عدم حمایت ارمنستان از نامزدی بلاروس برای ریاست سازمان پیمان امنیت جمعی


عدم حمایت ارمنستان از نامزدی بلاروس برای ریاست سازمان پیمان امنیت جمعی

کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی به غیر از ارمنستان از نامزدی بلاروس برای ریاست این سازمان حمایت کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی به غیر از ارمنستان از نامزدی بلاروس برای ریاست این سازمان حمایت کردند.

تمام کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی به غیر از ارمنستان از نامزدی «ستانیسلاف زیاس» رئیس شورای امنیت بلاروس برای سمت ریاست سازمان بین‌المللی مذکور حمایت کردند.

«انا ناگدالیان» مسئول وزارت امور خارجه ارمنستان در سازمان پیمان امنیت جمعی با اشاره به عدم جواب «ایروان» درباره مسئله مذکور اظهار داشت: این موضوع فردا در قالب دیدار «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «نیکال پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان بررسی می‌شود.

ارمنستان تنها کشور سازمان پیمان امنیت جمعی است که هنوز موافقت خود برای آغاز فعالیت زیاس به عنوان رئیس این سازمان بین‌المللی را اعلام نکرده است.

تاکنون رؤسای جمهوری قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، بلاروس و روسیه پس از دیدار شخصی با رئیس شورای امنیت بلاروس از نامزدی «مینسک» حمایت کردند.

«سورانبای جین‌بیک‌اف» رئیس جمهور قرقیزستان به عنوان رئیس سازمان پیمان امنیت در سال جاری دستور بررسی موضوعات مربوط به ریاست سازمان در شورای وزرای امور خارجه این نهاد بین‌المللی را داد.

پس از نشست شورای وزرای امور خارجه سازمان پیمان امنیت جمعی ایروان باید تصمیم مشخصی در ارتباط با این موضوع بگیرد.

دولت ارمنستان پس از درخواست برکناری «یوری خاچاتوراف» رئیس سازمان سازمان پیمان امنیت جمعی به دلیل حضور وی در شورش‌های مردمی در سال 2008 همچنان معتقد است که رئیس جدید سازمان باید نماینده ارمنستان باشد.

این مواضع پاشینیان منجر به ایجاد تضاد فکری با «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس شد و دیگر اعضای سازمان از تصمیم لوکاشنکو حمایت کردند.

ارمنستان هیچ اظهار نظری درباره این تحول نکرده و به نوبه خود پاشینیان نیز علاقمند به انجام دیدار شخصی با زیاس نیست و گفت‌وگوهای چندجانبه همچنان ادامه دارد.

«مسکو» برای حل این مسئله تا پایان سال جاری تلاش‌ می‌کند تا سال جدید شرایط برای فعالیت مؤثر سازمان فراهم شود و دولت ارمنستان با توجه به تصمیم دیگر همتایان خود باید عمل کند.

این در حالی است که در نشست سران سازمان پیمان امنیت جمعی در تاریخ هشتم نوامبر سال جاری به دلیل مخالفت ارمنستان رئیس جدید سازمان انتخاب نشد.

سازمان پیمان امنیت جمعی در سال 1992 و با مشارکت کشورهای ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، ازبکستان، جمهوری آذربایجان و گرجستان تشکیل شد.

این کشورها در سال 2002 تصمیم گرفتند، این سازمان را به یک ائتلاف نظامی تبدیل کنند. بعدها کشورهای گرجستان، آذربایجان و ازبکستان از آن جدا شدند. این سازمان در دوم دسامبر 2004 به عنوان عضو ناظر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد پذیرفته شد.

اهداف تشکیل این سازمان، محدود کردن زمینه گسترش ناتو و نفوذ آمریکا در حوزه کشورهای همسایه است که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و کاهش توان سیاسی، اقتصادی و نظامی فدراسیون روسیه به منظور متحد نگهداشتن کشورهای عضو اتحاد و بالا بردن ظرفیت‌های نظامی و سیاسی آنها ایجاد شده است.

انتهای پیام/.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

(ویدیو) نخست وزیر اسپانیا: دولت فلسطین را به رسمیت خواهیم شناخت