خانه فرهنگی پاکستان در مشهد افتتاح شد


خانه فرهنگی پاکستان در مشهد افتتاح شد

هدف از ایجاد مرکز فرهنگی پاکستان گسترش روابط فرهنگی و اقتصادی بین این کشور با شهر مشهد است


شهرآرا آنلاین - ملیحه فلاح - ایران و پاکستان علاوه بر دارا بودن مرزهای خاکی مشترک دارای اشتراکات فرهنگی و مذهبی زیادی هم هستند. محمد‌علی جناح رهبر فقید پاکستان حدود ٧٠سال پیش این کشور را بنیان نهاد. قائد اعظم این کشور با تلاش و مجاهدت‌های بی‌نظیر خود نخستین بیداری اسلامی را در منطقه رقم زد. به همین بهانه مسئولان فرهنگی مشهد با همکاری کنسولگری کشور پاکستان مراسمی برای بزرگداشت این رهبر فقید در روز تولدش برگزار می‌کنند. امسال برگزاری این مراسم باشکوه‌تر از گذشته و همراه با افتتاح خانه فرهنگ پاکستان در مساحتی بیش از ۴٠٠متر‌مربع در کنسولگری این کشور بود. «گرچه یکی از مهم‌ترین رسالت‌های کنسولگری‌ها گسترش روابط سیاسی دو کشور بوده اما توسعه روابط فرهنگی و اقتصادی نیز از اهمیت بسیار برخوردار است.» سفیر پاکستان در ایران با بیان این موضوع این را هم گفت که امروز برای من روز بسیار خوبی است زیرا هم در مراسم بزرگداشت محمد علی جناح در دانشگاه فردوسی مشهد حضور داشتم و هم شاهد افتتاح مرکز فرهنگی پاکستان بودم.

به گفته رفعت مسعود ایجاد این مکان جای خالی مرکز فرهنگی پاکستان با هدف گسترش روابط فرهنگی و اقتصادی این دو کشور در ایران را پر خواهد کرد که باعث نزدیک شدن مردم دو کشور به یکدیگر می‌شود.

این مرکز دارای بخش‌های مختلف شامل موزه، اتاق ادبیات، واحد معرفی محصولات پاکستان و پذیرش هدایای کشورهای دیگر است که به گفته عرفان محمود بخاری، سرکنسول پاکستان در مشهد هدف از احداث آن را توسعه روابط فرهنگی و اقتصادی دو کشور ایران و پاکستان است.

﷯ سمینار اقبال لاهوری و فردوسی در پاکستان

محمدعلی‌ جناح‌ در ٢۵ دسامبر ١٨٧۶ در کراچی به‌ دنیا آمد. او تحت‌تاثیر تفکر اقبال لاهوری قرار گرفت و بر اساس نظریه دو ملت این شاعر بزرگ، به‌ این‌ نتیجه‌ رسید که‌ اگر مسلمانان‌ بخواهند بر پایه دین‌ و فرهنگ‌ خود آزادانه‌ زندگی‌ کنند، ناگزیرند کشوری‌ مستقل‌ داشته‌ باشند.

سفیر پاکستان در ایران در مراسمی که با هدف بزرگداشت بنیانگذار پاکستان در دانشگاه فردوسی برگزار شده بود، با اشاره به اینکه جناح، اسلام را می‌فهمید و آن را با مدرنیته می‌خواست و این تفکر را از اقبال لاهوری وام گرفته بود گفت: همین دیدگاه بود که منجر شد پس از استقلال پاکستان از هندوستان در این کشور برای تعلیم و تربیت، آموزش و پرورش و آموزش عالی اهمیت بسیار قائل شوند.

به گفته رفعت مسعود در دانشگاه فردوسی مشهد شعبه‌ای از زبان‌آموزی وجود دارد که باعث نزدیک شدن روابط کشورها و مردم می‌شود و دانشگاه‌های پاکستان نیز باید به این کار اقدام کنند.

وی همچنین پیشنهاد داد که سمیناری با عنوان اقبال لاهوری و فردوسی در پاکستان برگزار شود زیرا اشعار فردوسی هم مانند اقبال، حاوی پیغام محبت و دوستی برای مسلمانان است.

﷯ جناح، در سلسله اصلاحگران فکر دینی

«شعار محمد‌علی جناح در تأسیس پاکستان، به کارگیری اسلام و نواندیشی اسلامی بود اما اسلامی که او به دنبالش بود اسلامی توانا، کارآمد و هویت‌بخش است که مرزهای فکری و جغرافیایی مسلمانان را به منزله یک کل واحد ترسیم می‌کرد.» این را هم مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد و ادامه داد که اسلام جناح، اسلام فردی و مناسکی نیست بلکه اسلامی است که به خودآگاهی تاریخی و بازگشت به خویشتن اسلامی دعوت می‌کند و با دموکراسی و زبان جهان معاصر سازگار است.

به گفته جعفر مروارید جناح در سلسله اصلاحگران فکر دینی قرار می‌گیرد و بازسازی فکر دینی که جناح به آن اشاره می‌کند ریشه در تفکر فلسفی اقبال لاهوری دارد بنابراین برای فهم فکر جناح به فهم فکر اقبال نیاز است.

مدیر همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه فردوسی مشهد هم در این مراسم دانشگاه فردوسی مشهد را با میزبانی ١٧٠٠ دانشجوی خارجی از ٣٠ کشور جهان و ٢۵ استاد خارجی از ٢۵ کشور جهان و ١۵هزار پارسی‌آموز در خارج از کشور بزرگ‌ترین مرکز زبان‌آموزی فارسی جهان دانست.

﷯دکتر احسان قبول با بیان اینکه از سال‌ها پیش تالار تخصصی مطالعات علامه اقبال لاهوری در دانشگاه فردوسی مشهد بنا نهاده شده است گفت: این آمادگی وجود دارد که در صورت اعزام استاد، کرسی زبان اردو هم در این دانشگاه راه‌اندازی شود و همچنین دانشگاه فردوسی مشهد کشور پاکستان نیز آمادگی دارد. برای گسترش زبان و ادبیات فارسی در

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط