مهاجرت معکوس هزار فارغ‌التحصیل از 100 دانشگاه برتر جهان/ جوانان ایرانی کار در «هاروارد» و «کمبریج» را رها کردند و به کشور بازگشتند


مهاجرت معکوس هزار فارغ‌التحصیل از 100 دانشگاه برتر جهان/ جوانان ایرانی کار در «هاروارد» و «کمبریج» را رها کردند و به کشور بازگشتند

رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی معاونت علمی گفت: فارغ التحصیلان ایرانی با وجود آنکه می‌توانستند در کشورهای خارجی درس بخوانند اما برای کمک به پیشرقت ایران به کشور بازگشتند. به گزارش خبرنگار

رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی معاونت علمی گفت: فارغ التحصیلان ایرانی با وجود آنکه می‌توانستند در کشورهای خارجی درس بخوانند اما برای کمک به پیشرقت ایران به کشور بازگشتند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، چند سالی است که بحث مهاجرت معکوس در کشور مطرح شده است؛ مهاجرتی که سبب پیشرفته شدن کشور می شود و فارغ التحصیلانی که تحصیلات خود را در بهترین دانشگاه های جهان گذرانده‌اند برای کمک به کشور و پیشرفت آن باز می‌گردند؛ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برنامه‌ای را برای بازگرداندن جوانان نخبه فارغ التحصیل به کشور آغاز کرده است؛ برنامه ای که تنها به صد دانشگاه برتر جهان توجه دارد و فارغ التحصیلان ایرانی را از میان برترین دانشگاه‌ها گلچین کرده و به داخل کشور بازمی‌گرداند و در مقابل فارغ التحصیلان ایرانی هم برای کمک به کشور قید کار در دانشگاه‌های جهان را می‌زنند و به ایران می‌آیند.

علی مرتضی بیرنگ رئیس مرکز تعاملات بین الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این باره می گوید: فضایی فراهم کرده‌ایم که تنها ۲۵ روز زمان لازم است تا یک جوان فارغ التحصیل به کشور بازگردد و او را با شغل و درآمد مناسبی روبرو کند؛ برای آگاهی از ویژگی های این برنامه و همچنین موفقیت هایی که کسب کرده است با وی به گفتگویی تفصیلی نشستیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

تامین یک سال ابتدایی زندگی جوانان فارغ التحصیل وظیفه معاونت علمی است

باشگاه خبرنگاران جوان: یکی از مهمترین مباحثی که اکنون مطرح می‌شود بازگشت فارغ التحصیلان از ۱۰۰ دانشگاه برتر به داخل ایران است چه شرایطی برای آنها فراهم شده و چه کاری انجام داده اید که این فارغ التحصیلان راغب می شوند از دانشگاه های خوب جهان به کشور بازگردند؟

بیرنگ: دانشجویان با پول شخصی خود به کشورهای خارجی رفتند و در دانشگاه‌های آنجا درس خواندند، البته هیچ یک از آنها برای ترک وطن نرفته بودند و تنها برای تحصیل در دانشگاه‌های برتر جهان رفته بودند و اکنون درسشان تمام شده و دو مسیر دارند یکی آنکه در آنجا بمانند کار کنند و دیگری آنکه به کشور بازگردند که البته معمولاً پس از فارغ التحصیلی در کشورهای خارجی به آنان پیشنهاد های بسیار خوبی داده می‌شود و این دانشجویان می توانند در آنجا بمانند یا به کشور خود بازگردند و البته در این راه با ابهامات بسیاری همچون سربازی و نداشتن سرمایه مواجه شوند و مشکل جذب بازار کار هم برای آنان دغدغه مهمی محسوب می‌شود، همین موضوع سبب می‌شود تا بازگشت آنان به کشور به تأخیر بیفتد.

مهاجرت معکوس هزار فارغ‌التحصیل از 100 دانشگاه برتر جهان/ جوانان ایرانی کار در «هاروارد» و «کمبریج» را رها کردند و به کشور بازگشتند


باشگاه خبرنگاران جوان: فرض کنیم جوانی راه بازگشت به کشور را انتخاب کرد چه شرایطی برای فراهم می‌شود؟

بیرنگ: به فرض اینکه جوان به کشور بازگردد ابهام در کسب کار و یا مشکلات سربازی برای او پیش می آید حداقل یک‌سال کارهای تحقیقاتی او به تاخیر می افتد و درآمدی ندارد و از شرایط رفاهی که داشته است دور می افتد و در شرایط سختی قرار می‌گیرد و ممکن است شرایط حال خود را با شرایط گذشته مقایسه کند که البته همین مشکل سبب می‌شود جوان فارغ التحصیل سر خورده شود و دوباره به کشور خارجی برگردد اما بر اساس آسیب‌شناسی که ما انجام دادیم متوجه شدیم اگر یک سال ابتدایی فردی که تصمیم به بازگشت گرفته را کم کنیم و دغدغه او را برطرف کنیم احتمال بازگشت دانشجو کمتر می‌شود فردی که در راه بازگشت به کشور است امیدوار تر می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان: خدماتی که معاونت علمی برای یک سال ابتدایی جوانان در نظر گرفته است، چیست؟

بیرنگ: هیچ کدام از خدماتی که ما می‌دهیم وسوسه کننده نیستند دلیل اصلی که جوانان بازمی‌گردند خدمات ما نیست بلکه عواطف خانوادگی و علاقه‌های میهن پرستی در بازگشت جوانان دخیل است ؛ مهمترین کاری که ما انجام می‌دهیم تامین یک سال های ابتدایی جوانان است؛ باید تاکید کنم به هیچ جوانی نگفتیم که به کشور بازگرد و او را به این کار تشویق نمی‌کنیم اما اگر کسی بخواهد به کشور بازگردد به کمک زیر ساختی که فراهم شده و سامانه‌ای که بوجود آمده است این کار راحت تر می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان: این سامانه برای کدام دسته از افراد طراحی شده است؟

بیرنگ: سامانه برای افرادی طراحی شده است که به دنبال بازگشت به کشور هستند البته نه فقط افرادی که می‌خواهند همیشه در ایران بمانند بلکه آن دسته از افرادی که می‌خواهند سالی یک بار برای حضور در سمینار علمی در کشور حاضر شوند هم کاربرد دارد.

قبل از آنکه جوان فارغ التحصیل به کشور بیاید تکلیف کار او مشخص می‌شود

باشگاه خبرنگاران جوان: برای کسی که می‌خواهد همواره و برای همیشه به داخل کشور بیاید چه فضایی فراهم شده است و او چه کاری باید انجام دهد؟

بیرنگ: فردی که می‌خواهد برای همیشه به داخل کشور بیاید سه راه دارد یکی آنکه کسب و کار خود را راه‌اندازی کند, جذب هیئت مدیره یکی از شرکت های دانش بنیان شود یا به کار آکادمیک و دانشگاهی خود ادامه دهد که برای تمام این مسیرها ریل‌گذاری‌هایی انجام گرفته است و جوان فارغ التحصیل قبل از آنکه به کشور بازگردد می تواند در فراخوان ثبت نام کنند و ظرف مدت ۲۵ روز قبل از آنکه به کشور بیاید تکلیف خود را مشخص کند؛ اگر قرار است استارت آپی را تولید کند مشخص می‌شود که در کدام مرکز رشد یا پارک علم و فناوری باید برود؛ اگر قرار است کار آکادمیک انجام دهد یک سال دوره پسا دکترا برای او تعریف شده است؛ نمی‌گوییم چون سربازی نرفتی نمی‌توانی از امکانات استفاده کنی از همان هفته اول کار آغاز می‌شود ,حقوق و بیمه او داده می‌شود و پروژه جایگزین خدمت برای او تعریف می‌شود ما یک سال از جوانان حمایت می کنیم و آنها مهلت دارند طی این مدت کار خود را پیش ببرند.

مهاجرت معکوس هزار فارغ‌التحصیل از 100 دانشگاه برتر جهان/ جوانان ایرانی کار در «هاروارد» و «کمبریج» را رها کردند و به کشور بازگشتند

باشگاه خبرنگاران جوان: درصد موفقیت برنامه‌ای که ایران شروع کرده است نسبت به برنامه کشورهای دیگر چگونه است؟

بیرنگ: درصد موفقیت برنامه‌ای که ایران آغاز کرده در مقایسه با برنامه سایر کشورهای جهان بسیار موفق تر بوده است و البته این موضوع را ما نمی گوییم و بلکه رسانه‌های خارجی و محافل تخصصی که درباره برنامه مهاجرت کار می‌کنند اکنون درباره برنامه مهاجرت بازگشت به نخبگان به ایران صحبت می کنند و برای مثال کریستین ساینس مانیتور برای اولین بار بحث مهاجرت معکوس در ایران را مطرح کرد و پرسید چرا متخصصان توانمند ایرانی در حال بازگشت به کشور خود هستند ؛ سی ان ان سال گذشته مطلبی را به مناسبت فوت مریم میرزاخانی نوشته بود و درباره این برنامه صحبت کرده بود؛ هرچند که رسانه‌های خارجی به دنبال ترسیم فضای سیاه برای کشور هستند و دوست ندارند مغزهای ایرانی به کشور بازگردند اما باز هم نتوانستند در برابر این برنامه ساکت بمانند.

۱۰۷۲ فارغ التحصیل به کشور بازگشتند

باشگاه خبرنگاران جوان: تعداد فارغ التحصیلانی که به کشور بازگشته اند چقدر بوده است؟

بیرنگ: تا کنون ۱۰۷۲ فارغ التحصیل به کشور بازگشته اند و البته تعداد آنهایی که برای برگزاری سمینارهای علمی به کشور آمدند بسیار بیشتر بوده است از هزار نفری که بازگشتند حدود ۳۰۰ نفر در هیئت علمی دانشگاه ها هستند و ۱۵۰ نفر از آنها استارتاپ‌های موفقی را راه اندازی کرده‌اند و توانستند برای دو هزار جوان کارآفرینی کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان: دانشجویانی که بازگشته اند فارغ التحصیل چه دانشگاه هایی هستند؟

بیرنگ: از دانشگاه‌های برتر جهان همچون هاروارد, استنفورد, برکلی, آکسفورد کمبریج ا و م آی تی آمدند و نفر اول کنکور سال ۸۴ که در ای پی ال اف سوئیس درس خوانده بوده اکنون به کشور بازگشته است؛ درست است که امکانات دانشگاه های ایران در مقایسه با دانشگاه سایر کشورهای جهان کمتر است اما می بینند اثرگذاری این برنامه در ایران بسیار موفق بوده است و جوانان راضی هستند.

همکاری ایران با بزرگترین آکادمی علمی جهان

باشگاه خبرنگاران جوان: وضعیت فناوری کشور ایران در مقایسه با سایر کشورهای جهان به چه صورت است؟ آیا توانسته ایم هم ‌پای آنان پیش برویم؟

بی رنگ: وضعیت ما به لحاظ پیشرفت شاید نسبت به برخی از کشورها عقب تر باشد اما در حوزه‌هایی مانند نانوتکنولوژی ایران سردمدار است و به لحاظ انتشار علم در این حوزه رتبه چهارم هستیم و برنامه تبادل علم و فناوری با سایر کشورهای جهان را در دستور کار داریم؛ رشد علوم جدید آنقدر سریع است و دامنه , وسعت,کاربرد و تخصص آن آنقدر وسیع است که یک کشور نمی‌تواند بگوید به تمام حوزه های علم مسلط است و به همین دلیل است که کشورها ناگزیر هستند امکانات خود را با یکدیگر تقسیم کنند و باید با یکدیگر همکاری کنند؛ هم اکنون ایران با آکادمی علوم چین که بزرگترین آکادمی علمی جهان است همکاری می‌کند.

