جشن یلدای قصه‌ها در مراکز کانون استان اردبیل


جشن یلدای قصه‌ها در مراکز کانون استان اردبیل

جشن یلدای قصه‌ها در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل با برنامه‌های متنوع فرهنگی هنری و ادبی همراه شد.

مرکز شماره یک کانون اردبیل

ویژه‌برنامه شب یلدا در مرکز یک کانون اردبیل با حضور بیش از ۱۰۰نفر از اعضای فعال مرکز و جمعی از اولیا و تمامی مربیان برگزار شد. این برنامه با اجرای فعالیت‌های متنوع و جذاب همراه بود، فعالیت‌هایی که رنگ و بو و حال و هوای یلدایی داشت که اهم آن‌ها خاطره گویی و معرفی آداب‌ورسوم شب‌های یلدا در فرهنگ اردبیل و در زمان پدربزرگ‌های ما، از زبان میهمان ویژه‌ی برنامه علی صادقی پدربزرگ یکی از اعضای مرکز بود. معرفی ایام، قصه‌گویی، شعرخوانی و مشاعره، پخش کلیپ و اجرای مسابقه تاپ تاپماجالار نیز از فعالیت‌های اجراشده توسط مربیان بود که لحظه‌های شاد و پرمحتوایی را برای اعضا رقم زد. اهدای جوایز و پذیرایی از میهمانان با خوراکی‌های سالم و مناسب شب یلدا، پایان‌بخش برنامه بود.

مرکز شماره دو کانون اردبیل

جشن شاد شب یلدا در مرکز شماره دو کانون اردبیل با برنامه‌های ویژه همراه بود. شب یلدا(چله) از سنت‌های باستانی ایرانیان است که از هفت هزار سال پیش بلندترین شب سال را در کنار عزیزانشان جشن می‌گرفتند، اعضا و مربیان مرکز ۲ کانون اردبیل نیز گرد هم جمع شدند تا این سنت فرح‌بخش و گرمی افزا را پاس بدارند. زنده نگه‌داشتن آیین باستانی شب چله از اهداف برجسته این برنامه بود و مربیان و اعضا به اجرای برنامه‌های متنوعی پرداختند.

قصه‌گویی «سنگ بزرگ» و قصه محلی«بویوک چیلله ایله کیچیک چیلله» شعرخوانی و خواندن بایاتی های آذربایجانی، خاطره گویی اعضا از شب یلدا، شعرخوانی توسط اعضا، مسابقه‌ی چیستان و ضرب‌المثل و خواندن قصه- شعر برنامه‌هایی بود که توسط مربیان مرکز و اعضای مشتاق به اجرا درآمد.

مرکز شماره سه کانون اردبیل

مرکز شماره ۳ کانون پرورش فکری اردبیل جشن یلدا را با عنوان ناردانه های یلدا، در آخرین روزهای پاییز با حضور جمعی از اولیا و اعضا برگزار کرد.

این جشن با تلاوت قرآن کریم توسط حسن محمدی از اعضای فعال مرکز آغاز و با خوش‌آمد گویی سرپرست مرکز ادامه یافت.

مهدی جاوید ضمن تشریح پیشینه جشن شب یلدا، حاضران را به تأسی از آداب‌ورسوم این آیین، به دیدوبازدید از خویشان و اقوام به‌خصوص پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها توصیه کرد.

از برنامه‌های اصلی این مراسم حافظ خوانی بود که توسط مربی ادبی مرکز اجرا شد. وی در ادامه از اعضا خواست نیت کنند تا به فال حافظ شیرازی تفألی بزند. در ادامه فاطمه برمال مربی فرهنگی مرکز با معرفی کتاب‌های دانه و هندوانه و تنها انار خندید به فعالیت شعرخوانی پرداخت.

آشنایی اعضا با آداب‌ورسوم یلدا، اجرای مسابقه بادکنک ترکانی و نقاشی با چشمان بسته، قصه‌گویی از داستان شب یلدا توسط ساینا حمیدیان عضو مرکز و قصه‌گویی از داستان ترکی «بیدیلی بیدان» توسط مربی فرهنگی مرکز از برنامه‌هایی بود که در این جشن اجرا شد.

در پایان برنامه ضمن تقدیر از حضور اعضا در این مراسم، با بریدن و پخش کیک و میوه از مهمانان پذیرایی شد.

مرکز شماره دو کانون مشگین شهر

به مناسبت شب یلدا جشنی با عنوان «یلدای قصه‌ها» با حضور اعضا، دانش آموزان، معلمان، اولیا و مربیان در مرکز شماره ۲ کانون مشگین شهر برگزار شد.

ابتدای برنامه لیلا مستعلی زاده مربی مسئول مرکز ضمن خوش آمدگویی به میهمانان و اعضا، فرارسیدن شب یلدا را تبریک گفت، وی با معرفی آداب‌ورسوم این شب در زمان‌های قدیم و حال برای میهمانان سخنرانی کرده و از تلاش‌های تمامی همکاران مرکز جهت برگزاری این جشن و فضاسازی قدردانی کرد.

