آغاز مرمت حسینیه بزرگ ‌ زواره اصفهان


‌مرمت رواق‌های قسمت سرپوشیده حسینیه بزرگ شهر تاریخی زواره( شهر تکایا و حسینیه‌ها) آغاز شد.

‌به گزارش ایسنا، مدیر روابط عمومی اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان اردستان گفت: کار مرمت و بازسازی این حسینیه به صورت مشارکتی توسط استاد رضا نساجی استاد کار زواره‌ای آغاز شده است.
مرتضی میرانی افزود: این مرمت شامل استحکام بخشی و لایه برداری داخل رواق‌ها و بر گرداندن آن به حالت اولیه خودش است.
وی گفت: حسینیه بزرگ زواره در انتهای بازار قدیمی این شهر قرار دارد و از دو بخش سرباز و سرپوشیده تشکیل شده و هردو قسمت در جوار هم هستند. حسینیه سربازاز قدمت بیشتری برخوردار بوده و بنای فیزیکی آن به صورت یک صحن که با چهار ضلع محصور است در وسط صحن آن سکویی هشت ضلعی ساخته شده و قسمت زیرین آن خالی است که در گذشته از آن به عنوان آب انبار استفاده می شده است.
مدیر روابط عمومی اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان اردستان ادامه داد: فضای داخل صحن با ۲۸ رواق و غرفه شکل گرفته است حسینیه سرباز از نظر قدمت تاریخی به دوران صفوی می‌رسد این حسینیه در ابتدا به صورت یک طبقه‌ای از رواق‌ها در چهار ضلع ان بوده که جداری از خشت و گل داشته است، قسمت‌هایی از حسینیه سرباز بزرگ زواره طی یک قرن گذشته در چند نوبت مرمت و بازسازی شده است. از جمله عوامل تخریب آن در مسیر راه شهری قرار گرفتن حسینیه است که همواره وسایل موتوری و ماشینی از داخل آن عبور می‌کنند.
وی افزود: در سال ۱۳۵۶ هجری شمسی ضلع شمالی حسینیه سرباز بر اثر رانش زمین تخریب می‌شود و با همت استادانی چون مرحوم سید عباس زمانی ومرحوم سید حسن محسن دخت این قسمت ساختمان از کف دوباره بازسازی می‌شود.
میرانی گفت: در سال‌های ۹۱ و ۹۲ هم قسمت کف حسینیه سرباز با مشارکت میراث فرهنگی و هیئت امنا حسینیه مرمت شد.
وی افزود: در اوایل سال ۱۳۹۷ اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان با اعتباری به مبلغ دو میلیارد و چهارصد و پنجاه میلیون ریال پشت بام حسینیه سرپوشیده بزرگ زواره را آجر فرش کرد.
حسینیه بزرگ زواره در تاریخ ۱۰/‏۰۳/‏۱۳۸۲‬ به شماره ۹۰۵۳ در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده است.
شهر زواره دارای دو حسینیه تاریخی منحصر به فرد است. هر دو حسینیه دارای دو قسمت سرباز و سرپوشیده است. علاوه بر دو حسینیه تاریخی، شهر زواره دارای بیش از ۲۰ حسینیه دیگر است که این شهر را به شهر تکایا و حسینیه‌ها در ایران شهرت بخشیده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صفر تا صد عروسی های فریبا نادری + عکس مراسم های ازدواج خانم بازیگر !