معاون وزیر کشاورزی: تعاونی ها به بازمهندسی تهاجمی نیاز دارد


معاون وزیر کشاورزی: تعاونی ها به بازمهندسی تهاجمی نیاز دارد

تهران- ایرنا- معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: به دلیل گسترش، پراکندگی و کوچک مقیاس بودن تعاونی ها به بازطراحی تهاجمی برای تحریک تفکرات کلیشه ای در حوزه مدیریت راهبردی تعاونی های روستایی کشور نیازمندیم.

به گزارش شنبه تارنمای سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، حسین شیرزاد که مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران است، افزود: تعاونی های روستایی قبل از هر چیز یک سازمان اقتصادی، بنگاه و نوعی سازه اقتصادی با مشارکت افرادی با منافع مشترک به شمار می روند که در محیطی به شدت ناپایدار و پر از ریسک های متنوع قرار داشته و توان دسترسی به مواد، منابع اولیه و قیمت های کالاهای مصرفی و حتی تولیدی آن ها تحت تأثیر عواملی بسیار فراتر از کنترل آنها در حوزه 'اقتصاد سیاسی غذا' قرار دارد.
وی ادامه داد: ساختار سازمانی تعاونی های روستایی، نقش مهمی در نحوه تامین مالی و تشکیل ساختار سرمایه آنها ایفا می کنند و برای بهبود کسری های منابع مالی، فیزیکی و انسانی است.

** لزوم پیش بینی شیوه های تامین مالی در قانون تعاون ایران
شیرزاد گفت: متاسفانه در قانون تعاون ایران شیوه های تامین مالی نظیر فعالیت در بازار بورس و بیمه پیش بینی نشده ، ضمن اینکه در حال حاضر امکان فعالیت شرکته ای تعاونی روستایی و کشاورزی بر خلاف اروپا و اقیانوسیه در بازارهای مالی نظیر تشکیل بانک، بیمه و یا راه اندازی موسسات مالی و اعتباری بزرگ فراهم نیست.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: کاش به جای 2 هزار تعاونی کشاورزی و روستایی در ایران که به طور سنتی زیر نظر سازمان مرکزی تعاون روستایی و سایر وزارتخانه ها و نهادها در حوزه کشاورزی و صنایع پسین و پیشین آن حضور دارند، ۳۰ تعاونی کشاورزی و روستایی پرقدرت داشتیم که سهم متناسبی از قدرت را در زنجیره ارزش کشاورزی کشور را به خود اختصاص می دادند.
به گفته وی، تغییراتی سترگ در نظام ارزشگذاری سهام نیاز است.
وی اضافه کرد: در این نسل از تعاونی های روستایی حتی کشاورزانی که بازنشسته می شوند، می توانند سود سهام با ارزش عادلانه را یا بهای سهام خویش با این نوع ارزیابی دریافت کنند.
«باید با بازنگری و تنقیح قوانین به مسائل و رخدادهای اقتصادی امروزین پاسخ مناسب داد».
وی گفت: باید بتوانیم به شکل حقوقی جدیدی از مشارکت ها فکر کنیم، چون در فعالیت های اقتصادی تعاونی های کشاورزی به سرمایه در گردش بهنگام و زیاد، اعضایی متمکن که سرمایه را تامین کنند، امکان هدایت و مدیریت مطلوب زنجیره ارزش و جمع آوری رانت های اقتصادی نیاز است. قالب های متداول حقوقی برای تحقق این اهداف و پاسخگویی به نیازهای نوین تعاونی های کشاورزی مشارکت کنسرسیومی، انواع جوینت ونچرها، مشارکت مدنی یا سندیکایی است.
شیرزاد یکی دیگر از چالش ها را مساله محدودیت در عضویت یا عضویت آزادانه اعضا و ناتوانی مالی اعضای تعاونی ها و محدودیت های قانونی در اصول تاسیس و اداره شرکت های تعاونی دانست و تاکید کرد وقت آن رسیده است که بر محدودیت ها غلبه کنیم و نوعی آزادسازی، چابک سازی و آماده سازی تعاونی های روستایی کشور برای پذیرش مسئولیتهای جدید را به وجود آوریم.

اقتصام*9186*1961*

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بزرگداشت اکبر زنجان پور و دو جای خالی