پیمایش خلقیات و سنجش آرزوهای ایرانیان در سال 98


پیمایش خلقیات و سنجش آرزوهای ایرانیان در سال 98

سلگی با بیان اینکه طرح پیمایش ملی هویت ایرانیان تا پایان امسال به اتمام می رسد، گفت: پیمایش ارزش ها و نگرش های کودکان و نوجوانان، طرح بررسی خلقیات ایرانیان و سنجش آرزوهای ایرانیان در سال 98 اجرا می شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «محمد سلگی»، امروز (چهارشنبه، 28 آذر) در مراسم رونمایی از مجموعه سه جلدی از سیاستگذاری تا سنجش فرهنگی اثر دکتر «حسام الدین آشنا»، مشاور رییس جمهور که در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد ضمن تبریک هفته پژوهش گفت: این پژوهشگاه یک قدمت بیست و چند ساله دارد. فعالیت های مختلف برای امور پژوهشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر عهده پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات است. این پژوهشگاه با هدف انجام فعالیت های پژوهشی در حوزه های فرهنگ، هنر و ارتباطات، ساماندهی امر پژوهشی در ادارات ارشاد کل استان ها و انجام طرح های ملی در زمینه کاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شکل گرفته است.

رییس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با اشاره به فعالیت های این پژوهشگاه بیان کرد: این پژوهشگاه در چند شکل پروژه، نظرسنجی، پژوهش، کتاب و نشست فعالیت های متفاوتی را در طی سال ها انجام داده است. پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با سه پژوهشکده و یک دفتر طرح های ملی کارهای خود را انجام می دهد. دفتر طرح های ملی تاکنون چند طرح ملی داشته است که یکی از آنها طرح پیمایش ارزش ها و نگرش های ایرانیان بود که سه دوره انجام شده است و دوره چهارم آن در سال 98 انجام می شود.

وی با بیان اینکه طرح سنجش سرمایه اجتماعی ایرانیان در سال 93 انجام شد، عنوان کرد: پیمایش مصرف کالای فرهنگی یک دوره در سال 79 انجام شد و دوره دیگر آن در حال انجام است. طرح دیگر پیمایش وضعیت فرهنگی، اجتماعی است که در سال 95 انجام شد. این از جمله طرح هایی است که با همکاری وزارت کشور صورت گرفته است. تعدادی طرح جدید داریم که کارهای آن در حال انجام است و امیدواریم تا پایان امسال به اتمام برسد. طرح پیمایش ملی هویت ایرانیان تا پایان امسال به اتمام می رسد. پیمایش سبک زندگی ایرانیان نیز انجام خواهد شد.

پیمایش خلقیات و سنجش آرزوهای ایرانیان در سال 98

سلگی تصریح کرد: تعدادی طرح نیز برای سال 98 پیش بینی کردیم که در فعالیت های فرهنگی ایران موثر خواهد بود. از جمله این طرح ها می توان به پیمایش ارزش ها و نگرش های کودکان و نوجوانان، طرح بررسی خلقیات ایرانیان و طرح سنجش آرزوهای ایرانیان اشاره کرد. در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات مرکز افکارسنجی نیز داریم، 15 موضوع را در طی شش ماه گذشته یعنی از خرداد 97 تاکنون انجام داده است. غیر از طرح های ملی 110 طرح کوچک تر و محدودتر نیز داریم. بعد از سه دو سال توقف بهمن امسال جشنواره پژوهش فرهنگی سال را برگزار می کنیم و در نظر داریم که آن را بین المللی کنیم بخصوص مطالعات اسلامی و ایرانی را برای آن مدنظر قرار گرفتیم.

وی با اشاره به بخش انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات اظهار داشت: یکی از حوزه های مهم پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انتشارات آن است. بالغ بر صدها عنوان کتاب در این پژوهشگاه منتشر شده است. در سال گذشته 95 عنوان کتاب منتشر کردیم. کتاب دکتر حسام الدین آشنا حاصل یک پژوهش طولانی مدت است که چندین سال برای تهیه آن پژوهش و تحقیق صورت گرفته است. این مجموعه سه جلدی تاثیرگذار است و می تواند جزو کتاب های مرجع قرار گیرد.

گفتنی است،مجموعه سه جلدی از سیاستگذاری تا سنجش فرهنگی که هدف آن طراحی چارچوبی بومی برای سنجش عملکرد و آثار سیاست فرهنگی در جمهوری اسلامی ایران است توسط دکتر حسام‌الدین آشنا و همکاران در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات تدوین و از سوی انتشارات این پژوهشگاه منتشر شده است. پژوهشگران این مجموعه تلاش کرده‌اند تا مدلی برای کشف مسائل فرهنگ سیاسی در ایران معرفی کنند. جلد اول این مجموعه به مبانی نظری و روشی و بررسی تجربه‌های جهانی تولید چارچوب‌ها و شاخص‌های فرهنگی اختصاص دارد. جلد دوم، تجربه جمهوری اسلامی ایران در سیاستگذاری، تولید شاخص و آماره‌های فرهنگی را مورد مطالعه قرار می‌دهد و جلد سوم به ارائه چارچوب پیشنهادی برای جمهوری اسلامی اختصاص دارد.

پایان پیام/31

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حضور نفیسه روشن در کنسرت کامران هومن در خارج + عکس پرمعنای خانم بازیگر