تیم ۵ نفره ‌ای که راه را برای بازگشت فارغ التحصیلان هموار کرد

باشگاه خبرنگاران جوان: تیمی که در برنامه بازگرداندن فارغ التحصیلان از دانشگاه های خارجی با شما همکاری دارد چند نفر است و چگونه کار خود را پیش می‌برد؟

بیرنگ : تیمی که این برنامه را مدیریت می کند ۵ نفره است آن‌ها شبانه روزی در حال انجام کار هستند؛ این تیم کوچک بوده اما کارهای بزرگی انجام داده است.

مهاجرت معکوس هزار فارغ‌التحصیل از 100 دانشگاه برتر جهان/ جوانان ایرانی کار در «هاروارد» و «کمبریج» را رها کردند و به کشور بازگشتند

یک ریال از بودجه بنیاد ملی نخبگان را برای کار خود صرف نکرده‌ایم

باشگاه خبرنگاران جوان: خدماتی که در این برنامه به فارغ التحصیلان داده می‌شود چه تفاوتی با خدماتی که به نخبگان داخل کشور داده می‌شود، دارد؟

بیرنگ: تمام خدماتی که ما به فارغ تحصیلان بازگشته به کشور می‌دهیم را بنیاد ملی نخبگان به دانشجویان و فارغ التحصیلان داخل کشور می‌دهد و یک ریال از بودجه بنیاد ملی نخبگان را برای کار خود صرف نکرده‌ایم تمام بودجه بنیاد برای بچه های داخل کشور خرج می‌شود سخت‌گیری‌ها برای فارغ التحصیلان خارجی بسیار بیشتر از بچه های داخلی است برای مثال جهت استفاده از نظام وظیفه , فارغ التحصیلی که از کشور خارجی بازگشته است باید امتیاز بسیار بالاتری را نسبت به جوانان داخل کشور داشته یاشد طی سه سال گذشته بخشی از بودجه معاونت علمی را برای فارغ التحصیلان بازگشته به کشور را در نظر گرفتیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: از کدام دانشگاه‌ها فارغ التحصیلان را جذب می‌کنید؟

بیرنگ: هنگامی که برنامه را شروع کردیم گفتیم که از ۴۰۰ دانشگاه اول جهان فارغ التحصیلان را جذب می‌کنیم البته پس از دوسال انقدر استقبال از برنامه زیاد شد که مجبور شدیم به جای ۴۰۰ دانشگاه برتر دنیا بگوییم فقط از ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا جوانان را جذب می‌کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: دلیل اصلی موفقیت این برنامه از نظر شما چه بوده است؟

بیرنگ: دلیل اصلی که سبب موفقیت شد به دلیل آن که جای خالی این برنامه حس می‌شد ما موفق شدیم خیلی از افراد می‌گفتندکمک کنید تا فارغ التحصیلان خارجی به کشور بازگردند اما فرآیند آن تعریف نشده بود ما آمدیم و فرآیند مناسبی را برای آن تعریف کردیم.

مهاجرت معکوس هزار فارغ‌التحصیل از 100 دانشگاه برتر جهان/ جوانان ایرانی کار در «هاروارد» و «کمبریج» را رها کردند و به کشور بازگشتند

