جاده «بیرجند- قاین» قصه یلدای دانشجویان بیرجندی/ اینجا خبری از پسته و آجیل نیست!


جاده «بیرجند- قاین» قصه یلدای دانشجویان بیرجندی/ اینجا خبری از پسته و آجیل نیست!

آنقدر گرمی و صمیمیت اینجا وجود دارد که سردی خوابگاه و نبود آجیل هایی که این روزها در اوج قرار دارند هم نمی تواند اندکی از شادی و نشاط زوج دانشجو کم کند، هر چند که مشکلات زیاد باشد.

خبرگزاری شبستان - خراسان جنوبی: سلطان فصل‌ها «پاییز» به آخرین روزهای خود نزدیک می‌شود و چشم بر هم زدنی باید با رنگ‌های «قرمز، زرد، نارنجی» خداحافظی کنیم. این روزها تمام خانواده‌های ایرانی در تدارک برگزاری دورهمی «شب یلدا» هستند.

تجربه زندگی دانشجویی به ویژه در خوابگاه، یکی از ماندگارترین خاطرات جوانان ایرانی در تمام دوران زندگیشان است و اگر این خاطرات با یلدا پیوند بخورد، بدون شک «یلدایی» به یاد ماندنی برای دانشجویان رقم خواهد زد. یلدایی بسیار ساده اما با صفا بدون هیچ پسته و آجیلی که این روزها تنها بر سر سفره اقشار متمول می توان دید.

مسئولان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بیرجند در اقدامی ابتکاری در آستانه فرارسیدن شب یلدا شامگاه (۲۸ آذر) به خوابگاه دانشجویان متاهل رفتند تا ضمن گفتگوی صمیمانه با دانشجویان،‌ از نزدیک پای صحبت ها، خاطرات و حتی مشکلات آنها بنشینند.

ساعت به ۲۰ نزدیک می شود که طبق هماهنگی قبلی به خوابگاه «سعید حجت دوست» و «خدیجه باباگلی» زوج دانشجویی که چند ماه قبل با مهریه «پنج سکه» زندگی مشترک خود را آغاز کرده‌اند، می رویم سوئیتی موکت فرش که این زوج دانشجو با پهن کردن یک ملحفه بر روی موکت، تلاش کردند تا زِبری موکت را تلطیف کنند. یخچال،‌ تلویزیون و چند استکان و ظرف از دیگر امکانات این سوئیت دانشجویی است که ۲۰ مهرماه امسال با حضور وزیر علوم افتتاح شده بود.

حجت الاسلام محمدعلی جعفری مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خراسان جنوبی و همکاران وی با دسته گلی از «نرگس» که این روزها در نرگس‌زار های خوسف خودنمایی می کند، در جمع این زوج حضور می‌یابند.

شوخی برره‌ای!

هنوز مهمانان با چای گرم و شیرینی پذیرایی نشده‌اند که «سعید حجت‌دوست» در فضایی صمیمانه با طرح گلایه‌های خود از سردی خوابگاه متاهلین و حتی معماری نامناسب این خوابگاه که چندی پیش افتتاح شده، از مسئولان پذیرایی می کند! سردی که با شوخی های جدی گرمایی خاصی به مجلس می دهد.

حجت دوست با اشاره به اینکه خودش اهل نیشابور و همسرش مازندرانی است، گریزی به جشن ازدواج دانشجویی هم می‌زند و با تاکید بر اینکه به دلیل نزدیکی نیشابور به مشهد، هر وقت اراده کنیم در حرم مطهر امام رضا علیه السلام هستیم، ادامه می دهد: چه خوب است که نهاد رهبری برای دانشجویان خراسانی، سفر زیارتی قم را هدیه بدهد؛ همسرم تاکنون به سفر زیارتی قم مشرف نشده‌ و من هم سال‌های بسیار دور به زیارت مرقد مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها رفته‌ام، اگر دانشگاه تقبل کند و حتی بخشی از این هدیه را با ما «خُشکه» حساب کند، دعای خیر ما بدرقه راه مسئولان خواهد بود!

جاده «بیرجند- قاین» قصه یلدای دانشجویان بیرجندی/ اینجا خبری از پسته و آجیل نیست!

این شوخی که به سبک «برره ای» است، خنده را از روی لبان مهمان محو نمی کند و حالا گرمی صحبت‌های صاحب‌خانه، سردی محیط را از خاطرمان برده است.

خواسته های «سعید» از مسئول نهاد رهبری به یک سفر قم منتهی نمی‌شود و چند دقیقه‌ای می گذرد که این دانشجوی ترم سوم ارشد «تاریخ ایران اسلامی» به خاطرات خود از سفر اربعین حسینی هم اشاره می کند و تاکید می کند: چه خوب می ‌شد که زمینه تشرف من و همسرم به این سفر زیارتی به همت نهاد رهبری دانشگاه فراهم می‌شد! البته رایگان!

مطابق دیگر دورهمی های مردم ایران که همیشه بخشی از صحبت‌ها به مسائل سیاسی ختم می‌شود،‌ این دانشجوی فعال دانشگاه بیرجند هم به جاده بیرجند- قاین گریزی می‌زند و می‌گوید: هر زمان از نیشابور به سمت بیرجند حرکت می کنیم،‌ در ابتدای ورودی به جاده قاین «شهادتین» خود را می خوانیم!

جاده بیرجند _ قاین؛ قصه‌های یلدای دانشجویان بیرجندی!

وی که از آمار بالای تصادفات این جاده و مرگ هم ‌استانی‌ها بسیار گلایه مند است، تاکید دارد که نمایندگان استان باید فریاد مظلومیت مردم خراسان جنوبی را به گوش مسئولان برساند که بلافاصله حجت الاسلام جعفری متن «تذکر نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی به معاون رئیس جمهور» را که صبح (۲۸ آذر) توسط حجت الاسلام سید محمدباقر عبادی در صحن علنی مجلس ارائه شده بود، از یکی از کانال‌های پیام رسان ها قرائت می کند.

حجت الاسلام جعفری تذکر را بلند می خواند؛ «آقای دکتر روحانی ریاست محترم جمهور چرا دکتر نوبخت اهتمامی به احداث راه آهن بیرجند به گناباد (راه آهن شرق) ندارد و چرا دوبانده شدن راه بیرجند به قاین که سالیانه شهروندان زیادی را به کشتن می دهد با کندی صورت می گیرد؟ آیا اگر این پروژه در رشت واقع شده بود نیز اینگونه عمل می شد؟ آقای رئیس جمهور کافیست مقایسه ای بین اعتبارات راه آهن رشت (وطن آقای نوبخت) و راه آهن شرق صورت گیرد، آیا می توانم سوال کنم چرا هر پروژه ای به رشت ختم می شود اعتبار خوبی می گیرد، آیا اهمیت راه آهن شرق از نظر فنی و اقتصادی و محرومیت زدایی و آثار بین المللی و سیاسی و ... با راه آهن رشت قابل مقایسه است؟ پیشنهاد می کنم هیئتی را جهت بررسی ناعدالتی های دکتر نوبخت تشکیل دهید و گزارش آن را به مجلس ارائه نمایید.(۹۷/۹/۲۸

جاده «بیرجند- قاین» قصه یلدای دانشجویان بیرجندی/ اینجا خبری از پسته و آجیل نیست!

به یاد سخنان مقام معظم رهبری می افتم که «فضای مجازی هم فرصت و هم تهدید» و معظم له از مسئولان می خواهند که از فرصت های فضای مجازی به بهترین شکل استفاده کنند. حالا حجت الاسلام جعفری است که تاکید می کند: نمایندگان مجلس در طول این سال‌ها، صدای مظلومیت مردم استان را بارها و بارها فریاد زده اند و در مقابل مسئولان و دولتمردان باید چند قدم برای حل مشکلات بردارند.

دورهمی یلدایی مسئولان نهاد رهبری دانشگاه بیرجند با این زوج دانشجو وقتی به کام این زوج شیرین می شود که حجت الاسلام جعفری در پاسخ به درخواست آنها برای شرکت در دیدارهای دانشجویی با مقام معظم رهبری گفت: «در صورت اختصاص سهمیه به دانشگاه برای دیدار دانشجویان با معظم له، شما در اولویت قرار می‌گیرید» و از این زوج دانشجو می خواهد زندگی خود را همانطور که با مهریه کم بر سادگی بنا نهاده‌اند، با سادگی و قناعت ادامه دهند.

ساعت ۷۵ دقیقه از زمان حضور را در منزل این زوج دانشجو را به ما یادآوری می کند که با یک عکس یادگاری، از آنها خداحافظی می‌کنیم و حجت الاسلام جعفری مسئول نهاد مقام معظم رهبری با حضور در درب اتاق دیگر دانشجویان متاهل با تقدیم «یک جلد کلام‌الله مجید»، یک دسته گل نرگس و یک جعبه شیرینی فرارسیدن یلدا را پیشاپیش به این دانشجویان تبریک می‌گوید.

پایان پیام/70

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامزد جدید بلا حدید، خانم سوپرمدل، کیست؟!