ناکامی وزیر امور خارجه آمریکا


ناکامی وزیر امور خارجه آمریکا

وزیر خارجه آمریکا نتوانسته است در دیدار از خاورمیانه و گفتگو با مقامات اینگونه کشورها به اهداف کامل خود برسد.

ناکامی وزیر امور خارجه آمریکا اتاق خبر 24:

خبرگزاری شین هوا در گزارشی با عنوان" ناکامی وزیر امور خارجه آمریکا در رسیدن به اهداف خود در سفر به خارومیانه" نوشت: کارشناسان با اشاره به اینکه مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نتوانسته است در دیدار از منطقه و گفتگو با مقامات اینگونه کشورها به اهداف کامل خود برسد، نتیجه دیدار وی را از خاورمیانه ناموفق می‌دانند.

نوح بکر، استاد علوم سیاسی دانشگاه آمریکایی قاهره هدف اصلی دیدار وزیر خارجه آمریکا را از منطقه تلاش برای ایجاد ائتلاف عربی علیه ایران به همراه شماری دیگر از اهداف کوچکتر توصیف کرد.

وی با اشاره به اینکه براساس هدف کلی، کشورهایی که وی از آنها دیدن کرده است با دقت انتخاب شده اند افزود بازگشت قطر به ائتلاف عربی از مهمترین اهدافی بود که برای راه اندازی چنین ائتلافی ضروری است.

وزیر خارجه آمریکا هنگام اقامت در قطر خواستار پایان دادن به ادامه بحران بین قطر و کشورهای مهم حوزه خلیج فارس شد. اتهام عربستان سعودی، بحرین، امارات و مصر به قطر مبنی بر حمایت این کشور از تروریسم، سبب تیرگی مناسبات این کشورها با قطر از ژوئیه 2017 تاکنون شده است. این در حالی است که قطر اینگونه اتهامات را شدیداً رد می کند.

بکر با اشاره به فقدان اجماع کشورهای عربی برای رفع بحران قطر گفت: اولویت ها و رویکردهای کشورهای عربی درباره ایران نیز کاملا متفاوت است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد در حالی که پمپئو بر تشکیل ائتلاف برای مقابله با ایران تمرکز کرده بود سامح شکری، همتای مصری وی خواستار مبارزه همه جانبه با اشکال مختلف تروریسم است.

بکر خاطرنشان کرد وزیر امور خارجه آمریکا به موضوع فلسطین - اولویت اصلی مصر - اشاره ای نکرده است. وی بر این باور است برخلاف آنگونه که پمپئو پیش بینی کرده بود دیدار وی از منطقه با موفقیت همراه نبود چرا که نارضایتی کشورهای عربی به طور کلی در این دیدار آشکار بود.

بکر تصریح کرد ملت عرب آمریکا را عامل اصلی نابودی عراق و کاهش منابع ثروت این کشور می داند. ملت عرب بر این باورند که آمریکا منطقه کشورهای عربی را نابود کرده و بدون رفع مشکلات و آشوب هایی که خود ایجاد کرده از آن خارج شده است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: پمپئو غیر از تشکیل ائتلاف عربی خواستار حمایت از قطر است و از این روست که وی در اهداف خود شکست خورده است.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازداشت عامل اصلی تیراندازی مراسم عروسی در ایذه