باشگاه خبرنگاران جوان: چند سازمان و نهاد در خلال این برنامه به شما کمک کردند؟

بیرنگ: با چند پژوهشگاه همچون پژوهشکده دانشگاه شریف، رویان و دانشگاه تهران همکاری خود را آغاز کردیم ؛ ما چه در داخل و چه در خارج کار خود را تبلیغ نکردیم و به سازمانها نگفتیم که بیاید و حتما در برنامه با ما همکاری کنید اما هنگامی که برنامه نتیجه داد دانشگاه‌ها, پژوهشگاه‌ها و پارک های علم و فناوری خود به سراغ ما آمدند و درخواست دادند که عضو برنامه شوند و اکنون به جرأت می‌توانم بگویم که بهترین های کشور در حوزه دانشگاهی و پارک های علم و فناوری و پژوهشگاه ها طرف قرارداد ما هستند ما فقط یک پل هستیم که فارغ التحصیلان را به پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها جهت گذراندن دوره یکساله متصل می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان: در حال حاضر بحث اشتغال شرکت‌های دانش بنیان و همچنین میزان صادرات آنها اهمیت بسیاری دارد؛ اکنون معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای بستر سازی مناسب در راستای ایجاد فضای صادراتی چه اقداماتی را انجام داده است؟

بیرنگ: اکنون کشور در حال گذر از اقتصادی سنتی به سمت اقتصاد دانش بنیان و نوین است، معاونت علمی و فناوری برای حمایت شرکت‌های دانش بنیان برنامه‌های متعددی را در دستور کار دارد که بخشی از آنها مرتبط با توسعه کسب و کار بین‌الملل هستند و شخصا به دنبال پیگیری این موضوع هستیم؛ نگاه ما در این موضوع ایجاد بستر مناسب برای شرکت‌های دانش بنیان است؛ هنگامی که به دنبال شروع برنامه‌ای برای ایجاد شرکت‌های دانش بنیان بودیم ابتدا از خود این شرکت‌ها سوال کردیم که مشکلات و دغدغه آنها چیست و اگر جای معاونت بودند چه کارهایی را انجام می‌دادند، بر اساس جواب‌هایی که از این شرکت‌های دریافت شد حدود 20 خدمت تخصصی‌ که برای حضور شرکت‌ها در بازار بین‌الملل احتیاج بود به آنها تخصیص یافت ، برای مثال هنگامی که یک شرکت می‌خواهد برای اولین بار در کشوری وارد شود، باید کار تحقیقات بازار را انجام دهد تا متوجه شود، ظرفیت و نیاز آن کشور چگونه است؛ شرکت‌های دانش بنیان باید واقعیت‌های بازار کشورهای خارجی را دریابند و اینجا سوال پیش می‌آید که این شرکت باید از کدام نهاد اطلاعات لازم را دریافت و چگونه استانداردهای لازم را دریافت کند؟ در همین راستا مجموعه تمام این خدمت‌ها را احصا کرده‌ایم و پنجره واحدی را تحت عنوان «کریدور صادرات» ایجاد کردیم که این مجموعه به صورت مجازی مجموعه خدمات را به شرکت‌های دانش بنیان می‌دهد.

ارائه ۲ هزار و ۱۸۷ خدمت تخصصی به ۷۷۸ شرکت دانش بنیان توسط کریدور صادرات

باشگاه خبرنگاران جوان: مدل کار این مجموعه مجازی چگونه است؟

بیرنگ: در کریدور توسعه صادرات, بستر و کارگروهی تحت عنوان آمادگی صادرات برای شرکت‌های دانش بنیان ایجاد می‌شود و در این بستر توان صادراتی شرکت‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد و بر اساس خروجی گزارشی که از این کارگروه بدست می‌آید، شرکت‌ها متوجه می‌شوند که مشکلشان چیست و برای حل آن دستورالعملی را دریافت می‌کنند تا در راستای آن بتوانند خدمات مختلفی را بگیرند البته این خدمات از سوی کریدور صادراتی معاونت علمی کاملا به صورت رایگان ارائه می‌شود و همچنین شرکت‌ها می‌توانند خدماتی را از سایر شرکت‌های دانش بنیان خارج از معاونت علمی هم دریافت کنند و تا کنون در کمتر از سه سال 2هزار و 187 خدمت تخصصی به 778 شرکت دانش بنیان توسط کریدور صادرات ارائه شده است.

مهاجرت معکوس هزار فارغ‌التحصیل از 100 دانشگاه برتر جهان/ جوانان ایرانی کار در «هاروارد» و «کمبریج» را رها کردند و به کشور بازگشتند

باشگاه خبرنگاران جوان: این خدمت‌های تخصصی چه هستند؟

بیرنگ: دریافت استاندارد اروپا و مشاوره تخصصی در بخش‌های مختلف گمرک، امور مالیاتی، ثبت پتنت، خدمات در راستای حضور در نمایشگاه‌های تخصصی بین‌المللی و بسیاری خدمت دیگر که شرکت‌ها توان دریافت آن‌ها را ندارند.

باشگاه خبرنگاران جوان: مشکل شرکت‌های دانش بنیانی که نمی‌توانند صادرات خود را افزایش دهند چیست؟

بیرنگ: یکی از مشکلاتی که عمده شرکت‌های ما علی‌الخصوص در بخش پزشکی با آن مواجه هستند تک محصولی بودن آنها است، ما باید خود را جای بیمارستان‌های خارجی قرار دهیم، برای مجموعه بزرگ امکان‌پذیر نیست که هر محصول خود را از یک شرکت خریداری کند. برای حل این مشکل به شرکت‌ها کمک رساندیم.

شرکت‌های دانش‌بنیان را با ادبیات صادرات آشنا کردیم

باشگاه خبرنگاران جوان: شرکت هایی که به آنها کمک کردید عمدتا در چه حوزه هایی فعال بودند؟

بیرنگ: شرکت های فعال در حوزه تجهیزات پزشکی, تجهیزات آزمایشگاهی, گیاهان دارویی, شرکت‌های که در زمینه صنایع هوایی کار می‌کنند و چندین حوزه دیگر, البته هرچه جلوتر رفتیم بازهم متوجه شدیم که قسمتی از پازل کم بود و آن هم اینکه هر شرکت نمی‌تواند خود بستر صادراتی داشته باشد علی الخصوص شرکت‌های دانش‌بنیان که بزرگ نیستند؛ در این زمان آن‌ها را تشویق کردیم تا با ادبیات صادرات آشنا شوند.

هیچ بروکراسی اداری در حوزه صادرات نداریم

باشگاه خبرنگاران جوان: در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان توان صادرات محصولات خود را دارند اما هنگامی که از آنها درباره چرایی صادر نشدن محصولاتشان و دست نیافتن به بازارهای خارجی صحبت می‌کنیم موضوع بروکراسی اداری را مطرح می‌کنند؛ برای برطرف کردن این مشکل چه اقداماتی انجام داده اید؟

بیرنگ: هیچ بروکراسی اداری در حوزه صادرات نداریم شاید مشکل آنها در بخش دیگری بوده است که این موضوع را مطرح کردند و خط اعتباری برایشان مشکل ساز بوده که باید بگوییم که این مشکل هیچ ارتباطی به ما ندارد و البته در معاونت به دنبال برطرف کردن مشکلات هستیم.

در بخش صادرات هیچ واسطه ای وجود ندارد و شرکت‌های دانش‌بنیان خود وارد عمل می‌شوند و تقاضا می‌دهند تا در نمایشگاه های خارجی حضور داشته باشد؛ البته ممکن است در بخش مالی به مشکل بخوریم و در مقطعی منابع مالی اجازه نمی‌داد که بتوانیم در نمایشگاه ها حضور داشته باشیم؛ حتی سال گذشته به دلیل وجود درخواست های زیاد و کم بودن منابع حدود چند ماه کریدور صادرات و بخش سوبسیدها حذف شدند البته این مشکل اکنون برطرف شده است.

مهاجرت معکوس هزار فارغ‌التحصیل از 100 دانشگاه برتر جهان/ جوانان ایرانی کار در «هاروارد» و «کمبریج» را رها کردند و به کشور بازگشتند

تنها ۲۰۰ شرکت دانش بنیان توانایی صادرات دارند

باشگاه خبرنگاران جوان: شرکت‌های های دانش بنیان برای حضور در نمایشگاه های بین المللی چگونه انتخاب می‌شوند؟

بیرنگ: شرکتی که می‌خواهد در نمایشگاه بین المللی حضور پیدا کند باید بزرگ شده باشد، منطقی نیست بخواهیم به یک شرکت نوپا که هنوز موفق به دریافت استانداردهای لازم نشده و محصولش در داخل به فروش نرفته است سوبسید جهت حضور در نمایشگاه بدهیم؛ اکنون تنها ۲۰۰ شرکت دانش بنیان هستند که توانایی صادرات دارند و قبل از آنکه ما به کشوری برویم تمام موضوعات مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا متوجه شویم که آن کشور به چه محصولی احتیاج دارد و متناسب با آن احتیاج شرکت‌ها را انتخاب می‌کنیم نمی‌خواهیم سیاهی لشکر با خودمان ببریم شرکت هایی که می خواهند در این فراخوان شرکت کنند باید حتما پیش نیازهایی را داشته باشندتقریبا سه سال است که برنامه خود را آغاز کرده‌ایم و به شناخت خوبی نسبت به شرکت ها دست یافته‌ایم اکنون هنگامی که وزیر امور خارجه در حال سفر به کشوری است از ما می‌خواهد تا به او شرکت دانش بنیان معرفی کنیم.

برای حضور شرکت‌های نوپا در نمایشگاه‌های بین المللی برنامه داریم

باشگاه خبرنگاران جوان: پس بستر سازی جهت حضور شرکت دانش بنیان نوپا در نمایشگاه‌های بین المللی و به دست گرفتن بازارهای خارجی چه می‌شود؟

بیرنگ: برای حضور شرکت‌های نوپا در نمایشگاه‌های بین المللی برنامه داریم؛ تعداد شرکت هایی که پتانسیل صادرات دارند بسیار کم است و البته بستر مناسب برای حضور شرکت‌های نوپا در بخش بین المللی را فراهم کرده‌ایم؛ تعداد شرکتهایی که توانایی حضور در بازارهای بین‌المللی را دارند کم است و گاهی اوقات پیش می آید که برنامه نمایشگاه بین المللی به دلیل کمبود تعداد شرکت های دانش بنیان لغو می‍‌‌‌‌‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان: یعنی تعداد شرکت های دانش بنیانی که توانایی صادرات دارند آنقدر کم است که نمایشگاه های بین المللی لغو می شوند؟

بیرنگ: تعداد شرکت‌هایی که توان صادراتی و دغدغه آن را داشته باشند به لحاظ مالی بتوانند منابع مالی خود را تامین کنند کم است؛ ما نمی‌توانیم تمام هزینه های مالی شرکت جهت حضور در بخش بین‌الملل را فراهم کنیم بلکه بخشی از این پول را باید خود شرکت ها بدهند؛ تعداد شرکت هایی که بتوانند صادرات کنند بسیار کمتر از آن سه هزار عدد شرکتی است که وجود دارد البته برای توسعه شرکت ها برنامه داریم.

باشگاه خبرنگاران جوان: توانمند کردن این شرکت های دانش بنیان با نشست‌های فناوری در کشورهای مختلف از جمله قاره آفریقا ارتباط دارد؟

بیرنگ: معاونت علمی اکنون با کشورهای مختلف برنامه دارد و حدود ۳۰ شرکت دانش بنیان در نشست علمی که در نمایشگاه دائمی کشور قرقیزستان برگزار شد حضور داشتند و همچنین ۴۶ شرکت دانش بنیان به همراه آقای ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری به شرق افریقای جنوبی رفتند و قراردادهایی را امضا کردند.

مهاجرت معکوس هزار فارغ‌التحصیل از 100 دانشگاه برتر جهان/ جوانان ایرانی کار در «هاروارد» و «کمبریج» را رها کردند و به کشور بازگشتند

باشگاه خبرنگاران جوان: نتیجه سفر از نظر شرکت‌های دانش‌بنیان چه بود؟

بیرنگ: بعد از اتمام برنامه ها از شرکت‌های دانش‌بنیان نظرسنجی می‌کنیم و برایمان مهم است تا از آنها جواب بگیریم و متوجه شویم که اشکال کار ما کجا بوده است و در نشست علمی آفریقا بیش از ۹۰ درصد شرکت ها گفته بودند که باز هم در این برنامه شرکت می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان: حضور در نشست های علمی و فناوری و رفتن شرکت ها به قاره های مختلف چه اهمیتی دارد؟

بیرنگ: این نشست های بین المللی موثرتر از نمایشگاه های بین المللی عمل می‌کنند؛ در نمایشگاه ها باید چندین ساعت در غرفه ایستاد اما در نشست های بین المللی می توان به دنبال سرمایه گذار رفت و البته هزینه نشست‌های علمی بسیار کمتر از نمایشگاه‌ها است و با همان میزان پولی که به نمایشگاه ها می‌رویم می توان بیش از ۷۰ شرکت را به یک کشور برد و نشست علمی برگزار کرد با توجه به مشکلاتی که در بخش ارز وجود دارد در سال آینده تعداد نمایشگاه ها را بسیار محدودتر خواهیم کرد .

صادرات شرکت های دانش بنیان بیشتر می‌شود

باشگاه خبرنگاران جوان: به کمک دولت بخش صادراتی را بیشتر گسترش داده ایم یا با همراهی شرکت های خصوصی؟

بیرنگ: یکی از کارهایی که انجام دادیم این بود که بدون کمک گرفتن از دولت و با بهره بردن از بخش خصوصی و افرادی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند توانستیم بخش صادراتی و توسعه شرکت های دانش بنیان را در کشورهای اروپایی، آسیایی و و آفریقایی راه بی‌اندازیم؛ برای کمک به شرکت های دانش بنیان و توسعه کسب و کارهای بین الملل انواع خدمت ها را احصا کردیم و آنها را در بحث کریدور صادراتی در اختیار شرکت ها قرار داده ایم طی چند سال گذشته بین ۸ الی ۱۰ درصد رشد محصولات صادراتی شرکت های دانش بنیان را داشتیم و البته این بستگی به شرایط مختلف کشور داشته است و مطمئن هستم که با برنامه‌ریزی و ریل گذاری هایی که انجام گرفته است این میزان پیشرفت رشد بسیار بهتری خواهد داشت.

بازار قاره آفریقا شانس میلیاردی شرکت‌های دانش‌بنیان

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا مشکلات تحریمی روی بحث صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان اثر می‌گذارد؟

بیرنگ: ممکن است کمی تاثیر بگذارد ولی در این شرایط نگاهمان به بازارهای اروپایی نبوده و نیست؛ البته اگر شرکت ها می خواستند که در اروپا شرکت کنند ما با آنها کمک می کردیم ولی در شرایط جدید اروپا را فراموش کردیم؛ بازارهای بسیار بزرگی وجود دارند که ما از آنها غافل بودیم شرکت های ما به دنبال این هستند تا در بازارهای اروپایی حضور داشته باشند اما هیچگاه به این فکر نکردند که بازار قاره آفریقا چه میزان برای آنها مناسب است هنگامی که به آفریقا می روید متوجه می‌شوید که کشورهای دیگر چگونه در حال استفاده از بازار آفریقا هستند و ما طی سال‌های گذشته از آن غافل بوده ایم همیشه به دنبال این بودیم که به کشورهای اروپایی برویم بازار قاره آفریقا یک میلیارد برای ما شانس دارد و البته بازار کشورهای همسایه هم اهمیت بسیاری دارد این بازارها می‌توانند برای شرکت‌های دانش‌بنیان اثرگذار باشند؛همه می‌دانیم که ورود به بازار چین سخت است اما در حال حاضر ۴ دفتر در این کشور وجود دارد و و طی سال‌های گذشته توانسته‌ایم بیش از هزاران محصول را به این کشور صادر کنیم.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...