همان که کی‌روش می‌خواست


همان که کی‌روش می‌خواست

آرمن ساروخانیان / بازی با یمن (برد 5 بر صفر) هرچه کارلوس کی‌روش از اولین بازی در یک تورنمنت مهم مثل جام ملت‌های آسیا انتظار داشت را برآورده کرد: گل زودهنگام، برد پرگل و روحیه بخش، هشدار به مدعیان، بسته نگه داشتن دروازه و بازی دادن به بازیکنان دوازدهم و سیزدهم مهمترین دستاوردهای این بازی برای مربی پرتغالی بود و او حالا می‌تواند با خیال راحت تیمش را برای بازی دوم با ویتنام آماده کند.

سرمربی تیم ملی در کنفرانس خبری شکست استرالیا را هشداری برای مدعیان دانست و این بازی مشخص کرد که او شاگردانش را کاملا برای بازی بسته و تاکتیک‌های تخریبی حریف و غافلگیری‌های احتمالی آماده کرده.

سناریو بازی‌های استرالیا و کره جنوبی مقابل حریفان کوچکتر در همین جام نشان داده بود که آسان گرفتن یمن اشتباه بزرگی است، ولی گل زودهنگام طارمی گره بازی را باز کرد و تیم ملی را در مسیر یک برد پرگل قرار داد. مهمترین ویژگی ایران که مقاومت یمن را خیلی زود در هم شکست، سرعت بالای بازی بود. کی‌روش از روز اولی که به ایران آمد، تاکید زیادی روی بالا بردن ریتم بازی داشت و حالا دیگر پاس‌های تکضرب و سریع ملکه ذهن شاگردانش شده.

برنامه بازیکنان یمن این بود که با سه هافبک میانی تیم ملی یارگیری کنند و اجازه طراحی به آنها ندهند، ولی سه مهاجم تیم ملی با خروج از منطقه بازی‌شان و حضور در محوطه بازی هافبک‌ها در پشت محوطه جریمه یارگیری حریف را به هم زدند. گل اول با همکاری ترابی و آزمون از پشت محوطه جریمه شروع شد و در نهایت طارمی ضربه ریباند را وارد دروازه کرد.

با این گل فشار از روی بازیکنان برداشته شد و توانستند برنامه‌های‌شان را بدون اضطراب پیاده کنند. یکی از مهمترین نقشه‌های کی‌روش، سانترهای عالی رضاییان و حاجی‌صفی بود که با حضور آزمون و طارمی در محوطه جریمه تکمیل می‌شد. قطعا برای کی‌روش خیلی مهم است که هر دو مهاجم اصلی‌اش در این بازی گل زدند و با روحیه بالایی به بازی‌های بعدی می‌روند. زوج آزمون – طارمی همان چیزی است که می‌تواند در بازی‌های سخت‌تر گره‌گشای تیم ملی باشد.

همان که کی‌روش می‌خواست---

سرنوشت این بازی در همان نیمه اول مشخص شد و این به سرمربی کمک کرد که تعویض‌هایش را زودتر انجام دهد. هرچند قدوس و انصاری‌فرد در ترکیب اصلی نبودند، ولی اهمیت زیادی در برنامه‌های تیم دارند و چه خوب که فرصت پیدا کردند در شرایط بازی قرار بگیرند. گل قدوس اتفاق خیلی مثبتی بود و این یعنی می‌توان روی ستاره امی‌ین برای حضور در ترکیب اصلی هم حساب کرد.

مصاحبه‌های روزهای اخیر کی‌روش که تیمش را مدعی قهرمانی ندانسته، بهانه‌ای برای منتقدان بود که به او بتازند، بدون توجه به اینکه این ترفندی برای برداشتن فشار از روی شاگردانش است. جنگندگی بازیکنان مقابل یمن، حتی در لحظاتی که برد پرگل تیم قطعی شده بود، نشان داد که حرف‌های کی‌روش در خلوت اردو تفاوت زیادی با متن مصاحبه‌هایش دارد و او شاگردانش را برای بلندترین پله آماده کرده. پرش بلندی که آزمون در لحظات آخر بازی برای زدن گل ششم داشت و پایش تا نزدیک تیر افقی دروازه یمن بالا رفت، نشان از مجموعه‌ای ندارد که فقط برای صعود از گروه یا احیانا رسیدن به نیمه‌نهایی به امارات رفته باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رخ ماه