به نام پدر؛ مروری بر دستاوردهای منصور پورحیدری در تیم ملی و باشگاه استقلال (تاج) تهران


به نام پدر؛ مروری بر دستاوردهای منصور پورحیدری در تیم ملی و باشگاه استقلال (تاج) تهران

به بهانه 6 بهمن، زادروز منصور پورحیدری

اختصاصی طرفداری - در فوتبال ایران تنها و تنها یک نفر را می توان نام برد که به عنوان بازیکن و سرمربی توانسته به قهرمانی در جام باشگاه های آسیا دست یابد. این تنها یکی از دستاوردهای منصور پورحیدری، ملقب به پدر استقلال است.

بعد از هفت ماه زجرِ فراوان بخاطر زندگی تو خوابگاهِ باشگاه، برای فصل بعد رفتم دفتر باشگاه و گفتم با این وضعیت دیگه نمی مونم! منصور خان همون موقع 25 میلیون تومان چکِ شخصی شو برای من کشید و داد بهم تا برم یه خونه اجاره کنم!

این سخنانی است که حسین حسینی دروازه بان باشگاه استقلال و رکوردشکن کلین شیت فوتبال ایران در مصاحبه ای در برنامه 90 بیان کرده بود. همین جملات کوتاه می تواند، عمق دلسوزی، عشق و علاقه منصورخان، به بازیکنان و باشگاه استقلال را نشان دهد. نوشتن در مورد تمام افتخارات و دستاوردهای پدر استقلال، واقعا کار دشواری است و مطمئنا قلم من به هیچ وجه نمی تواند شکوه این مرد بزرگ را کامل به تصویر بکشد. صحبت از بزرگ مردی است که شاید اگر نبود الان استقلالی هم وجود نداشت. درست به مانند محراب شاهرخی که اگر او و حرص خوردن های بی پایانش نیز نبود، پرسپولیسی هم وجود نداشت و هواداران هر دو تیم تا عشق به فوتبال در این مملکت وجود دارد، باید مدیون این عزیزان باشند.

به نام پدر؛ مروری بر دستاوردهای منصور پورحیدری در تیم ملی و باشگاه استقلال (تاج) تهران

مرحوم پورحیدری در ششم بهمن 1324 در خانواده‌ای هفت نفره حوالی میدان خراسان تهران به دنیا آمد. خانواده او در ابتدای نوجوانی‌ اش به محله قلهک تهران نقل مکان کردند و همان زمان‌ ها بود که پورحیدری فوتبال در زمین‌ های خاکی را سرگرمی‌ اصلی خود کرده بود. مرحوم پورامیر ظاهرا اولین کسی بود که استعداد پورحیدری را کشف کرد. او معلم منصور پورحیدری بود و منصور پورحیدری را به غلامحسین نوریان در باشگاه دارایی معرفی کرد. اولین تیم رسمی پورحیدری تیم دخانیات بود که به نوعی وابسته به باشگاه دارایی محسوب می‌شد. منصور پورحیدری در ابتدای دوران بازیگری‌ اش در پست مدافع میانی بازی می‌کرد؛ اما بعدا مربیانش تشخیص دادند که بهتر است از او در پست دفاع راست استفاده کند. پورحیدری زمانی که در تیم دخانیات بازی کرد، 17 سال داشت و در سال 45 از تیم دارایی با وجود قهرمانی در لیگ باشگاه‌های تهران، جدا شد و به تیم تاج پیوست. وی ده سال در باشگاه تاج بازی کرد و عناوین و افتخارات داخلی و آسیایی متعددی کسب کرد. مرحوم پورحیدری پس از آن و در سال 54 راهی باشگاه دارایی شد و دو سال در این تیم توپ زد. او در سال 56 و با پیراهن دارایی از فوتبال حرفه ای خداحافظی کرد. پورحیدری پرافتخارترین مربی تاریخ باشگاه استقلال تهران است.

به نام پدر؛ مروری بر دستاوردهای منصور پورحیدری در تیم ملی و باشگاه استقلال (تاج) تهران

احیای باشگاه استقلال بعد از انقلاب 57، که با تغییر نام باشگاه تاج به استقلال صورت گرفت، از خدمات او برای منحل نشدن این تیم بود. از این‌ رو او را «پدر استقلال» نامیده‌اند. دو قهرمانی استقلال در آسیا در کارنامه پورحیدری دیده می‌شود که یک بار در قامت بازیکن و یک بار در کسوت سرمربی به آن‌ها دست یافت که از این حیث او در ایران رکورددار است.پس از پایان دوره ورزشی پورحیدری به عنوان بازیکن، رایکوف مربی وقت تاج که تیم جوانان تاج را هم در دست داشت، به دلیل پشتکار و پیگیری‌های فراوان منصور، او را به جوانان برد. رایکوف که از سال 48 تا 53 مربی تاج بود، به دلیل خستگی قادر به ادامه کار در تاج نشد و پس از باخت به تیم نفت آبادان در سال 53 کنار گذاشته شد و تیم به علی دانایی فرد رسید که وی هم منصور پورحیدری را به عنوان کمک خود برگزید و علی دانایی فرد تنها 8 بازی در سال 54 سرمربی تیم بود و سپس جکیچ به عنوان سرمربی تاج در سال 55 انتخاب شد و جکیچ هم منصور پورحیدری را به عنوان کمک خود انتخاب کرد و نتایج مطلوبی را با وی کسب کرد. پس از انقلاب به دلایل نا آرامی‌ها، قرارداد جکیچ با تاج فسخ گردید و او به همراه جکیچ برای مدتی راهی کشورهای حاشیه خلیج فارس شد. او چند ماه پس از بازگشت مربی استقلال شد. البته لیگ در سال 58 انسجام لازم را نداشت او در دوره‌ای سرمربی تیم ملی ایران نیز بود و با آن تیم در سال 1998 قهرمان بازی‌ های آسیایی بانکوک شد. پس از قهرمانی در بازی های آسیایی 1998 بانکوک و هنگامی که در سال 2000 سرمربی تیم ملی بود؛ توانست با تیم ملی ایران درخشش خوبی در بازی های تدارکاتی، علی الخصوص سه بازی دوستانه در کشور آمریکا داشته باشد. تیم تحت هدایت او در برابر مکزیک شکست خفیف 2-1 را متحمل شد، برابر اکوادور به پیروزی 1-2 رسید و برابر آمریکای میزبان به تساوی 1-1 دست یافت.

