لزوم استقلال مالی و ایجاد مهارت در بین دانشجویان/ جایگیری 450 شرکت دانش بنیان در ناحیه نوآوری شریف


فتوحی گفت: حوزه پارک و علم و فناوری در سال 95 شکل گرفته و 450 شرکت دانش بنیان را در خود جای داده است.

لزوم استقلال مالی و ایجاد مهارت در بین دانشجویان/ جایگیری 450 شرکت دانش بنیان در ناحیه نوآوری شریفبه گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، فتوحی رئیس دانشگاه صنعتی شریف در مراسم ناحیه نوآوری شریف که در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، اظهار کرد: برنامه راهبردی دانشگاه صنعتی شریف در سال ۹۶ به تصویب هیئت امنا و دانشگاه رسیده است که در آن دانشگاه باید در حوزه‌های اثربخشی، پژوهش و فناوری دارای یک استقلال مالی بوده و بر اساس یک برنامه ریزی انجام شده باید سرآمد همه دانشگاه‌های کشور قرار گیرد.

فتوحی افزود: در حوزه علمی دانشگاه شریف سعی می‌کند بهترین‌ها را جذب کند، زیرا پتانسیل خوبی در بین دانشجویان خود می‌بیند و بر اساس برنامه ریزی انجام شده تاکیدی بالا روی علوم بنیاد و کیفیت محور، ارتباط دانشگاه و پژوهش‌ها شده است.

رئیس دانشگاه شریف با اشاره به اینکه دانشگاه از نظر کیفیت رشدی خوب دارد و بیشترین پژوهش‌های پسادکترا به وسیله دانشگاه درج شده‌اند، افزود: صنایع بیشتر تحت تاثیر واردات تکنولوژی است و دانشگاه شریف سعی دارد ارتباط بیشتری با صنعت داشته باشد و خوشبختانه امروز ۴۰ درصد از اعضای هیئت علمی دانشگاه در حال ارتباط بیشتر با صنایع در جهت رفع نیاز آن‌هاست.

رئیس دانشگاه شریف ادامه داد: نیمی از دانشجویان دانشگاه و تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل بوده و من معتقدم که پایان نامه باید‌ها طوری انتخاب شود که مشکلی از صنعت را حل کند.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه و صنعت هر دو به یکدیگر نیازمندند و ما به دنبال سرمایه گذاری در حوزه‌های جدید و تجاری سازی محصولات هستیم، تأکید کرد: سیاست دانشگاه شریف این است که با صنایع بزرگ ارتباط بهتری داشته باشد و ما در زمینه کارآفرینی کار‌های خوبی را از سال ۷۹ آغاز کرده‌ایم که در این راستا مراکز رشد و شتاب دهنده‌ها زیر نظر پارک علم و فناوری فعالیت می‌کنند و این حوزه ارتباط بین استادان و دانشجویان را بیشتر از گذشته می‌کند.

فتوحی با اشاره به اینکه توسعه مدرسه اشتغال مهارت آموزی و ایجاد انگیزه در بین دانشجویان یکی از اقدامات مهم دانشگاه شریف محسوب می‌شود، افزود: پارک علم و فناوری در سال ۹۵ شکل گرفته است و آن یک زنجیره دانش را ایجاد کرده است و امروزه ۴۵۰ شرکت دانش بنیان در ناحیه دانش مشغول به فعالیت هستند.

وی افزود: ما توسعه نهادی را در دستور کار خود قرار داده‌ایم و اگر در آموزش و پژوهش به منابع دولتی تکیه نداشته باشیم یک دانشگاهی موفق هستیم.

فتوحی یادآوری کرد: استقلال نسبی مالی با تعریف مدل برد برد با شرکت‌ها یک تنوع بخشی را در دانشگاه ایجاد می‌کند

راه اندازی ۵ مرکز نوآوری در شریف

در ادامه مراسم دهبیدی پور رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه شریف گفت: ناحیه نوآوری شریف نزدیک به ۲ دهه فعالیت می‌کند و امروزه ۴۵۰ شرکت دانش بنیان در اطراف دانشگاه مستقر هستند.

وی ادامه داد: یکی از اهداف ما افزایش مشارکت بخش خصوصی است که امروزه نواحی نوآوری مانند برج امیرکبیر و پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در سطح کشور فعالیت می‌کنند و جوانان نخبه در حال تبدیل ایده‌های خود به محصولات دانش بنیان در اینگونه مراکز هستند.

دهبیدی‌پور تأکید کرد: ناحیه نوآوری شریف، کانون امید و ارزش‌آفرینی شهر محسوب می‌شود و از زیرساخت‌های لازم در زمینه تحقیق و پژوهش برخوردار است.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه شریف ادامه داد: ایستگاه نوآوری شریف جدیدی در حال احداث بوده و تا پنج سال آینده راه‌اندازی می‌شود به طوری که در آن هزار و ۵۰۰ نفر از نخبگان مشغول به فعالیت می‌شوند.

وی افزود: ۲۱ ناحیه نوآوری دنیا بر اساس یک طرح پژوهشی مطالعه و ویژگی‌های آن بررسی شده است تا بتوان الگو‌های لازم را از این نواحی دانش گرفته شود.

دهبیدی پور ادامه داد: ما یک اطلس سرمایه‌گذاری ناحیه نوآوری شریف را طراحی کرده‌ایم که در اردیبهشت ماه ۹۸ رونمایی می‌شود و اقدامات خوبی در زمینه نصب المان‌های شهری در پیاده‌رو و اتوبان‌ها انجام داده‌ایم.

برج کرج در سال ۹۹ افتتاح می‌شود

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه شریف اضافه کرد: برج فناوری کرج دارای ۱۲۰ واحد مجزا است که هزار و ۵۰۰ نفر در آن مستقر می‌شوند که در تابستان سال ۹۹ این برج فناوری افتتاح می‌شود.

وی گفت: ما ۳۰ درصد سرمایه‌گذاری در آینده را طراحی می‌کنیم و پنج مرکز نوآوری جدید به جز هفت مرکز قبلی در آینده‌ای نزدیک راه‌اندازی می‌شود.

انتهای پیام/


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

چگونه سوانح هوایی سرنوشت سیاسی کشورها را تغییر داد؟