در ادامه، معصومه رحیم زاده مربی فرهنگی مرکز به فلسفه وجودی قصه و قصه‌گویی اشاره و از قصه‌هایی که کنار کرسی شب یلدا توسط پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها برای نوه‌ها و فرزندان گفته می‌شد سخن به میان آورد و با قصه ترکی جیرتدان اعضا را به زمان‌های قدیم برد.

از دیگر بخش‌های برنامه که توسط اعضای مرکز برای میهمانان اجرا شد، اجرای ترانه «ساری گلین» توسط آنیتا شاهی بالباس محلی بود. همچنین شعر صددانه یاقوت به‌صورت موزون و آهنگین توسط مهنا جعفری برای اعضا شعرخوانی شد.

بر اساس این گزارش، شعر حیدربابا توسط بهروز هواخواه مربی کتابخانه سیار روستایی برای اعضا شعرخوانی و دانیال ایمانی عضو مرکز با نواختن تار هواخواه را در این برنامه همراهی کرد.

میهمان ویژه‌برنامه حمیده فاضلی، پیشکسوت و مربی بازنشسته کانون مشگین شهر بود که دور کرسی یلدا برای اعضا و میهمانان از تجربیات۳۰ساله خود گفت و قصه آش سنگ را قصه‌گویی کرد. یکی از بخش‌های برنامه اهدای گردنبندهای سفالین انار برای تمامی اعضا و میهمانان بود که نخستین گردنبند به حمیده فاضلی توسط همکاران مرکز به نشان تقدیر و تشکر از زحمت‌های چندین ساله ایشان اهدا شد. در ادامه همه میهمانان صاحب یک گردنبند سفالین انار شدند. لازم به توضیح است که آماده‌سازی و تهیه گردنبندها از چند روز قبل توسط نرگس پورعلی مربی هنری مرکز با همکاری مربیان صورت گرفته بود.

در ادامه اعضای ادبی شرکت‌کننده در جشن که از مدرسه حجاب آمده بودند شعر شب یلدا و باز باران را به‌صورت گروهی شعرخوانی کرده و بالباس محلی لباس هندوانه را از تنش جدا کردند و مراسم اصلی شب یلدا که شامل خواندن فال حافظ و بریدن هندوانه بود توسط فاضلی و مربیان انجام گرفت.

از دیگر بخش‌های برنامه بریدن کیک هندوانه مخصوص شب یلدا بود که با نیت اعضا و میهمانان همراه بود و در ادامه با میوه، نقل، شکلات و ذرت بوداده از میهمانان پذیرایی به عمل آمد.

در پایان مستعلی زاده از حضور و شرکت تمامی اعضا، معلمان و اولیا در این جشن تشکر کرده و با آرزوی لحظات و روزها و شب‌های خوش و شیرین، مهمانان را بدرقه کرد.

مرکز شماره یک کانون پارس‌آباد

به مناسبت شب یلدا، ویژه‌برنامه‌ای با عنوان «یلدای قصه» در مرکز شماره یک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان پارس‌آباد با حضور اعضا و خانواده‌های آن‌ها برگزار شد.

در این برنامه علی برادران مربی مسئول مرکز، از حضور و استقبال چشم‌گیر خانواده‌ها قدردانی و خاطرنشان کرد: حضور خانواده‌ها در کنار اعضا و مشاهده فعالیت‌های مختلف کانون پرورش فکری می‌تواند در جهت کشف و بروز استعدادهای کودکان و نوجوانان کمک شایانی کند.

وی در ادامه به معرفی جشن یلدا پرداخت و آداب‌ورسومی این شب را به‌صورت مسابقه و با مشارکت اولیا در بین اعضا اجرا کرد. برادران به اجرای قصه‌ی مرد جوان و خیاط حیله‌گر پرداخت و سه نفر از اعضای نوجوان نیز قصه‌گویی کردند.

مربی ادبی مرکز نیز با اجرای برنامه تفألی به دیوان حافظ، فال‌هایی را که تهیه‌شده بود را در اختیار اعضا و خانواده‌ها قرارداد. هم‌چنین مربیان هنری مرکز اقدام به برگزاری مسابقه‌های متنوع در بین اعضا کردند و نمایشگاهی از آثار نقاشی و سفال در معرض بازدید شرکت‌کنندگان قرار گرفت.

در پایان برنامه از ابوالفضل فرجی عضو ۹ ساله ادبی مرکز که کتاب «داستان‌های من» را به چاپ رسانده بود با اهدای لوح تقدیر مدیرکل کانون استان اردبیل تجلیل به عمل آمد و از تمامی حاضران پذیرایی شد.

مرکز شماره دو کانون پارس‌آباد

ویژه‌برنامه «یلدا»؛ به بهانه بلندترین شب سال با عنوان شبی با قصه با حضور کودکان و نوجوانان به همراه والدین آن‌ها در مرکز ۲ کانون پرورش فکری پارس‌آباد برگزار شد.

این برنامه با تلاوت قرآن کریم آغاز شد، سپس با خیرمقدم گویی مربی مسئول مرکز برای حاضران و بیان ِ فلسفه‌ی شب یلدا توسط مربی فرهنگی ادامه یافت. خوانش دوبیتی توسط اعضا به همراه والدینشان، قصه‌گویی عضو برگزیده‌ی استانی بالباس محلی با عنوان گلدان خالی و حکایت محبت از زبان عضو فعال کانون به همراه شعرخوانی گروهی که مربی ادبی مرکز تدارک دیده بود از ویژه‌برنامه‌های این مراسم بود.

در پایان، اعضا مسابقه‌ی ماست‌خوری را با مربی فرهنگی مرکز تجربه کردند و با شورونشاط، این برنامه با پذیرایی توسط مربیان مرکز پایان یافت.

مرکز شماره یک کانون کوثر

به مناسبت گرامیداشت بلندترین شب سال با حضور بیش از ۶۰ نفر از اعضای کودک و نوجوان، مرکز یک کانون کوثر جشن شب یلدا برگزار کرد.

برنامه با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید توسط عضو نوجوان مرکز آغاز شد. اکرم راضی مربی مسئول مرکز بعد از خیرمقدم گویی در مورد آیین‌ها و سنت‌های شب یلدا برای اعضا توضیحاتی ارائه و تفأل به دیوان حافظ در این شب عزیز را یکی از این آیین‌ها معرفی کرد.

در ادامه این جشن مسابقه‌ی شعرخوانی با موضوع شب یلدا بین ۱۵ نفر از اعضا اجرا شد که ثنا میکائیلی و عسل محبوبی فر برگزیدگان این مسابقه بودند. مسابقه‌ی پرتاب حلقه نیز بین برگزار شد و پریا قربانی و سوین حمداله زاده برگزیده شدند.

گفتنی است، در این برنامه از مریم آقا محمدی برگزیده جشنواره قصه‌گویی۹۰ ثانیه‌ای با اهدا لوح سپاس و هدیه از طرف مدیرکل کانون استان تقدیر شد و برگزیدگان مسابقه شعرخوانی و پرتاب حلقه نیز جایزه گرفتند.

پخش کلیپ جشن شب یلدا بین سال‌های۱۳۹۰ تا ۱۳۹۶ مرکز و پذیرایی با کیک هندوانه پایان‌بخش این جشن بود.

کانون اصلاندوز

مراسم «لبخند یلدا» در مرکز فرهنگی هنری کانون اصلاندوز با مشارکت پیش‌دبستانی معراج و با همراهی تعدادی از والدین برگزار شد.

معرفی آداب‌ورسوم شب بلند یلدا توسط مربی مسئول مرکز، قصه‌گویی توسط مادربزرگ، نقاشی یلدایی و خاطره گویی، اجرای بازی‌های بومی و محلی، همخوانی سرود، برگزاری مسابقات شاد و پرهیجان، خوردن خوراکی‌های یلدایی و گرفتن عکس‌های یادگاری ازجمله برنامه‌های این مراسم بود که به اجرا درآمد.

کانون نمین

از مورخه‌ی ۱۳۹۷/۰۹/۲۷روز سه‌شنبه به مدت سه روز، مربیان کانون نمین با فضاسازی مناسب مرکز و دعوت از نوآموزان و اولیای مرکز پیش‌دبستانی آفاق و نوگلان زهرا و همچنین اعضای دوست‌داشتنی کودک و نوجوان مرکز، طولانی‌ترین شب سال را جشن گرفتند.

در ابتدا مربیان با معرفی تاریخچه‌ی شب یلدا و فلسفه‌ی این شب برای بچه‌ها صحبت کردند. سپس به اجرای برنامه‌های متنوع و شاد در راستای این شب پرداختند. قصه‌گویی، شعرخوانی، گرفتن فال حافظ، معرفی شب یلدا و پیشینه و فلسفه‌ی این شب، خوراکی‌های شب یلدا و نماد هر یک از خوراکی‌ها، آداب‌ورسوم مردم ایران در این شب، خواندن شعر دسته‌جمعی و در آخر پذیرایی از برنامه‌هایی بود که در این سه روز برگزار شد.

کانون بیله سوار

جشن یلدا، با شرکت اعضای کانون پرورش فکری کانون بیله سوار و اولیای آنان برگزار شد. در این جشن، شکر سیف‌اللهی مربی مسئول مرکز، ضمن خوش‌آمد گویی به اعضا و اولیا در مورد شب یلدا و آداب‌ورسوم منطقه مغان توضیحاتی ارائه داد و از اعضا و اولیا خواست تا این سنت دیرینه و ملی را حفظ کنند. در این ویژه‌برنامه، ضرب‌المثل معروف «نه خانی آمده، نه خانی رفته» به زبان محلی توسط مربی ادبی کانون برای اعضا قصه‌گویی شد.

در ادامه چیستان‌هایی با عنوان(تاباجالار) توسط مربیان، اعضا و اولیای اعضا طرح و توسط شرکت‌کنندگان پاسخ داده شد. سپس اشعار و ترانه‌ها و بایاتی های بومی- محلی منطقه توسط اعضا خوانده شد و تعدادی از بازی‌های منطقه مغان برای اعضا معرفی شد که در پایان از اعضا با کیک مخصوص یلدا، تنقلات و میوه‌های مخصوص شب یلدا پذیرایی شد.

ضمناً در برنامه دیگری که با مشارکت ادارات و دستگاه‌های اجرایی شهرستان در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، اعضای کانون حضور یافته و در مسابقه نقاشی سفره یلدا، جایزه بهترین نقاشی به فاطمه سیف‌اللهی و هستیا هادی و بهترین لباس محلی به سحر سراجی تعلق گرفت.

کانون جعفرآباد

اعضا و دانش آموزان به همراه مادران و مربیان مرکز فرهنگی هنری کانون جعفرآباد در آخرین روز سرد پاییزی دور کرسی یلدای قصه‌ها نشستند و با قصه‌ها و خاطرات شیرین بزرگ‌ترها با موضوعات مذهبی در مورد پیامبران، امامان، قصه‌های عامیانه و محلی و حیوانات به گذشته‌های بسیار دور سفر کردند.

در این روز با دعوت از دانش آموزان، ویژه‌برنامه‌های متنوع و به‌یادماندنی توسط مربیان اجرا شد که شامل معرفی آیین و رسم‌های شب یلدا درگذشته و حال توسط مربیان برای اعضا بود که با معرفی بایاتی ها و ضرب‌المثل‌هایی که در شب یلدا دور کرسی توسط بزرگت رها برای اعضای خانواده و میهمانان خوانده می‌شد، همراه شد.

خوانش چیستان‌ها و ضرب‌المثل‌ها توسط اعضا به‌صورت مسابقه، اجرای فعالیت‌های قصه‌گویی، نمایش خلاق، شعرخوانی و تفأل، خوردن هندوانه، نقل و شیرینی و اهدای جایزه با خاطرات به‌یادماندنی از برنامه‌های این جشن بود.

کانون هشتجین

به مناسبت جشن باستانی یلدا در کانون هشجین برنامه‌ای با این مناسبت تدارک دیده شد که در آن اعضای مرکز بعد از تلاوت آیاتی از قرآن مجید و پخش سرود ملی برنامه‌های خود را اجرا کردند.

این برنامه‌ها شامل: شعرخوانی، قصه‌گویی، خوانش مقاله،نمایش، دکلمه، مسابقه، اهدای جایزه و درنهایت پذیرایی از شرکت‌کنندگان در جشن بود.

کانون خلخال

جشن یلدای قصه‌ها در مرکز فرهنگی هنری کانون خلخال برگزار شد. در این برنامه که بیش از۷۰ نفر از کودکان و نوجوانان و مادران حضور داشتند، برنامه‌های متنوعی اجرا شد. مربی مسئول مرکز در سخنانی ضمن تبریک یلدا به بچه‌ها، به معرفی آداب‌ورسوم و پیشینه‌ی آن پرداخت. برنامه‌ی بعدی، خوانش متن طنز، نوشته‌ی مرضیه فرض اله پور عضو ادبی مرکز بود، سپس سرود اجرا شد. در ادامه نوبت به اجرای قصه‌ی دو برادر، توسط مادربزرگ مهربان رسید که به زیبایی این قصه را به زبان مادری برای بچه‌ها بیان کرد و بچه‌ها نیز از شنیدنش لذت بردند. بعد از قصه‌گویی، مسابقه‌ی چرخاندن حلقه بود که برای اعضا اجرا شد.

اجرای مسابقه‌ی مشاعره از دیگر برنامه‌های جذاب بود که در بین نوجوانان اجرا شد و پس از رقابت طولانی، ۲ نفر به مرحله‌ی پایانی رسیدند و به‌عنوان برنده معرفی شدند. برنامه‌ی پایانی اجرای نمایش خلاق توسط ۲ نفر از پسران کودک مرکز بود که با نقش ننه سرما اجرا شد. در مسابقه‌ی پانتومیم هم اعضای داوطلب شرکت کردند و مراسم تجلیل از ۳ عضو نوجوان پژوهشگر، برنده‌ها و مادربزرگ صورت گرفت و با پذیرایی به اتمام رسید.

قصه‌گویی در مدرسه: جشن(یک روز پس از یلدا) در دبستان آسیه‌ی شهرستان خلخال و با حضور دانش آموزان، دبیران و مسئولان شهرستانی برگزار شد. در این جشن، زهرا محیطی، مربی مسئول مرکز به اجرای قصه‌گویی پرداخت و قصه‌ی کچل شاه‌عباس را برای بچه‌ها تعریف کرد. در این جشن برنامه‌های متعددی ازجمله دکلمه خوانی، اجرای کاراته توسط دانش آموزان و موسیقی سنتی اجرا شد.

لطفاً گزارش تصویری برنامه‌ها را اینجا مشاهده فرمایید.


مرکز شماره یک کانون اردبیل

ویژه‌برنامه شب یلدا در مرکز یک کانون اردبیل با حضور بیش از ۱۰۰نفر از اعضای فعال مرکز و جمعی از اولیا و تمامی مربیان برگزار شد. این برنامه با اجرای فعالیت‌های متنوع و جذاب همراه بود، فعالیت‌هایی که رنگ و بو و حال و هوای یلدایی داشت که اهم آن‌ها خاطره گویی و معرفی آداب‌ورسوم شب‌های یلدا در فرهنگ اردبیل و در زمان پدربزرگ‌های ما، از زبان میهمان ویژه‌ی برنامه علی صادقی پدربزرگ یکی از اعضای مرکز بود. معرفی ایام، قصه‌گویی، شعرخوانی و مشاعره، پخش کلیپ و اجرای مسابقه تاپ تاپماجالار نیز از فعالیت‌های اجراشده توسط مربیان بود که لحظه‌های شاد و پرمحتوایی را برای اعضا رقم زد. اهدای جوایز و پذیرایی از میهمانان با خوراکی‌های سالم و مناسب شب یلدا، پایان‌بخش برنامه بود.

مرکز شماره دو کانون اردبیل

جشن شاد شب یلدا در مرکز شماره دو کانون اردبیل با برنامه‌های ویژه همراه بود. شب یلدا(چله) از سنت‌های باستانی ایرانیان است که از هفت هزار سال پیش بلندترین شب سال را در کنار عزیزانشان جشن می‌گرفتند، اعضا و مربیان مرکز ۲ کانون اردبیل نیز گرد هم جمع شدند تا این سنت فرح‌بخش و گرمی افزا را پاس بدارند. زنده نگه‌داشتن آیین باستانی شب چله از اهداف برجسته این برنامه بود و مربیان و اعضا به اجرای برنامه‌های متنوعی پرداختند.

قصه‌گویی «سنگ بزرگ» و قصه محلی«بویوک چیلله ایله کیچیک چیلله» شعرخوانی و خواندن بایاتی های آذربایجانی، خاطره گویی اعضا از شب یلدا، شعرخوانی توسط اعضا، مسابقه‌ی چیستان و ضرب‌المثل و خواندن قصه- شعر برنامه‌هایی بود که توسط مربیان مرکز و اعضای مشتاق به اجرا درآمد.

مرکز شماره سه کانون اردبیل

مرکز شماره ۳ کانون پرورش فکری اردبیل جشن یلدا را با عنوان ناردانه های یلدا، در آخرین روزهای پاییز با حضور جمعی از اولیا و اعضا برگزار کرد.

این جشن با تلاوت قرآن کریم توسط حسن محمدی از اعضای فعال مرکز آغاز و با خوش‌آمد گویی سرپرست مرکز ادامه یافت.

مهدی جاوید ضمن تشریح پیشینه جشن شب یلدا، حاضران را به تأسی از آداب‌ورسوم این آیین، به دیدوبازدید از خویشان و اقوام به‌خصوص پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها توصیه کرد.

از برنامه‌های اصلی این مراسم حافظ خوانی بود که توسط مربی ادبی مرکز اجرا شد. وی در ادامه از اعضا خواست نیت کنند تا به فال حافظ شیرازی تفألی بزند. در ادامه فاطمه برمال مربی فرهنگی مرکز با معرفی کتاب‌های دانه و هندوانه و تنها انار خندید به فعالیت شعرخوانی پرداخت.

آشنایی اعضا با آداب‌ورسوم یلدا، اجرای مسابقه بادکنک ترکانی و نقاشی با چشمان بسته، قصه‌گویی از داستان شب یلدا توسط ساینا حمیدیان عضو مرکز و قصه‌گویی از داستان ترکی «بیدیلی بیدان» توسط مربی فرهنگی مرکز از برنامه‌هایی بود که در این جشن اجرا شد.

در پایان برنامه ضمن تقدیر از حضور اعضا در این مراسم، با بریدن و پخش کیک و میوه از مهمانان پذیرایی شد.

مرکز شماره دو کانون مشگین شهر

به مناسبت شب یلدا جشنی با عنوان «یلدای قصه‌ها» با حضور اعضا، دانش آموزان، معلمان، اولیا و مربیان در مرکز شماره ۲ کانون مشگین شهر برگزار شد.

ابتدای برنامه لیلا مستعلی زاده مربی مسئول مرکز ضمن خوش آمدگویی به میهمانان و اعضا، فرارسیدن شب یلدا را تبریک گفت، وی با معرفی آداب‌ورسوم این شب در زمان‌های قدیم و حال برای میهمانان سخنرانی کرده و از تلاش‌های تمامی همکاران مرکز جهت برگزاری این جشن و فضاسازی قدردانی کرد.

