هزینه 2.6 میلیارد دلاری آلودگی هوا در تهران/ اوتیسم و آسم در کمین کودکان ساکن در کلانشهر‌ها


رئیس گروه سلامت هوا وزارت بهداشت گفت: هزینه اقتصادی و مرگ ناشی از آلودگی هوا سالیانه در شهر تهران 2.6 میلیارد دلار است.

شاهسونی رئیس گروه سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه آلودگی هوا به عنوان مهمترین فاکتور خطر محیطی برای سلامت افراد شناخته می‌شود، گفت: سازمان بهداشت جهانی آلودگی هوا را به عنوان عامل سرطان زای قطعی معرفی کرده است؛ در واقع آلودگی هوا خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد، ساکنان مناطق با هوای آلوده نسبت به کسانی که در مناطق با هوای پاک زندگی می‌کنند بیشتر به سرطان مبتلا می‌شوند.

وی تصریح کرد: آلودگی هوا ششمین علت مرگ در جهان شناخته شده است و دومین عامل ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر چون سکته قلبی، مغزی، سرطان ریه است؛ همچنین ۱۷ درصد مرگ‌های ناشی از بیماری‌های غیر واگیر به دلیل مواجه با آلودگی هواست و این مسئله اهمیت آلودگی هوا در سلامت افراد را نشان می‌دهد.

هزینه 2.6 میلیارد دلاری آلودگی هوا در تهران/ اوتیسم و آسم در کمین کودکان ساکن در کلانشهر‌ها

غلظت ذرات معلق در هوا در ایران سه برابر استاندارد

شاهسونی اظهار کرد: بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی ۹۰ درصد مردم جهان در مناطقی زندگی می‌کنند که غلظت آلاینده‌ها بیش از استاندارد است و در کشور ما غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون به عنوان مهمترین آلاینده در کلانشهر‌ها سه برابر استاندارد جهانی بوده و در مناطقی حتی بیش از میانگین کل کشور است، به عنوان مثال در شهر اهواز گاهی غلظت ذرات معلق هوا تا ۵ برابر حد استاندارد افزایش پیدا می‌کند.

از هر ۱۰ مرگ، یک مورد ناشی از آلودگی هواست

رئیس گروه سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت با بیان اینکه به طور میانگین در ایران از هر ۱۰ مرگ یک مرگ به علت آلودگی هواست، گفت: بر اساس آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۶ سالیانه ۲۸ هزار نفر در ایران بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

وی با اشاره به عوارض آلودگی هوا برای سلامت افراد گفت: آلودگی هوا موجب افزایش فشار خون، سکته و در کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند موجب مرگ می‌شود.

شاهسونی با اشاره به گزارش بانک جهانی درباره هزینه تحمیل شده ناشی از آلودگی هوا گفت: بانک جهانی در سال ۲۰۱۶ در گزارشی هزینه اقتصادی و مرگ ناشی از آلودگی هوا را اعلام کرده است که بر اساس این گزارش، هزینه اقتصادی و مرگ سالیانه ناشی از آلودگی هوا به سیستم بهداشت و درمان در شهر تهران ۲.۶ میلیارد دلار است.

هزینه 2.6 میلیارد دلاری آلودگی هوا در تهران/ اوتیسم و آسم در کمین کودکان ساکن در کلانشهر‌ها

خطر آلودگی هوا در کودکان و زنان باردار

رئیس اداره سلامت هوای وزارت بهداشت به خطر آلودگی هوا در کودکان و زنان باردار اشاره کرد و گفت: کودکان و زنان باردار جزء گروه‌های حساس و پرخطر محسوب می‌شوند و آلودگی هوا موجب افزایش خطر ابتلا به اوتیسم و کاهش وزن نوزادان در هنگام تولد می‌شود.

وی افزود: افزایش عفونت دستگاه تنفسی و تشدید علائم آسم از عوارض آلودگی هوا در کودکان است.

تصویب قانون هوای پاک و بهبود کیفیت گازوئیل

شاهسونی به تصویب قانون هوای پاک در سال ۹۶ اشاره کرد و گفت: این قانون سال گذشته به تصویب رسید و امیدواریم تمام بند‌های آن به خوبی اجرا شوند تا شاهد کاهش آلاینده‌های هوا باشیم.

وی افزود: در خصوص بهبود کیفیت سوخت اقدامات خوبی پس از تصویب این قانون صورت گرفته است و شاهد کاهش میزان گوگرد در گازوئیل بودیم.

هزینه 2.6 میلیارد دلاری آلودگی هوا در تهران/ اوتیسم و آسم در کمین کودکان ساکن در کلانشهر‌ها

رئیس اداره سلامت هوای وزارت بهداشت با اشاره به چالش صنعت خودروسازی و تاثیر آن بر آلودگی هوا گفت: خودرو‌های ما مشکلات بسیاری دارند و یکی از چالش‌ها در حوزه آلودگی هوا محسوب می‌شوند البته تحریم‌ها نیز در عملکرد صنعت خودروسازی تاثیرگذار بوده‌اند امیدواریم با افزایش کیفیت خودرو‌ها شاهد کاهش آلودگی هوا در کشور باشیم.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری