سخنان استاندار اصفهان درباره انتقال آب کارون خودسرانه بود


سخنان استاندار اصفهان درباره انتقال آب کارون خودسرانه بود

اهواز - ایرنا - نماینده مردم اهواز، باوی، کارون و حمیدیه در مجلس شورای اسلامی گفت : استاندار اصفهان خودسرانه درباره انتقال آب کارون صحبت کرده است و اظهارات وی مورد تایید نیست .

جواد کاظم نسب الباجی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: صحبتهای استاندار اصفهان در خصوص انتقال آب مبنایی از صحت ندارد و بی اساس است، برای انتقال آب کارون برنامه یا هزینه ای در دولت و یا در بودجه 98 مطرح نشده است.
نماینده مردم اهواز، باوی، کارون و حمیدیه در مجلس شورای اسلامی افزود: تا این لحظه در نشستهای نمایندگان خوزستان با معاون اول رییس جمهوری و وزیر نیرو ، این دو مقام مسوول به ما قول موکد داده اند که به هیچ وجه انتقال آب صورت نمی‌گیرد چراکه خود خوزستان در حال حاضر نیاز به آب دارد.
الباجی اضافه کرد: خرمشهر، آبادان، شادگان و حتی اهواز در معرض خطر از بین رفتن مزارع و نخلستان ها هستند و آب شرب مردم در مناطق مختلف مشکل پیدا کرده است، همچنین آب طرح غدیر چند ماه است با اختلال مواجه و در مناطقی قطع شده، لذا بحران اساسی نه در اصفهان بلکه در استان خوزستان است.
نمانیده مردم اهواز بیان کرد: دولت کاملا از وضعیت خوزستان و مشکلات آن مطلع است و استاندار نیز گزارش مشکلات را بارها به دولت ارسال کرده است.
وی با اشاره به افزایش میزان بارندگی در سال جاری نسبت به سال گذشته گفت: اگر امسال این میزان بارش را نداشتیم الان با یک فاجعه بزرگ در خوزستان رو به رو بودیم.
الباجی یادآور شد: خبرهایی که درباره انتقال آب کارون منتشر می شود صحت ندارد و 18 نماینده خوزستان متفق القول هستند و اعتراض خود را در صحن علنی مجلس و هیات دولت ابراز کرده اند.
وی خاطر نشان کرد: امیدوارم مانند همیشه شاهد آرامش و امنیت پایدار و تامین نیازهای ضروری مردم در این استان باشیم.
رودخانه کارون یکی از مهمترین رودخانه های کشور است که به دلیل کاهش نزولات جوی و نیز اجرای چند طرح انتقال آب از سر شاخه های آن طی سالهای اخیر با کاهش آورد( دبی ) مواجه شده به طوری که مردم استان خوزستان و فعالان محیط زیست نگران خشک شدن این رودخانه شده اند.
در حال حاضر بخش عمده آب شرب استان خوزستان از طریق رودخانه کارون تامین می شود به همین دلیل ادامه کاهش دبی آن زندگی مردم در استان را با مشکلات جدی مواجه می کند.
مسئولان استان خوزستان تابستان گذشته به دلیل کاهش دبی کارون ، در چهارچوب برنامه مدیریت مصرف منابع آب، کشاورزان را از کشت تابستانه بسیاری از محصولات از جمله صیفی جات منع کردند و اجازه برداشت آب از این رودخانه برای کشت محصولاتشان را ندادند.
کاهش دبی و افت کیفی و افزایش شوری آب در بهار و تابستان گذشته مردم آبادان و خرمشهر را با بحران شوری آب شرب مواجه کرد، وضعیتی که منجر به شکل گیری اعتراضات مردمی در این شهرستانها شد.
استان خوزستان به دلیل هم سطح بودن با دریا فاقد منابع آبی زیر زمینی بوده و تنها 2 رودخانه کارون و کرخه منابع تامین آب شرب و کشاورزی این منطقه است که طی سالهای اخیر به دلیل کاهش بارشها ، خشکسالی و انتقال آب میان حوضه ای به استانهای دیگر این رودخانه ها هم با کاهش جدی منابع مواجه شده اند.

7164/6002

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مجلس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سرنوشت تاسفبار بازیگر خردسال فیلم باشو غریبه کوچک بعد 40 سال+ بیوگرافی و عکس های باورنک...