در ادامه، معصومه رحیم زاده مربی فرهنگی مرکز به فلسفه وجودی قصه و قصه‌گویی اشاره و از قصه‌هایی که کنار کرسی شب یلدا توسط پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها برای نوه‌ها و فرزندان گفته می‌شد سخن به میان آورد و با قصه ترکی جیرتدان اعضا را به زمان‌های قدیم برد.

از دیگر بخش‌های برنامه که توسط اعضای مرکز برای میهمانان اجرا شد، اجرای ترانه «ساری گلین» توسط آنیتا شاهی بالباس محلی بود. همچنین شعر صددانه یاقوت به‌صورت موزون و آهنگین توسط مهنا جعفری برای اعضا شعرخوانی شد.

بر اساس این گزارش، شعر حیدربابا توسط بهروز هواخواه مربی کتابخانه سیار روستایی برای اعضا شعرخوانی و دانیال ایمانی عضو مرکز با نواختن تار هواخواه را در این برنامه همراهی کرد.

میهمان ویژه‌برنامه حمیده فاضلی، پیشکسوت و مربی بازنشسته کانون مشگین شهر بود که دور کرسی یلدا برای اعضا و میهمانان از تجربیات۳۰ساله خود گفت و قصه آش سنگ را قصه‌گویی کرد. یکی از بخش‌های برنامه اهدای گردنبندهای سفالین انار برای تمامی اعضا و میهمانان بود که نخستین گردنبند به حمیده فاضلی توسط همکاران مرکز به نشان تقدیر و تشکر از زحمت‌های چندین ساله ایشان اهدا شد. در ادامه همه میهمانان صاحب یک گردنبند سفالین انار شدند. لازم به توضیح است که آماده‌سازی و تهیه گردنبندها از چند روز قبل توسط نرگس پورعلی مربی هنری مرکز با همکاری مربیان صورت گرفته بود.

در ادامه اعضای ادبی شرکت‌کننده در جشن که از مدرسه حجاب آمده بودند شعر شب یلدا و باز باران را به‌صورت گروهی شعرخوانی کرده و بالباس محلی لباس هندوانه را از تنش جدا کردند و مراسم اصلی شب یلدا که شامل خواندن فال حافظ و بریدن هندوانه بود توسط فاضلی و مربیان انجام گرفت.

از دیگر بخش‌های برنامه بریدن کیک هندوانه مخصوص شب یلدا بود که با نیت اعضا و میهمانان همراه بود و در ادامه با میوه، نقل، شکلات و ذرت بوداده از میهمانان پذیرایی به عمل آمد.

در پایان مستعلی زاده از حضور و شرکت تمامی اعضا، معلمان و اولیا در این جشن تشکر کرده و با آرزوی لحظات و روزها و شب‌های خوش و شیرین، مهمانان را بدرقه کرد.

مرکز شماره یک کانون پارس‌آباد

به مناسبت شب یلدا، ویژه‌برنامه‌ای با عنوان «یلدای قصه» در مرکز شماره یک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان پارس‌آباد با حضور اعضا و خانواده‌های آن‌ها برگزار شد.

در این برنامه علی برادران مربی مسئول مرکز، از حضور و استقبال چشم‌گیر خانواده‌ها قدردانی و خاطرنشان کرد: حضور خانواده‌ها در کنار اعضا و مشاهده فعالیت‌های مختلف کانون پرورش فکری می‌تواند در جهت کشف و بروز استعدادهای کودکان و نوجوانان کمک شایانی کند.

وی در ادامه به معرفی جشن یلدا پرداخت و آداب‌ورسومی این شب را به‌صورت مسابقه و با مشارکت اولیا در بین اعضا اجرا کرد. برادران به اجرای قصه‌ی مرد جوان و خیاط حیله‌گر پرداخت و سه نفر از اعضای نوجوان نیز قصه‌گویی کردند.

مربی ادبی مرکز نیز با اجرای برنامه تفألی به دیوان حافظ، فال‌هایی را که تهیه‌شده بود را در اختیار اعضا و خانواده‌ها قرارداد. هم‌چنین مربیان هنری مرکز اقدام به برگزاری مسابقه‌های متنوع در بین اعضا کردند و نمایشگاهی از آثار نقاشی و سفال در معرض بازدید شرکت‌کنندگان قرار گرفت.

در پایان برنامه از ابوالفضل فرجی عضو ۹ ساله ادبی مرکز که کتاب «داستان‌های من» را به چاپ رسانده بود با اهدای لوح تقدیر مدیرکل کانون استان اردبیل تجلیل به عمل آمد و از تمامی حاضران پذیرایی شد.

مرکز شماره دو کانون پارس‌آباد

ویژه‌برنامه «یلدا»؛ به بهانه بلندترین شب سال با عنوان شبی با قصه با حضور کودکان و نوجوانان به همراه والدین آن‌ها در مرکز ۲ کانون پرورش فکری پارس‌آباد برگزار شد.

این برنامه با تلاوت قرآن کریم آغاز شد، سپس با خیرمقدم گویی مربی مسئول مرکز برای حاضران و بیان ِ فلسفه‌ی شب یلدا توسط مربی فرهنگی ادامه یافت. خوانش دوبیتی توسط اعضا به همراه والدینشان، قصه‌گویی عضو برگزیده‌ی استانی بالباس محلی با عنوان گلدان خالی و حکایت محبت از زبان عضو فعال کانون به همراه شعرخوانی گروهی که مربی ادبی مرکز تدارک دیده بود از ویژه‌برنامه‌های این مراسم بود.

در پایان، اعضا مسابقه‌ی ماست‌خوری را با مربی فرهنگی مرکز تجربه کردند و با شورونشاط، این برنامه با پذیرایی توسط مربیان مرکز پایان یافت.

مرکز شماره یک کانون کوثر

به مناسبت گرامیداشت بلندترین شب سال با حضور بیش از ۶۰ نفر از اعضای کودک و نوجوان، مرکز یک کانون کوثر جشن شب یلدا برگزار کرد.

برنامه با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید توسط عضو نوجوان مرکز آغاز شد. اکرم راضی مربی مسئول مرکز بعد از خیرمقدم گویی در مورد آیین‌ها و سنت‌های شب یلدا برای اعضا توضیحاتی ارائه و تفأل به دیوان حافظ در این شب عزیز را یکی از این آیین‌ها معرفی کرد.

در ادامه این جشن مسابقه‌ی شعرخوانی با موضوع شب یلدا بین ۱۵ نفر از اعضا اجرا شد که ثنا میکائیلی و عسل محبوبی فر برگزیدگان این مسابقه بودند. مسابقه‌ی پرتاب حلقه نیز بین برگزار شد و پریا قربانی و سوین حمداله زاده برگزیده شدند.

گفتنی است، در این برنامه از مریم آقا محمدی برگزیده جشنواره قصه‌گویی۹۰ ثانیه‌ای با اهدا لوح سپاس و هدیه از طرف مدیرکل کانون استان تقدیر شد و برگزیدگان مسابقه شعرخوانی و پرتاب حلقه نیز جایزه گرفتند.

پخش کلیپ جشن شب یلدا بین سال‌های۱۳۹۰ تا ۱۳۹۶ مرکز و پذیرایی با کیک هندوانه پایان‌بخش این جشن بود.

کانون اصلاندوز

مراسم «لبخند یلدا» در مرکز فرهنگی هنری کانون اصلاندوز با مشارکت پیش‌دبستانی معراج و با همراهی تعدادی از والدین برگزار شد.

معرفی آداب‌ورسوم شب بلند یلدا توسط مربی مسئول مرکز، قصه‌گویی توسط مادربزرگ، نقاشی یلدایی و خاطره گویی، اجرای بازی‌های بومی و محلی، همخوانی سرود، برگزاری مسابقات شاد و پرهیجان، خوردن خوراکی‌های یلدایی و گرفتن عکس‌های یادگاری ازجمله برنامه‌های این مراسم بود که به اجرا درآمد.

کانون نمین

از مورخه‌ی ۱۳۹۷/۰۹/۲۷روز سه‌شنبه به مدت سه روز، مربیان کانون نمین با فضاسازی مناسب مرکز و دعوت از نوآموزان و اولیای مرکز پیش‌دبستانی آفاق و نوگلان زهرا و همچنین اعضای دوست‌داشتنی کودک و نوجوان مرکز، طولانی‌ترین شب سال را جشن گرفتند.

در ابتدا مربیان با معرفی تاریخچه‌ی شب یلدا و فلسفه‌ی این شب برای بچه‌ها صحبت کردند. سپس به اجرای برنامه‌های متنوع و شاد در راستای این شب پرداختند. قصه‌گویی، شعرخوانی، گرفتن فال حافظ، معرفی شب یلدا و پیشینه و فلسفه‌ی این شب، خوراکی‌های شب یلدا و نماد هر یک از خوراکی‌ها، آداب‌ورسوم مردم ایران در این شب، خواندن شعر دسته‌جمعی و در آخر پذیرایی از برنامه‌هایی بود که در این سه روز برگزار شد.

کانون بیله سوار

جشن یلدا، با شرکت اعضای کانون پرورش فکری کانون بیله سوار و اولیای آنان برگزار شد. در این جشن، شکر سیف‌اللهی مربی مسئول مرکز، ضمن خوش‌آمد گویی به اعضا و اولیا در مورد شب یلدا و آداب‌ورسوم منطقه مغان توضیحاتی ارائه داد و از اعضا و اولیا خواست تا این سنت دیرینه و ملی را حفظ کنند. در این ویژه‌برنامه، ضرب‌المثل معروف «نه خانی آمده، نه خانی رفته» به زبان محلی توسط مربی ادبی کانون برای اعضا قصه‌گویی شد.

در ادامه چیستان‌هایی با عنوان(تاباجالار) توسط مربیان، اعضا و اولیای اعضا طرح و توسط شرکت‌کنندگان پاسخ داده شد. سپس اشعار و ترانه‌ها و بایاتی های بومی- محلی منطقه توسط اعضا خوانده شد و تعدادی از بازی‌های منطقه مغان برای اعضا معرفی شد که در پایان از اعضا با کیک مخصوص یلدا، تنقلات و میوه‌های مخصوص شب یلدا پذیرایی شد.

ضمناً در برنامه دیگری که با مشارکت ادارات و دستگاه‌های اجرایی شهرستان در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، اعضای کانون حضور یافته و در مسابقه نقاشی سفره یلدا، جایزه بهترین نقاشی به فاطمه سیف‌اللهی و هستیا هادی و بهترین لباس محلی به سحر سراجی تعلق گرفت.

کانون جعفرآباد

اعضا و دانش آموزان به همراه مادران و مربیان مرکز فرهنگی هنری کانون جعفرآباد در آخرین روز سرد پاییزی دور کرسی یلدای قصه‌ها نشستند و با قصه‌ها و خاطرات شیرین بزرگ‌ترها با موضوعات مذهبی در مورد پیامبران، امامان، قصه‌های عامیانه و محلی و حیوانات به گذشته‌های بسیار دور سفر کردند.

در این روز با دعوت از دانش آموزان، ویژه‌برنامه‌های متنوع و به‌یادماندنی توسط مربیان اجرا شد که شامل معرفی آیین و رسم‌های شب یلدا درگذشته و حال توسط مربیان برای اعضا بود که با معرفی بایاتی ها و ضرب‌المثل‌هایی که در شب یلدا دور کرسی توسط بزرگت رها برای اعضای خانواده و میهمانان خوانده می‌شد، همراه شد.

خوانش چیستان‌ها و ضرب‌المثل‌ها توسط اعضا به‌صورت مسابقه، اجرای فعالیت‌های قصه‌گویی، نمایش خلاق، شعرخوانی و تفأل، خوردن هندوانه، نقل و شیرینی و اهدای جایزه با خاطرات به‌یادماندنی از برنامه‌های این جشن بود.

کانون هشتجین

به مناسبت جشن باستانی یلدا در کانون هشجین برنامه‌ای با این مناسبت تدارک دیده شد که در آن اعضای مرکز بعد از تلاوت آیاتی از قرآن مجید و پخش سرود ملی برنامه‌های خود را اجرا کردند.

این برنامه‌ها شامل: شعرخوانی، قصه‌گویی، خوانش مقاله،نمایش، دکلمه، مسابقه، اهدای جایزه و درنهایت پذیرایی از شرکت‌کنندگان در جشن بود.

کانون خلخال

جشن یلدای قصه‌ها در مرکز فرهنگی هنری کانون خلخال برگزار شد. در این برنامه که بیش از۷۰ نفر از کودکان و نوجوانان و مادران حضور داشتند، برنامه‌های متنوعی اجرا شد. مربی مسئول مرکز در سخنانی ضمن تبریک یلدا به بچه‌ها، به معرفی آداب‌ورسوم و پیشینه‌ی آن پرداخت. برنامه‌ی بعدی، خوانش متن طنز، نوشته‌ی مرضیه فرض اله پور عضو ادبی مرکز بود، سپس سرود اجرا شد. در ادامه نوبت به اجرای قصه‌ی دو برادر، توسط مادربزرگ مهربان رسید که به زیبایی این قصه را به زبان مادری برای بچه‌ها بیان کرد و بچه‌ها نیز از شنیدنش لذت بردند. بعد از قصه‌گویی، مسابقه‌ی چرخاندن حلقه بود که برای اعضا اجرا شد.

اجرای مسابقه‌ی مشاعره از دیگر برنامه‌های جذاب بود که در بین نوجوانان اجرا شد و پس از رقابت طولانی، ۲ نفر به مرحله‌ی پایانی رسیدند و به‌عنوان برنده معرفی شدند. برنامه‌ی پایانی اجرای نمایش خلاق توسط ۲ نفر از پسران کودک مرکز بود که با نقش ننه سرما اجرا شد. در مسابقه‌ی پانتومیم هم اعضای داوطلب شرکت کردند و مراسم تجلیل از ۳ عضو نوجوان پژوهشگر، برنده‌ها و مادربزرگ صورت گرفت و با پذیرایی به اتمام رسید.

قصه‌گویی در مدرسه: جشن(یک روز پس از یلدا) در دبستان آسیه‌ی شهرستان خلخال و با حضور دانش آموزان، دبیران و مسئولان شهرستانی برگزار شد. در این جشن، زهرا محیطی، مربی مسئول مرکز به اجرای قصه‌گویی پرداخت و قصه‌ی کچل شاه‌عباس را برای بچه‌ها تعریف کرد. در این جشن برنامه‌های متعددی ازجمله دکلمه خوانی، اجرای کاراته توسط دانش آموزان و موسیقی سنتی اجرا شد.

لطفاً گزارش تصویری برنامه‌ها را اینجا مشاهده فرمایید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه رسانه کودک

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی