استانی شدن انتخابات افراد متخصص و پاک دست را به حاشیه می‌برد


استانی شدن انتخابات افراد متخصص و پاک دست را به حاشیه می‌برد

مدرس حقوق دانشگاه گفت: با استانی شدن انتخابات افرادی متخصص و پاک دست به حاشیه رانده می‌شوند و افرادی به مجلس راه می‌یابند که به کانون‌های قدرت و ثروت، اتصال بیشتری دارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛مجتبی شاهوار، مدرس حقوق دانشگاه و مدیرعامل موسسه حقوقی داوری در گفتگو با دیار آفتاب؛ درباره استانی شده انتخابات گفت: استانی شده انتخابات یکی از موضوعات بحث‌برانگیز در یکی دو دهه اخیر مجلس شورای اسلامی است.

وی افزود: از سال ۷۸، یعنی اواخر مجلس پنجم و به‌ویژه در مجلس ششم، با مباحثات و مجادلات فراوانی مطرح شد. در همان دوران یکبار طرح مصوب شد و به شورای نگهبان ارجاع داده شد، شورای نگهبان طرح را مغایر با قانون اسلامی و شرع اسلام دانست و در سال ۸۳، آن را رد کرد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه استانی شدن انتخابات مجدداً در مجلس فعلی مطرح شد، عنوان کرد: نمایندگان این دوره از مجلس شورای اسلامی-حداقل تا الآن- برآیند مناسبی در دو وظیفه اصلی خود یعنی حوزه نمایندگی و حوزه نظارت، نداشتند و خود را ضعیف ارزیابی کردند.

نمایندگان با استانی کردن انتخابات به دنبال تثبیت موقعیتشان هستند

وی ادامه داد: این نمایندگان برای انتخابات آینده که در سال ۹۸ خواهد بود، موقعیت خود را متزلزل می‌بینند و با این طرح به نوعی، دنبال این هستند که با این طرح، موقعیتشان را در استان‌های خود تثبیت کنند.

شاهوار با اشاره به اینکه در کشورهای غربی دو مجلس وجود دارد اظهار کرد: در غرب، یک مجلس سنا دارد و یک مجلس عوام، ولی در جمهوری اسلامی ما دو مجلس نداریم. ما یک مجلس داریم با سه وظیفه: وظیفه نمایندگی، قانون‌گذاری و نظارت.

دور شدن نمایندگان از وظیفه نمایندگی از آسیب‌های استانی شدن انتخابات است

این مدرس دانشگاه دور شدن نمایندگان از وظیفه نمایندگی را یکی از آسیب‌های استانی شدن انتخابات دانست و تصریح کرد: استانی شدن انتخابات باعث می‌شود که نماینده از خصلت محلی و نماینده مردم بودن، دور شوند. این مسئله با سیاست تمرکز زدایی، اصول دموکراسی( دموکراسی عمیق و مردم سالاری دینی که مد نظر مقام معظم رهبری و امام و آرمان‌های انقلاب) در تناقض است.

وی با تأکید بر اینکه تعریف نماینده در جمهوری اسلامی با غرب متفاوت است، بیان کرد: در غرب سناتور داریم ولی در مجلس شورای اسلامی و به تعبیر حضرت امام، عصاره فضایل ملت خواهد بود. البته ممکن است کسی سناتور باشد ولی ممکن است تنها جوانی باشد به نام شهید دیالمه، به نام شهید آیت و ... که این هم محترم است و باید چنین نمایندگانی و در تراز انقلاب هم به مجلس ورود کنند.

شاهوار در توضیح سناتور در لیبرال دموکراسی غرب، گفت: ما نباید به دنبال بومی کردن مجلس سنای غرب در جمهوری اسلامی باشیم. جالب اینجاست که نمایندگان ادوار گذشته مجلس که احساس می کنند سناتور هستند، بیشترین موافقان این طرح را تشکیل می دهند و به این معنی است که می دانند اگر از سیستم اکثریتی دو مرحله ای که در حال حاضر وجود دارد، خارج شویم و به سمت استانی شدن بیاییم، سیستم اکثریتی تناسبی شکل می گیرد.

وی با اشاره به اینکه اگر کاندیدا ۱۵ درصد آرای صحیح در حوزه انتخابی را کسب کند، به مجلس راه می یابد عنوان کرد: کاندیدایی می تواند ۱۵ درصد آرای مأخوذ را از آن خود کند که وابستگی تام به نهادهای قدرت و ثروت داشته باشد.

نتیجه استانی شدن انتخابات بالا رفتن فساد را به همراه دارد

این مدرس دانشگاه نتیجه استانی شدن انتخابات را بالا رفتن فساد در انتخابات دانست و گفت: این یادآور بازگشت خوانین به بهارستان است، و شرایطی مشابه رژیم گذشته ایجاد می‌شود. البته اگر قوه عاقله نظام، نهادهای تصمیم ساز، مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای محترم نگهبان به این نتیجه برسند که انتخابات باید استانی شود، محترم و مطاع است ولی فعلا تا آنجایی که در رسانه ها رصد می کنیم گویا نظر مساعدی در این باره وجود ندارد.

شاهوار با اشاره به بخشی از بیانات رهبری درباره ایجاد نظام پارلمانی و یا ایالتی در آینده دور در کشور اظهار کرد: اگر در قانون اساسی رفراندوم شود و اصول مختلف قانون اساسی که مرتبط با این موضوع است مانند بندهای ۸و۹ بند ۱۵ اصل سوم، اصل ۶، ۶۲، ۷۵ و ... بازنگری جدی در آینده های دور شود، ممکن است که این طرح کارآمد باشد.

ضرورتی برای طرح استانی شدن انتخابات وجود ندارد

وی افزود: در فضای فعلی جمهوری اسلامی، ضرورتی برای طرح استانی شدن انتخابات، از دید اندیشمندان سیاسی که واقعاً دلسوز نظام‌اند وجود ندارد و مجلس و دولت «چون پیشنهاددهنده این طرح دولت است» با دنبال کردن این موضوع از مسائل مهم‌تر غافل می شوند.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه در آستانه چهل سالگی انقلاب دغدغه های مهمتری باید در مجلس و دولت وجود داشته باشند، عنوان کرد: در حال حاضر مهمترین مسئله کشور، مسئله اقتصادی، جنگ اقتصادی، اقتصاد مقاومتی و چشم انداز آینده نظام در افق ۱۴۰۴ است که مقام معظم رهبری ترسیم نمودند.

وی ادامه داد: دولت، مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مردم باید به سمت اجرایی کردن آرمان‌های انقلاب بروند نه اینکه مطلبی که اصلی نیست را در فضای سیاسی کشور، با مصروف کردن ساعت‌ها جلسه، کار زمان‌بر در دولت و مجلس، مطرح کنند و مسائل حاشیه‌ای را در متن قرار دهند و از وظایف اصلی خود فاصله بگیرند.

شاهوار اظهار کرد: امروز مردم دنبال استانی شدن انتخابات نیستند، هرچند خواص، چه اصولگرا، چه اصلاح‌طلب و نمایندگان ادوار آن را دنبال می‌کنند. زیرا در استانی شدن انتخابات برنده این میدان افرادی هستند که برند و شناخته‌شده‌اند.

وی استانی شدن انتخابات را اجحاف به نیروهایی دانست که به تعبیر مقام معظم رهبری، قدرت‌های نوظهور معنوی، افرادی که می توانند خادمین خوبی برای مردم باشند و مجلس را تبدیل به عصاره فضائل ملت کنند.

این مدرس دانشگاه درباره آسیب‌های مجلس، گفت: در همین مجلس آسیب‌های زیادی به وجود آمده در حوزه اخلاقی، اقتصادی، مراوده با مردم، مراوده با ارباب رجوع و شهروندان و در فرار از وظایف ذاتی نمایندگی خودشان، که متأسفانه در کشور مشاهده می شود و نمایندگان به جای برطرف کردن این آسیب‌ها و افزایش نظارت بر نمایندگان، موضوع فرعی استانی شدن را مطرح کنیم .

وی ادامه داد: به جای اینکه با رویکرد فعلی، سیستم اکثریتی دو مرحله ای که سیستم خوبی هم هست، به سمتی برویم که نخبگان جامعه به دلیل نداشتن هزینه، اقبالی برای ورود به انتخابات نداشته باشند. در حالی که در دوره قبل هر صندلی سبز بهارستان، یک میلیارد هزینه داشت و الآن هم با وجود تورم حتماً این هزینه چند برابر شده است و اگر انتخابات استانی شود هزینه ۳،۴ میلیاردی کنونی چندین برابر خواهد شد.

استانی شدن انتخابات افراد متخصص و پاک دست را به حاشیه می‌برد

شاهوار تصریح کرد: افرادی متخصص و پاک دست به حاشیه رانده می شوند و افرادی به مجلس راه می یابند که به کانون های قدرت و ثروت، اتصال بیشتری دارند.

این مدرس دانشگاه آسیب درگیر استانی شدن انتخابات را کاهش مشارکت مردم عنوان کرد و گفت: در همه ادوار انتخابات تاکید رهبری بر مشارکت حداکثری مردم است اما استانی شدن انتخابات این مشارکت را کاهش می دهد. حتی در استانهای مختلفی در کشور که قومیت ها و طوایف و قبایل وجود دارند حتی ممکن است چالش‌های امنیتی به وجود بیاید که یک زنگ خطر جدی برای انقلاب اسلامی در چهل‌سالگی و بعد از آن خواهد بود.

وی ادامه داد: باید به سمتی برویم که مشارکت مردم در ادوار مجلس شورای اسلامی، در انتخابات ریاست جمهوری افزایش داشته باشد، نه کاهش و اگر کاهش یابد به ضرر مردم سالاری دینی خواهد بود.

شاهوار بیان کرد: شکل کنونی انتخابات با روح جمهوری اسلامی و قانون اساسی، که فعلاً هست و مصون از بازنگری و رفراندوم و ... بوده است و نقص و عیب خاصی هم ندارد، سازگار تر است و اولویت فعلی منویات مقام معظم رهبری و سیاست های کلی که حضرت آقا طبق اصل ۱۱۰ قانون اساسی، برای جمهوری اسلامی ترسیم می کنند، نیست.

وی عنوان کرد: دغدغه اول مقام معظم رهبری روی مسائل اقتصادی، سوء مدیریت ها، جلوگیری از فساد، رسیدگی به اشتغال و .. است و تا به حال درباره اولویت استانی شدن انتخابات اشاره ای نداشتند.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: تأکیدات رهبری مشخص است؛ حفظ یکپارچگی و وحدت، حرف اول در منطقه، تبدیل شدن به قطب علمی، قطب اقتصادی در منطقه غرب آسیا از سیاست‌های کلی است که ابلاغ فرمودند و در هیچ یک از این موارد استانی شدن انتخابات را نمی بینیم. اگر مجلس ما و نمایندگان، دغدغه ولایت مداری دارند، که داشته اند و التزام آنها به ولایت مطلقه فقیه احراز شده است؛ باید تحت تدابیر مقام معظم رهبری حرکت کنند و از اصول اصلی نظام منحرف نشوند.

انتهای پیام/


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن تبریک روز دختر + پیام های خاص برای تبریک روز دختر و جملات ناب