هیچ کشتی چینی در آب‌های ما فعالیت نمی‌کند


هیچ کشتی چینی در آب‌های ما فعالیت نمی‌کند

‌مدیرکل شیلات استان هرمزگان با اشاره به اینکه 26 فروند کشتی در پی تخلفات ایجادشده در برداشت فانوس ماهیان در سال گذشته به دادگاه معرفی‌ شده‌اند، بیان کرد: اکنون برخی افراد دیواری کوتاه‌تر از اداره کل شیلات برای تاخت‌وتاز پیدا نکرده‌اند.

‌به گزارش ایسنا، ‌محسن یکتاپور صبح امروز در نشستی خبری با بیان اینکه بنده انسانی آرام و صبور هستم و همواره در مقابل مردم و رسانه‌ها شفاف هستم، افزود: استان هرمزگان دارای 22 اسکله صیادی است و 20 درصد صیادان کشور در این استان مشغول به کار هستند.

وی با بیان اینکه سال گذشته 276 هزار تن صید بالغ‌بر 40 درصد صید کشور با چهار هزار و 600 شناور صنعتی و سنتی در استان هرمزگان انجام شد، اظهار کرد: 78 واحد صنعتی فعال در زمینه‌های عمل‌آوری، بسته‌بندی، پودر ماهی و خوراک ماهی با اشتغال سه‌هزارنفری در استان هرمزگان مستقر هستند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در سال گذشته 15 هزار تن محصول از سایت پرورش میگو به دست آمد که امسال پیش‌بینی‌مان در حدود 23 هزار تن محصول است، خاطرنشان کرد: تاکنون 18 هزار تن صادرات شده که ارزآوری 130 میلیون دلاری به همراه داشته است.

یکتاپور با بیان اینکه میگوهای پرورشی‌مان به اتحادیه اروپا و کشورهای شرق آسیا صادر می‌شود، اظهار کرد:در جنوب کشور 180 هزار هکتار اراضی مستعد پرورش میگو وجود دارد که باید در این صنعت گام‌های بلندتری برداریم تا در زمینه اشتغال و افزایش درآمد اقتصادی بتوانیم سهم بیشتری داشته باشیم.

مجبور به واگذاری اراضی پرورش میگو به سرمایه‌داران هستیم

وی با اشاره به اینکه در دهه هشتاد مطالعات 50 هزار هکتار اراضی مستعد پرورش میگو از بندرلنگه تا جاسک نیز انجام شد، اضافه کرد: پرورش میگو در این مدت با فراز و نشیب‌هایی همراه بود به‌گونه‌ای که اراضی که تحویل فارغ‌التحصیلان بومی قرار داده‌شده بود به دلیل عدم صرفه اقتصادی رها شد و شیلات مجبور به واگذاری این اراضی به سرمایه‌گذارانی همچون جهاد نصر شد.

مدیرکل شیلات استان هرمزگان با بیان اینکه پساب مزارع پرورش میگو به‌مراتب ضرر و زیان‌هایی کمتر از سایر پساب‌ها دارد و حتی در مواردی برای رشد جنگل‌های حرا مفید است، خاطرنشان کرد: مزارع خرد احتمال شکست بالایی دارند و به همین دلیل باید سرمایه‌گذارانی ورود کنند که دارای توان مالی برای اجرای طرح‌های خود در اراضی با حجم بالا داشته باشند.

صنعت پرورش میگو در حال رشد و ارزآوری برای کشورمان است

یکتاپور با اشاره به اینکه بیشتر اراضی پرورش میگو در استان هرمزگان به افراد بومی واگذارشده است، اضافه کرد: درحالی‌که بسیاری از قطب‌های صنعتی در حال رکود هستند، صنعت پرورش میگو در حال رشد و ارزآوری برای کشورمان در این شرایط سخت اقتصادی است.

وی با بیان اینکه شیلات تنها متولی توسعه است درحالی‌که 15 دستگاه اجرایی و سه کمیسیون دیگر در تأیید صلاحیت و اعطا مجوز نقش دارند، گفت: در شرایط کنونی مزارع پرورش میگو همگی دارای پروانه بهره‌برداری هستند که آن‌هم باید توسط اداره کل حفاظت از محیط‌زیست باید مورد نظارت قرار بگیرد و در فراخوانی به‌تمامی مزرعه‌داران خواستار تمدید مجوزهای خود برای سال آینده شده‌ایم.

شیلات هیچ‌گونه مجوزی برای اعطا اراضی پرورش میگو نداده است

مدیرکل شیلات استان هرمزگان با اشاره به اینکه از سال 90 شیلات هیچ‌گونه مجوزی برای اعطا اراضی پرورش میگو نداده است، تصریح کرد: شیلات زمین‌های مستعد را با ظرفیت به سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی معرفی و آن‌ها با ایجاد شرایط به افراد متقاضی واگذار می‌کنند.

وی با بیان اینکه استان هرمزگان در پرورش ماهی در قفس با تولید 4 هزار و 500 تن مقام نخست کشور را دارد، اظهار کرد: برای نخستین بار به‌صورت آزمایشی در حاجی‌آباد پرورش ماهی خاویاری را در دستور کار قراردادیم و توانستیم با برداشت یک و نیم تن حتی صادرات به روسیه هم انجام دهیم.

یکتاپور با اشاره به اینکه کشور عربستان با برنامه‌ریزی دقیق به سمت توسعه پرورش ماهی در قفس و میگو پیش می‌رود تا جایی که برای سال 2030 چشم‌انداز تولید 500 هزار تنی را در دستور کار قرار داده‌اند، اظهار کرد: باید در این مسیر با برنامه‌ریزی اصولی به سمتی پیش رویم که از کشورهای همسایه پیشی بگیریم و سهم خود را در بازار افزایش دهیم.

صیادان به‌ناچار قیمت آبزیان را بالا برده‌اند

مدیرکل شیلات استان هرمزگان با اشاره به اینکه در روز 300 تن ظرفیت تحویل گیری آبزیان در استان هرمزگان وجود دارد، اضافه کرد: 44 واحد پودر ماهی در کشور وجود دارد که 18 مورد آن در استان هرمزگان است و 8 مجتمع تولید کنسرو تن ماهی در هرمزگان وجود دارد که از این تعداد 4 موردش فعال است.

وی با بیان اینکه تمامی ادوات صیادی گران شده پس صیاد به‌ناچار قیمت آبزیان را بالا می‌برد، اظهار کرد: وظیفه نظارت بر صید بر عهده شیلات است اما قیمت‌گذاری و کنترل قیمت بر عهده ما نیست و تنها توانستیم با برگزاری جلسات با صیادان به دنبال حذف واسطه‌ها باشیم و با فروش آبزیان منجمد از 26 دی‌ماه در فروشگاه شیلات کمی بر تعادل قیمت‌ها بیافزاییم.

هیچ شناور چینی مشغول به فعالیت نیست

یکتاپور در خصوص برداشت فانوس ماهیان و حواشی پیش‌آمده، افزود: ذخایر فانوس ماهیان و برداشت آن‌ها پروژه‌ای است که نیم‌قرن به‌عنوان آرزوی شیلات کشور بوده و در راستای اقتصاد مقاومتی در حال انجام است.

این مقام مسئول با بیان اینکه تمامی شناورها طبق قانون کشورمان ایرانی بوده و تنها تعدادی از ملوانان چینی بهره می‌برند، خاطرنشان کرد: تا پایان سالجاری 40 درصد و تا پایان سال آینده 80 درصد ملوانان این شناورها ایرانی می‌شوند و دلیل استفاده از ملوانان چینی تنها به دلیل ناآشنا بودن ملوانان ایرانی با این نوع صید و استفاده از تجارب ملوانان چینی است.

وی ادامه داد: صید این شناورها در دریای عمان در عمق بالای 200 متر و فاصله 12 مایلی است و براساس تحقیقات مرکز تحقیقات و اکولوژی خلیج‌فارس 3.2 میلیون تن فانوس ماهی وجود دارد که تا 400 هزار تن قابل‌برداشت است که در سال 96 این شناورها تنها 28 هزار تن برداشت داشته‌اند که از این مقدار تنها 18 هزار تن آن مربوط به فانوس ماهی بود و توانسته دو هزار شغل مستقیم و 10 هزار شغل غیرمستقیم ایجاد کند.

فانوس ماهی گنج نهان دریای عمان است

یکتاپور با بیان اینکه دریای عمان گنج نهانی است که یکی از این گنج‌ها همان فانوس ماهی است، اضافه کرد: گونه یال اسبی همراه با فانوس ماهی در این نوع صید نیز برداشت می‌شود که سال‌های قبل صیادان آن را دور می‌ریختند اما اکنون به کشورهای جنوب شرقی آسیا صادر می‌شود که 8 هزار تن از میزان برداشت این شناورها را به خود اختصاص می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تنها 2 هزار تن باقی می‌ماند که مربوط به صید ماهی‌های خوراکی است که در مقابل صید 276 هزار تنی استان هرمزگان به یک درصد هم نمی‌رسد، افزود: نگرانی صیادها مربوط به این نوع صید نیست بلکه به صید ترال، صید ساردین ماهی درشت و برداشت غیرمجاز در جوار ساحل است.

صیادان از روش‌های مخرب برداشت آبزیان می هراسند نه از ناوهای آمریکایی

این مقام مسئول با بیان اینکه افکار عمومی به‌جای رفتن به‌سوی کشتی‌های چینی خیالی باید ذهن خود را به سمت این تخلف‌ها سوق دهد تا صیادان به زندگی خود ادامه بخشند، اظهار کرد: صیادان در گفته‌های خود اعلام کردند از ناوهای آمریکایی هیچ ترسی ندارند اما از روش‌های مخرب برداشت آبزیان می‌ترسند.

یکتاپور با اشاره به اینکه امیدوارم مسئولان به سمت توسعه تجهیزات و نیروی انسانی برای مقابله با روش‌های مخرب برداشت آبزیان پیش برویم، اظهار کرد: هیچ کشتی چینی در آب‌های ما فعالیت نمی‌کند بلکه همه ایرانی و تنها 35 کشتی دارای ملوان چینی هستند.

تنها 35 کشتی از ملوانان چینی بهره می‌برند

وی ادامه داد: حدود 102 کشتی در زمینه برداشت فانوس ماهیان فعالیت می‌کنند که تنها 35 مورد آن‌ها از ملوانان چینی بهره می‌برند.

مدیرکل شیلات استان هرمزگان با اشاره به اینکه از زحمات دریابانی در کمک به یگان حفاظت شیلات باید تقدیر کرد، افزود: امیدوارم برخی افراد صحبت‌های شیلات هم شنیده شود و تنها یک‌طرفه و به‌ناحق شیلات را مورد خطاب قرار ندهند.

یکتاپور با بیان اینکه به علت ممنوعیت صید در شرایط فعلی شناوری در حال فعالیت در این حوزه نیست و در لنگرگاه هستند، اظهار کرد: 40 شناور اکنون در حال دریافت مجوز جدید هستند که همگی از افراد بومی هستند.

دیواری کوتاه‌تر از شیلات برای تاخت‌وتاز پیدا نکرده‌اند

وی با اشاره به اینکه 26 فروند کشتی در پی تخلفات ایجادشده در برداشت فانوس ماهیان در سال گذشته به دادگاه معرفی‌ شده‌اند، بیان کرد: اکنون برخی افراد دیواری کوتاه‌تر از اداره کل شیلات برای تاخت‌وتاز پیدا نکرده‌اند.

گزارش از: امیرحسین طالبی، خبرنگار ایسنا، منطقه خلیج‌فارس

دبیر: زهرا حبیب پور
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ کیارش چی میشه بعدت