ونزوئلا سفارتش در آمریکا را تعطیل می‌کند


ونزوئلا سفارتش در آمریکا را تعطیل می‌کند

آرمان-رئیس جمهور ونزوئلا از تصمیم دولتش برای تعطیل کردن سفارتخانه و تمامی کنسولگری‌های ونزوئلا در آمریکا خبر داد. به‌ گزارش ‌ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا یک روز پس از آنکه از تصمیمش برای قطع کردن روابط دیپلماتیک با آمریکا به دلیل به رسمیت شناختن یک چهره مخالف به عنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا را اعلام کرد، گفت قصد دارد سفارتخانه ونزوئلا و همه کنسولگری‌های این کشور در آمریکا را تعطیل کند.مادورو در این سخنرانی اظهار کرد که البته با خواسته دولت‌های مکزیک و اروگوئه به منظور انجام گفت‌وگویی بین دولت ونزوئلا و مخالفان به هدف یافتن راه حلی برای بحران سیاسی این کشور موافق است.این اقدام مادورو همزمان با آن صورت گرفت که وزارت خارجه آمریکا به برخی کارکنان سفارت این کشور در کاراکاس دستور داد خاک ونزوئلا را ترک کنند.همزمان ارتش ونزوئلا ضمن اعلام وفاداری به مادورو اقدام رئیس کنگره ملی در معرفی خود به عنوان رئیس جمهور ونزوئلا این اقدام را کودتا خواند.همچنین دولت آمریکا از شورای امنیت سازمان ملل خواست نشستی را برای بررسی بحران در ونزوئلا برگزار کند.منابع دیپلمات به خبرگزاری فرانسه اعلام کردند واشنگتن از شورای امنیت خواسته نشست فوق العاده در این باره برگزار کند.به گفته این منابع آمریکا امیدوار است نشستی علنی برگزار شود این درحالی است که روسیه مخالف برگزاری نشست درباره مسائل داخلی ونزوئلا است.

اعلام حمایت اردوغان از مادورو

همچنین سخنگوی رئیس‌جمهوری ترکیه(پنج‌شنبه) اعلام کرد، پس از آنکه رهبر اپوزیسیون ونزوئلا خود را رئیس‌جمهوری موقت این کشور آمریکای لاتین دانست، رجب طیب اردوغان در تماس تلفنی با نیکولاس مادورو از او حمایت کرده است.ابراهیم کالین، سخنگوی رئیس‌جمهوری ترکیه در پیامی توئیتری نوشت: رئیس‌جمهوری ما تماس گرفت و حمایت ترکیه از نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا را ابراز کرده و گفت «برادر مادورو! ایستادگی کن، ما در کنار تو ایستاده‌ایم.»

حمایت پوتین از مادورو

رئیس جمهور روسیه نیز در تماس تلفنی با همتای ونزوئلایی خود ضمن محکوم کردن مداخله آمریکا در امور داخلی کاراکاس، حمایتش از مادورو را اعلام کرد. همزمان معاون وزیر خارجه روسیه نسبت به مداخله نظامی در ونزوئلا هشدار داد.به گزارش ایسنا، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در تماس تلفنی با نیکولاس مادورو، همتای ونزئلایی خود حمایتش از دولت مشروع ونزوئلا به رهبری مادورو را اعلام کرد.وی گفت هرگونه دخالت کشورهای دیگر ناقض هنجارهای اساسی قوانین بین‌المللی است.مادورو نیز از روسیه به خاطر موضع درست این کشور تقدیر کرد.در همین حال، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه به شبکه سی‌ان‌ان گفت: ما به همگان و نه فقط آمریکا نسبت به مداخله نظامی در ونزوئلا هشدار می‌دهیم؛ چراکه چنین اقدامی پیامدهای فاجعه‌باری به دنبال خواهد داشت. سناریویی در مقابل ما قرار دارد که در صورت اجرا شدن به ادامه خونریزی در ونزوئلا منجر خواهد شد و بحران را تشدید خواهد کرد.چهارشنبه خوآن گوآیدو، رئیس کنگره تحت کنترل مخالفان در ونزوئلا با ادای سوگند، خود را رییس‌جمهوری موقت این کشور خواند. این اقدام همزمان با تظاهرات ده‌ها هزار تن از مخالفان در ونزوئلا صورت گرفت. آمریکا و تعدادی از کشورهای غربی ریاست‌جمهوری گوآیدو را به رسمیت شناخته‌اند.از سوی دیگر وزیر خارجه ونزوئلا فرضیه سناریوی نظامی در این کشور آمریکای لاتین را بعید دانست. خورخه آریزا، وزیر خارجه ونزوئلا در مصاحبه با اسپوتنیک گفت: این مساله هرگز اتفاق نمی‌افتد.

تازه های امروز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری