درمان بیماری صرع: 16 بهترین روش های درمان تشنج و صرع


درمان بیماری صرع: 16 بهترین روش های درمان تشنج و صرع

صرع یک اختلال مزمن است که می‌تواند بخش‌های زیادی از زندگی را تحت تاثیر قرار دهد. چون شما نمی‌دانید که تشنج چه زمانی اتفاق می‌افتد، بسیاری از فعالیت‌های روزانه مانند رد شدن از یک خیابان شلوغ می‌توانند خطرناک باشند. این مشکلات می‌توانند باعث از دست رفتن استقلال شما شوند. تشنج‌های کنترل نشده و طولانی می‌توانند باعث آسیب مغزی شوند و صرع خطر مرگ...

صرع یک اختلال مزمن است که می‌تواند بخش‌های زیادی از زندگی را تحت تاثیر قرار دهد. چون شما نمی‌دانید که تشنج چه زمانی اتفاق می‌افتد، بسیاری از فعالیت‌های روزانه مانند رد شدن از یک خیابان شلوغ می‌توانند خطرناک باشند. این مشکلات می‌توانند باعث از دست رفتن استقلال شما شوند. تشنج‌های کنترل نشده و طولانی می‌توانند باعث آسیب مغزی شوند و صرع خطر مرگ ناگهانی را نیز افزایش می‌دهد اما این وضعیت می‌تواند به خوبی کنترل شود. تشنج‌ها معمولا با دارو کنترل می‌شوند. تحقیقات زیادی در مورد دلایل و روشهای احتمالی درمان بیماری صرع و تشنج در حال انجام است. اگرچه در حال حاضر درمان قطعی برای آن وجود ندارد اما روش های درمان درست می‌تواند باعث بهبودی قابل توجه مشکل شما و کیفیت زندگی‌تان شود.

درمان بیماری صرع: 16 بهترین روش های درمان تشنج و صرع

روش های درمان بیماری صرع

اکثر افراد می‌توانند صرع را کنترل کنند. برنامه درمانی شما بر اساس شدت علائم، سلامت‌تان و پاسخ شما به درمان بیماری صرع خواهد بود.

برخی گزینه‌های درمان بیماری صرع عبارتند از:

– داروهای ضد صرع ( ضد تشنج)

این داروها می‌توانند تعداد تشنج‌ها را کاهش دهند. در برخی افراد، تشنج را کاملا از بین می‌برند. برای تاثیر بیشتر، این داروها باید دقیقا بر اساس تجویز، مصرف شوند.

– محرک عصب واگ

این وسیله از طریق عمل جراحی زیر پوست قفسه سینه گذاشته می‌شود و به صورت الکتریکی، عصبی که در گردن شما هست را تحریک می‌کند. این وسیله می‌تواند به جلوگیری از تشنج کمک کند.

رژیم کتوژنیک

بیش از نیمی از افرادی که به دارو پاسخ نمی‌دهند از این رژیم غذایی پر چرب و کم کربوهیدرات سود می‌برند.

– جراحی مغز

ناحیه‌ای از مغز که باعث تشنج می‌شود را می‌توان درآورد یا تغییر داد.

تحقیقات درمورد درمان‌های جدید ادامه دارد. یک درمان که می‌تواند در آینده در دسترس باشد، تحریک عمیق مغز است. این، روشی است که در آن الکترودها در مغز قرار می‌گیرند. سپس یک ژنراتور در قفسه سینه شما قرار می‌گیرد. ژنراتور، پیام های الکتریکی را به مغز می‌فرستد تا تشنج‌ها را کاهش دهد.

یک روش تحقیقاتی دیگر شامل وسیله‌ای شبیه به یک تنظیم کننده می‌شود. این وسیله الگوی فعالیت مغزی را بررسی کرده و شارژ الکتریکی یا دارو را برای متوقف کردن تشنج می‌فرستد. جراحی های داخلی مینیمال و پرتوجراحی نیز تحت بررسی هستند.

مطلب مرتبط: علائم صرع: ۱۳ مهمترین انواع و نشانه های بیماری صرع

داروهای ضد تشنج برای درمان بیماری صرع

اولین دارو برای صرع، داروی ضد تشنج است. این داروها به کاهش تعداد و شدت تشنج‌ها کمک می‌کنند. این‌ها نمی‌توانند تشنجی که در جریان است را متوقف کنند، همچنین درمانی برای صرع نیز نیستند.

داروها جذب معده می‌شوند. سپس از طریق جریان خون به مغز می‌روند. بر پیام رسان‌های عصبی به گونه‌ای اثر می‌کنند که فعالیت الکتریکی که باعث تشنج می‌شود را کاهش دهند.

داروهای ضد تشنج از لوله گوارش عبور کرده و از طریق ادرار دفع می‌شوند.

داروهای ضد تشنج زیادی در بازار وجود دارد. پزشک می‌تواند بسته به نوع تشنجی که دارید، یک یا ترکیبی از چند دارو را برای‌تان تجویز کند.

داروهای رایج صرع عبارتند از:

۱- لوتیراستام (کپرا)

۲- لاموتریژین (لامیکتال)

۳- توپیرامات (Topamax)

۴- والپروئیک اسید (پاکوت)

۵- کاربامازپین (تگرِتول)

۶- اتوسوکزوماید (زارونتین)

این داروها معمولا به شکل قرص، مایع یا تزریق در دسترس هستند و یک یا دو بار در روز مصرف می‌شوند. شما با کمترین دوز ممکن شروع می‌کنید که می‌تواند تا زمان اثر گذاری، تنظیم شود. این داروها باید به طور ثابت و طبق تجویز مصرف شوند.

برخی از عوارض جانبی ممکن عبارتند از:

– خستگی

– سرگیجه

– راش پوستی

– هماهنگی نامناسب

– مشکلات حافظه

از عوارض جانبی نادر اما جدی می‌توان از افسردگی و التهاب کبد یا اندام‌های دیگر نام برد.

صرع برای هر کسی متفاوت است اما اکثر افراد با داروهای ضد تشنج بهبود می‌یابند. برخی کودکان مبتلا به صرع، مشکل‌شان رفع شده و می‌توانند مصرف دارو را متوقف کنند

مطلب مرتبط: علائم تشنج کودکان: ۲۳ مهمترین علایم،انواع، دلایل و تشخیص تشنج صرعی

روش جراحی برای درمان بیماری صرع

اگر دارو نتواند تعداد تشنج‌ها را کاهش دهد، گزینه بعدی، عمل جراحی است. دو نوع عمل جراحی می‌توانند تشنج را کم کرده یا از بین ببرند. یک نوع که برش نام دارد شامل برداشتن بخشی از مغز که تشنج در آن‌جا شکل می‌گیرد می‌شود.

زمانی که ناحیه مغزی مسئول تشنج، بسیار حیاتی و بزرگ است و امکان برداشتن آن وجود ندارد، جراح، یک قطع ارتباط را ایجاد می‌کند. این کار شامل اختلال در مسیر عصب با ایجاد برش‌هایی در مغز می‌شود. این کار مانع از انتشار تشنج به دیگر بخش‌های مغز می‌شود.

تحقیقات اخیر دریافتند که ۸۱ درصد افراد مبتلا به صرع شدید، شش ماه پس از عمل جراحی به طور کلی از صرع یا از تشنج خلاص شدند. پس از ۱۰ سال، ۷۲ درصد از آن‌ها به طور کامل از صرع یا از تشنج رهایی یافته بودند.

۱. برداشتن قسمتی از مغز

شایع‌ترین جراحی، برداشت قسمتی از مغز است. این روش، برداشت آن قسمت از مغز است که تشنج در آن شروع می‌شود. اغلب، لوب گیجگاهی، طی روشی به نام لوبکتومی گیجگاهی برداشته می‌شود. در برخی موارد، این می‌تواند فعالیت تشنج را متوقف کند.

در برخی موارد، در طی این عمل جراحی بیدار نگه داشته می‌شوید. بنابراین پزشکان می‌توانند با شما صحبت کنند و از برداشت قسمت‌هایی از مغز که عملکردهای مهم مانند بینایی، شنوایی، گفتار و حرکت را کنترل می‌کنند، جلوگیری کنند.

۲. قطع نرم شانه چندگانه

اگر آن قسمت از مغز، بسیار بزرگ و مهم باشد و پزشکان قادر به برداشت آن نباشند، از روشی به نام قطع نرم شانه چندگانه استفاده می‌کنند. در این‌جا جراح برش‌هایی را در مغز ایجاد می‌کند تا مسیر عصبی را مختل کند. این کار از انتشار تشنج به دیگر قسمت‌های مغز جلوگیری می‌کند.

پس از عمل جراحی، برخی افراد می‌توانند مصرف داروهای ضد تشنج را کم یا به طور کلی قطع کنند. هر عمل جراحی، خطراتی از جمله واکنش بد به بیهوشی، خونریزی و عفونت دارد. عمل جراحی مغز گاهی وقت‌ها می‌تواند باعث بروز تغییرات شناختی شود. در مورد خوبی‌ها و بدی‌های روش‌های مختلف با جراح خود صحبت کرده و قبل از گرفتن تصمیم نهایی، نظرات دیگر را نیز جویا شوید.

مطلب مرتبط: بیماری صرع: ۲۲ روش پیشگیری از صرع که ثابت شده‌اند

رژیم غذایی برای درمان صرع

۱. رژیم کتوژنیک

رژیم غذایی کتوژنیک معمولا برای کودکان مبتلا به صرع توصیه می‌شود. این رژیم، کربوهیدرات کم و چربی زیاد دارد. این رژیم، بدن را مجبور می‌کند که از چربی به جای گلوکز برای انرژی استفاده کند که به این فرآیند کتوزیس می‌گویند.

این رژیم نیازمند تعادل میان چربی‌، کربوهیدرات و پروتئین است. به همین دلیل بهتر است که با یک متخصص تغذیه یا رژیم مشورت کنید. کودکانی که این رژیم غذایی را دارند باید تحت نظر پزشک باشند. رژیم غذایی کتوژنیک برای همه مفید نیست. اما اگر به درستی دنبال شود، در کاهش تعداد تشنج‌ها موفق است. این رژیم برای برخی از انواع صرع بهتر عمل می‌کند.

۲. رژیم اتکینز

برای افراد بزرگسال مبتلا به صرع، رژیم اتکینز اصلاح شده را نیز توصیه می‌کنند. این رژیم نیز چربی بالا و میزان کنترل شده‌ای از کربوهیدرات دارد. تقریبا نیمی از بزرگسالانی که رژیم اصلاح شده اتکینز را دنبال می‌کنند، تشنج کمتری را تجربه می‌کنند. نتایج را می‌توان در عرض چند ماه دید. جون این رژیم‌ها فیبر کم و چربی زیاد دارند، یبوست یکی از عوارض آن‌ها به شمار می‌آید.

قبل از شروع یک رژیم غذایی جدید با پزشک مشورت کنید و دقت داشته باشید که مواد مغذی ضروری را دریافت کنید. در هر مورد، نخوردن غذاهای فرآوری شده می‌تواند به افزایش سلامتی شما کمک کند.

توصیه های سبک زندگی برای کاهش مشکلات ناشی از صرع

علاوه بر مراجعه منظم به پزشک و دنبال کردن برنامه درمان، برخی کارهای دیگری که می‌توانید برای رفع مشکل انجام دهید را در این‌جا آورده‌ایم:

۱- داشتن یک دفتر یادداشت برای تشنج‌ها که به تشخیص محرک‌های احتمالی کمک می‌کند و شما می‌توانید جلوی آن‌ها را بگیرید.

۲- پوشیدن دستبند پزشکی برای این‌که مردم بدانند در زمانی که دچار تشنج می‌شوید و نمی‌توانید صحبت کنید چه کاری باید انجام دهند.

۳- به افراد نزدیک خود درمورد تشنج و کارهایی که باید در مواقع اضطرار انجام دهند، آموزش بدهید.

۴- برای علائم افسردگی یا اضطراب از متخصص کمک بگیرید.

۵- به یک گروه حمایتی برای افراد دچار به اختلالات تشنج ملحق شوید.

۶- با داشتن رژیم غذایی متعادل و ورزش کافی، از سلامت خود مراقبت کنید.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده- مژگان گوران

منبع: healthline

درمان بیماری صرع: ۱۶ بهترین روش های درمان تشنج و صرع

نوشته های مرتبط

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رخ ماه