مفاهیم گردشگری


در اینجا می خواهیم با مفاهیم گردشگری و گردشگر آشنا شویم .گردشگری کسی است که به منظور تفرج, بازدید از نقاط دیدنی , معالجه , مطالعه , تجارت , ورزش و یا زیارت به کشوری غیر از کشوری که در آن اقامت دارد سفر می کند مشروط بر اینکه حداقل مدت اقامت او از 24 […] نوشته مفاهیم گردشگری اولین بار در جاهای دیدنی ایران. پدیدار شد.

در اینجا می خواهیم با مفاهیم گردشگری و گردشگر آشنا شویم .گردشگری کسی است که به منظور تفرج, بازدید از نقاط دیدنی , معالجه , مطالعه , تجارت , ورزش و یا زیارت به کشوری غیر از کشوری که در آن اقامت دارد سفر می کند مشروط بر اینکه حداقل مدت اقامت او از ۲۴ ساعت کمتر و از شش ماه بیشتر نباشد .
اصطلاح گردشگری از قرن نوزدهم معمول شده است . از همان زمان گردشگری و گردشگری به بعضی از مسافرت ها و مسافرینی گفته می شد که هدف آنها استراحت , گردش , سرگرمی و آشنایی با مردم بود , نه کسب درآمد و اتغال به کار (ارمغان ۱۳۸۶) این تعریف شامل همه فعالیت ها و افراد درگیر در گردشگری می باشد . گردشگر کسی است که برای مدت زمانی , دست کم یک شب و کمتر از یک سال , به کشوری غیر از وطن یا محل سکونت معمولی خود مسافرت کند و هدف او کارکردن و کسب در آمد نیست . این تعریف شامل کسانی می شود که برای تفریح گذراندن تعطیلات دیدار دوستان و بستگان , انجام دادن امور تجاری و حرفه ای , درمان و زیارت و یا برای تامین هدف های دیگر به مسافرت می روند ( کاظمی , ۱۳۸۵)
اما شاید بهترین تعریفی که از گردشگری می توان کرد :
گردشگری حرکت معاصر مردم است برای اینکه اوقات فراعت خود را در مکانهایی بیرون از خانه صرف نموده و اقامت نمایند , فعابیت هایی است که طی اقامتشان انجام می دهند و نیز تسهیلاتی است که متناسب با نیازهایشان ایجاد می شود .

مفاهیم گردشگری

رویدادهای گردشگری

جاذبه های گردشگری یک مقصد تنها به ویژگی های محیط طبیعی یا ابنیه , صنایع دستی و نظایر آن خلاصه نمی گردد . در واقع رویدادهایی که در یک مقصد گردشگری رخ می دهند خود می توانند به عنوان منبعی مهم برای جذب گردشگران تلقی شوند . این موضوع تا آن حد اهمیت می یابد که ممکن است یک مکان , جاذبه های خاص و مطرح دیگری نیز برای عرضه در سطحی گسترده نداشته باشد , لیکن تدارک و برگزاری یک رویداد بزرگ و دارای اهمیت به جذب طیف بسیار گسترده ای از گردشگران بیانجامد . برگزاری یک واقعه گردشگری در محلی خاص وجهه و اعتباری به محل می بخشد و آن را در سطح مخاطبان واقعه ملی یا منطقه ای مطرح می سازد (رنجبریان و زاهدی ۱۳۸۶)
جهت روشن تر شدن این بحث به عنوان نمونه می توان مقایسه ای بین دو شهر همدان با داشتن آرامگاه ابوعلی سینا و شهر قونیه با مقبره مولوی انجام داد . جشنواره های مختلف با موضوعاتی از سینما تا مد از موسیقی تا مراسم آیینی و از موضوع طبیعت سبز تا نمایشگاه های صنعتی و باز گانی همه و همه وقایع هستند که همه ساله با رشدی فزاینده بر تنوع , تعداد و مقاصد مجری آنها افزوده می شود . این چنین است که برخلاف گذشته توجه به وقایع به عنوان عنصری مهم در صنعت گردشگری در ذهن مدیران مقاصد جای گرفت و دولت های ملی و محلی برای ترویج این وقایع به عنوان نمادی از جذابیت های گردشگری محیط خود علاقه مندی نشان داده اند تا جایی که بخش قابل ملاحظه ای منابع مالی مورد نیاز برای تدارک این وقایع اینک از سوی دولت های ملی و محلی و سازمان های وابسته به آنها تامین می گردد.
وقایع عمده گردشگری به عنصری برای معرفی محل و جلب توجه گردشگران به آن مبدل می شوند . از این رو می توان گفت رویداد خاصی که قبلا تاثیرات آن منحصر به اهالی محلی بوده است , اینک به وسیله ای برای جلب گردشگران و وقایع خاص گردشگری تبدیل شده اند . برگزاری رویدادهای خاص را می توان در قالب مجموعه دلایل زیر جستجو کرد :

– جذب مردم به سوی یک منطقه
– جذب گردشگران به یک منطقه در ایام غیر اوج سفر
– جلب توجه رسانه ها به یک منطقه و اعتباردهی و مطح نمودن آن
– ایجاد تحرک اقتصادی – اجتماعی و روحیه بخشی به مردم یک منطقه
– تشویق گردشگران به تکرار بازدید از محل
– جلب منابع برای تجدید حیات اقتصادی اجتماعی – فرهنگی یا حتی سیاسی یک مقصد گردشگری که از دوران اوج خود فاصله گرفته است .

مفاهیم گردشگری



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد امید به زندگی ؛ چندین انشا ادبی و زیبا امید به زندگی