رانتی اتفاق نیافتاده است. موضوع داماد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش اما عجیب تر بود، یک سال پس از این انتصاب و درحالیکه بدنه آموزش و پرورش از تاثیرات مثبت آقای داماد در یک سال گذشته خبر می دادند، ناگهان این موضوع خبری شد و البته چندان واکنشی هم به دنبال نداشت.

سفر هفته: سفر روحانی به ترکیه

آخر هفته با سفر رییس جمهور به ترکیه همراه بود، حسن روحانی دیشب وارد آنکارا شد تا با اردوغان درباره افزایش مبادلات اقتصادی و همچنین تحولات سیاسی منطقه مذاکره کند. شکستن تحریم ها و افزایش تبادلات تجاری ایران از ۱۰ میلیارد دلار تا ۳۰ میلیارد دلار از مهمترین اهداف سیاسی این سفر است. البته با توجه به تحولات اخیر سوریه و تصمیم احتمالی ترکیه برای حمله به کردهای سوری، محافل سیاسی بین المللی منتظر نتایج مذاکرات اردوغان و روحانی هستند.

شکست هفته: ارز خانگی

قیمت ارز در بازار آزاد بازهم چهار رقمی شد تا حباب روانی شکل گرفته در چند ماه گذشته کاملا بترکد و ثبات را به بازار برگرداند. در این میان ارز خانگی با شکستی بزرگ و مهلک روبرو شد، افرادی که با سودجویی ارز را در کانال بالای ۱۴ هزار تومان خریده بودند حالا دلارها را به بازار آورده اند تا شاید در همین حوالی ۹۸۰۰ تومان آن را بفروشند ولی بازهم ارز آنها بدون مشتری باقی مانده است.

شایعه هفته: ریاست رییسی در قوه قضائیه

اواخر هفته برخی منابع خبری از جایگزینی حجت الاسلام رئیسی به جای آیت اله آملی لاریجانی خبر دادند. دوره ریاست آیت اله لاریجانی در مرداد ماه سال آینده به پایان می رسد به همین دلیل گمانه زنی ها در این خصوص آغاز شده و برخی چهره ها در چند ماه گذشته در این خصوص مطرح بوده اند. شایعه ریاست رئیسی در قوه قضائیه را منابع رسمی تایید و تکذیب نکرده اند ولی برخی رسانه به نقل از "منابع آگاه" در این مورد نظر داده اند!

اتفاق عجیب هفته: درگیری نماینده سراوان با کارمند گمرک

انتشار فیلم درگیری عجیب نماینده سراوان در مجلس شورای اسلامی با کارمند گمرک و یک شهروند از آن اتفاقات عجیبی بود که کلی وقت کشور را گرفت. نکته عجیب تر از این درگیری اتفاقات رخ داده در جلسه غیرعلنی بود، جایی که یکی از نمایندگان فیلم جلسه را که حاوی توهین به هیات رئیسه مجلس بود را منتشر کرد. در حالیکه افکار عمومی براساس فیلم منتشر شده نماینده سراوان را مقصر می دانستند ولی ظاهرا مجلس نماینده سراوان را محق و کارمند گمرک و شهروند را مقصر می داند!