وال استریت: برخی مسوولان عراق خواهان ادامه حضور آمریکا شدند


وال استریت: برخی مسوولان عراق خواهان ادامه حضور آمریکا شدند

بغداد - ایرنا - رسانه های عراق به نقل از' وال استریت ژورنال' آمریکا این ادعا را مطرح کرده اند که برخی مسوولان عراقی در جریان سفر اخیر پمپئو به عراق، از وی خواستار تداوم حضور نظامی آمریکا در کشورشان شدند.

به گزارش ایرنا، این روزنامه نوشت که در جریان سفر روز چهارشنبه 'مایک پمپئو' وزیر امور خارجه آمریکا
به بغداد و اربیل، برخی مسوولان عراقی این خواسته را مطرح کرده اند.
این روزنامه بدون ذکر نامی از این مسوولان عراقی، نوشته است که این خواسته ها در سایه اعلام خروج نظامی آمریکا از سوریه صورت گرفته است.
بر اساس ادعای این روزنامه، مسوولان عراقی نگران آن هستند که خروج نیروهای آمریکایی از عراق یک خلاء امنیتی ایجاد کند و این امور مورد بهره برداری از سوی داعش قرار گیرد.
این ادعای وال استریت ژورنال همزمان با گسترش مطالبات خروج نیروهای آمریکا از عراق منتشر می شود.
گزارش ایرنا حاکی است که هر چند این مطالبات در یک سال گذشته وجود داشته است اما در هفته های اخیر بویژه در پی عواملی چون اعلام خروج آمریکا از سوریه در پی شکست داعش، سفر مخفیانه دونالد ترامپ به یک پایگاه نظامی در شمال عراق و اظهارات مداخله جویانه او مبنی بر تداوم حضور نظامی در عراق، به اوج خود رسیده است.
در همین خصوص، فراکسیون های بزرگ در پارلمان طرحی را تهیه کرده اند که در صورت تصویب، نیروهای خارجی و ازجمله آمریکایی ملزم به خروج از خاک عراق خواهند شد.
برخی ناظران سیاسی، هدف اصلی سفر عجولانه پمپئو را تلاشی برای کارشکنی در این زمینه ارزیابی می کنند.
وال استریت ژورنال در ادامه گزارش خود آورده است که سفر پمپئو به منطقه بار دیگر نشانگر چالشی است که آمریکا پس از اعلام خروج از سوریه و کاهش نیروهای نظامی خود در افغانستان نزد همپیمانانش با آن مواجه شده است.
به نوشته این روزنامه، پمپئو از پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درخصوص پایبندی آمریکا به حفظ حضور نظامی خود در عراق طفره رفت و گفت که مذاکراتش در بغداد بر روی تشکیل دولت (کابینه جدید) عراق متمرکز بوده است.
وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در سفر به بغداد جداگانه با 'محمد الحلبوسی'، 'برهم صالح' و 'عادل عبدالمهدی' ئیس پارلمان، رئیس جمهوری و نخست وزیر عراق دیدار و گفتگو کرد.
پمپئو سپس به اربیل مرکز اقلیم کردستان عراق رفت و بطور جداگانه با 'مسعود بارزانی' رهبر حزب دموکرات، 'نیچروان بارزانی' نخست وزیر و 'مسرور بارزانی' مشاور امنیت اقلیم کردستان عراق دیدار و گفتگو کرد.
سفر پمپئو با یک هواپیمای نظامی به عراق موجب اعتراض و انتقاد عراقی ها بعنوان نقض حاکمیت ملی و اهانت به ملت و دولت عراق شده است.
این سفر دو هفته پس از سفر مخفیانه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به پایگاه نظامی عین الاسد در استان الانبار عراق و اظهارات مداخله جویانه او صورت می گیرد که همزمان با انتشار گزارش هایی از تحرکات نظامی جدید آمریکا در چند نقطه خاک عراق، بار دیگر موجی از مخالفت ها و درخواست خروج نیروهای نظامی آمریکا را موجب شد.
نیروهای آمریکایی که در سال 2011 به علت شکست و ناکامی های مکرر در برابر نیروهای مقاومت عراق، مجبور به ترک خاک عراق و پایان اشغال هشت ساله این کشور شده بودند در سال 2014 به بهانه مبارزه با داعش در صدر یک ائتلاف به اصطلاح بین المللی بار دیگر وارد این کشور شدند.
خاورم*4**380*

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...