راز زن دوشادوش مرد نقش صخره‌ای خوزستان آشکار می‌شود


راز زن دوشادوش مرد نقش صخره‌ای خوزستان آشکار می‌شود

مرحله نخست طرح پژوهشی بررسی نقوش برجسته آثار صخره‎ای استان خوزستان زیر نظر پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی آغاز شد.

به گزارش ایسنا، ایوب سلطانی، مدیر پایگاه میراث فرهنگی آیاپیر ایذه اظهار کرد: به همت کارشناسان و مشاوران پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی، مرحله اول طرح پژوهشی مطالعات آثار صخره‎ای (نقوش برجسته صخره‎ای استان خوزستان) زیر نظر پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی در حال انجام است.

او با بیان این ‎که در این مرحله نقوش برجسته اشکفت سلمان، کول فرح، خنگ اژدر، خنگ یارعلی‎وند، خنگ کمالوند، شاهسوار و شهیون در حال بررسی هستند، افزود: در این بررسی‎ها، تأثیرات فیزیکی و شیمیایی عوامل فرساینده محیطی بر روی نقوش برجسته، ویژگی‎های فنی بستر شکل‎گیری اثر و ارزش‎های پیدا و پنهان اثر ارزیابی می‎شوند.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی آیاپیر ایذه گفت: این طرح با همکاری پایگاه پژوهشی آیاپیر و اداره‎کل میراث فرهنگی خوزستان به منظور دستیابی به شناخت کمی و کیفی در حال انجام است.

وی اطلاع از وضعیت آثار صخره‎ای را از اولویت‎های طرح حاضر دانست و افزود: با تهیه اطلاعات جامع تاریخی در این زمینه، پیشینه حفاظت و مرمت آثار و نیز آسیب‎شناسی این آثار ارزشمند فرآهم خواهد آمد تا زمینه‎های لازم نیز برای ثبت این آثار در فهرست میراث جهانی مهیا شود.

اشکفت سلمان (نیایشگاه تاریشا) بزرگ‌ترین خط نوشته میخی عیلام نو را در خود جا داده‌ است. اشکفت سلمان در جنوب ایذه واقع شده و شامل چهار نقش برجسته متعلق به دوره عیلامیان و بقایای یک ساختمان متعلق به اتابکان است. این محل پرستش‌گاه تاریشا یکی از خدایان عیلامی بوده‌ است.

در اشکفت سلمان چهار نقش برجسته وجود دارد که دو تای آن داخل غار و دو تای دیگر در خارج از غار دیده می‌شود. بزرگ‌ترین نوشته خط میخی از دوره عیلامی در این غار موجود است که از زمان شاهک عیلامی، شاه بومی آیاپیر یا آیاتم، به جای مانده و هم‌چنین برای نخستین بار حضور مصور زن دوشادوش مرد در نقش برجسته‌های این غار دیده شده است.

در نقوش «هوهین» همسر و خواهر شاهک در یک مراسم آیینی شرکت کرده و کاهن بزرگ در جلوی آنها به چشم می‌خورد. این نشانه‌ها مشخص می‌کند اشکفت سلمان نیایشگاه «تاریشا» بوده است. همچنین غار دیگری در کنار این اشکفت در دوره ایلخانی به مکانی مقدس تبدیل شده و روبه‌روی آن ساخت و سازهای مذهبی شکل گرفته است.

نقش برجسته‌های اشکفت سلمان، مراسم نیایش هانی پادشاه محلی آیاپیر به همراه شوترورو وزیرش و زن و فرزندش را نشان می‌دهد. این نقش برجسته دارای کتیبه‌ای به خط میخی عیلامی است.

دومین نقش برجسته، مراسم نیایش خانوادگی هانی بدون حضور وزیرش را به نمایش گذاشته که این نقش برجسته نیز دارای کتیبه است. این نقش برجسته در ارتفاع سه متری از سطح زمین حجاری شده که هانی به تنهایی در حال انجام مراسم نیایش است و در پشت سر او در ۲۶ سطر کتیبه‌ای به خط میخی عیلامی وجود دارد که هانی درباره خود و کارهایی که در سرزمین آیاپیر انجام داده ‌است توضیح می‌دهد. چهارمین نقش برجسته شخصیت مهم عیلامی در حال انجام مراسم است که به دلیل این که کتیبه آن ترجمه نشده ‌است هویت آن مشخص نیست.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بنچمارک چیست؟ معرفی انواع برنامه و سایت های تست Benchmark