به نام پدر؛ مروری بر دستاوردهای منصور پورحیدری در تیم ملی و باشگاه استقلال (تاج) تهرانبه نام پدر؛ مروری بر دستاوردهای منصور پورحیدری در تیم ملی و باشگاه استقلال (تاج) تهران

تیم ملی در یک شرایط استثنائی و رؤیایی قرار داشت و شانس اول قهرمانی جام ملت های آسیای سال 2000 لبنان بود. وقتی علی فتح الله زاده مدیرعامل وقت باشگاه استقلال بدنبال مشکلات شدید این باشگاه از او خواست که بیاد و سرمربی گری استقلال رو بر عهده بگیرد، مثل یک پدر دلسوز عطای کار در تیم ملی و قهرمانی در جام ملت های آسیا رو به لقایش بخشید و به استقلال برگشت. او با پنج دوره حضور در ادوار رقابت‌های آسیایی به عنوان سرمربی رکورددار تاریخ باشگاه استقلال است که 32 مرتبه مربی‌گری یک باشگاه در جام باشگاه‌های آسیا را به عهده داشته‌است. او در پنج دوره حضور خود، یک مقام قهرمانی، یک مقام نایب قهرمانی و یک مقام سوم جام باشگاه‌های آسیا و همچنین دو مقام چهارم جام برندگان جام آسیا را برای استقلال به ارمغان آورده‌است. وی همچنین در 309 مسابقه مربی‌گری تیم فوتبال استقلال تهران را بر عهده داشته‌است و 81 بار به عنوان مربی در خدمت آبی‌پوشان بود که از این لحاظ در تاریخ باشگاه استقلال رکورددار می‌باشد. پورحیدری همچنین رکورددار مربی‌گری در شهرآورد تهران است. منصور پورحیدری همچنین دارای یک رکورد دیگری هم هست او تنها کسی هست که هم به عنوان بازیکن هم به عنوان مربی توانسته قهرمان آسیا بشود وی درسال 1349 در حالی که یک بازیکن 25 ساله بود توانست به عنوان قهرمانی آسیا برسد ویک بار هم به عنوان مربی در سال 1370 توانست قهرمان آسیا شود. پورحیدری در آخرین سال های عمرش به عنوان مدیر فنی و سرپرست باشگاه استقلال نیز فعالیت کرده بودو سرانجام در صبح جمعه 14 آبان 1395 بر اثر سرطان ریه در بیمارستان ایرانمهر در سن 70 سالگی درگذشت.

به نام پدر؛ مروری بر دستاوردهای منصور پورحیدری در تیم ملی و باشگاه استقلال (تاج) تهران

افتخارات منصور پورحیدری (دوران بازی)

قهرمان جام باشگاه‌های آسیا در سال 1349 به همراه تیم تاج

کسب مقام سوم جام باشگاه های آسیا در سال 1350 به همراه تیم تاج

قهرمان چهار دوره جام باشگاه‌های تهران در سال های1347، 1348، 1350 و1351 به همراه تیم تاج

قهرمان مسابقات فوتبال باشگاه‌های ایران جام منطقه‌ای 1349 به همراه تیم تاج

قهرمانی در لیگ فوتبال ایران جام تخت جمشید در سال 1353 به همراه تیم تاج

قهرمان سه دوره جام میلز هند در سال‌های 1348، 1349 و 1350 به همراه تیم تاج

افتخارات منصور پورحیدری (دوران سرمربی گری)

قهرمانی در بازی‌های آسیایی 1998 به همراه تیم ملی فوتبال ایران

قهرمان جام باشگاه‌های آسیا در سال 1370 به همراه تیم استقلال تهران

نایب قهرمانی جام باشگاه های آسیا در فصل 1992–1991 به همراه استقلال تهران

کسب مقام سوم جام باشگاه های آسیا در فصل 2002-2001 به همراه استقلال تهران

قهرمان سه دوره جام باشگاه‌های تهران در سال های 1362، 1364 و 1370 به همراه استقلال تهران

قهرمانی در رقابت‌های لیگ قدس در سال 1369 به همراه استقلال تهران

قهرمانی در لیگ آزادگان فصل 1380-1379 به همراه استقلال تهران

قهرمان دو دوره جام حذفی ایران در سال های 1375 و 1379 به همراه استقلال تهران

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بزرگداشت اکبر زنجان پور و دو جای خالی