موج بزرگ بیماری سرطان به دلیل افزایش روند سالمندی


موج بزرگ بیماری سرطان به دلیل افزایش روند سالمندی

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی: متأسفانه بیماری سرطان در حال تبدیل شدن به معضل اصلی بهداشتی کشور است و افزایش سن جمعیت در بیشتر شدن این بیماری مؤثر بوده است

موج بزرگ بیماری سرطان به دلیل افزایش روند سالمندیبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی انجمن رادیوتراپی انکولوژی؛ احمد عامری افزود: با توجه به اینکه افزایش سن یکی از فاکتور‌های خطر بروز سرطان است، افزود: به دلیل سالمند شدن جمعیت ایران پیش‌بینی می‌شود که موج بزرگی از بیماری سرطان پیش رو باشد که البته می‌توان با اقدامات به موقع از بخشی از این بیماری پیشگیری کرد.

وی با اشاره به اینکه تحریم، کمبود بودجه و گرانی‌ها از مشکلاتی است که درمان سرطان را با چالش مواجه کرده است، گفت: در این شرایط تصمیم برخی از مسئولان به مشکلات دامن زده است که اخلال در روند آموزشی از جمله این مسائل است.

عامری افزود: در سال ۹۲ رشته رادیوتراپی انکولوژی دوره سه ساله آن به تصمیم اساتید رشته ۴ ساله شد و اکنون پزشکان عمومی برای دریافت مدرک تخصص باید این دوره را طی ۵ سال بگذرانند و در واقع یکسال دیگر به این دوره افزوده شده است و این در حالی بوده است که یکسال اول این دوره پنج‌ساله افراد باید دوره‌های داخلی را طی کرده و این مساله مخالفت بسیاری از اساتید این رشته را به همراه داشته است.

وی با اشاره به اینکه افزایش دوره رشته رادیوتراپی انکولوژی از ۴ سال به ۵ سال سبب هدررفت بودجه‌های آموزشی می‌شود، گفت: هزینه‌های آموزش باید هدفمند باشد و مسائل پیش آمده دست و پای پزشکان را برای ارائه خدمات بسته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: رشته رادیوتراپی انکولوژی سابقه ۴۵ ساله داشته و یکی از رشته‌های سرطان‌شناسی است که همیشه به روز بوده و مصوبات اخیر سبب ایجاد ابهاماتی برای پزشکان شده است.

وی گفت: در نامه‌ای به وزارت بهداشت استادان و صاحبنظران برجسته نظرات خود و مشکلات پیش‌رو را اعلام کردند، ولی متأسفانه اقدامی انجام نشده است.

عامری افزود: این مشکلات در حالی بوده که مسؤولان معتقد به افزایش پزشک و سهمیه‌ها هستند و اکنون نیمی از پزشکان درمان‌گر سرطان با چالش مواجه شده‌اند و انگیزه خدمت‌رسانی در بسیاری از این افراد با اختلال مواجه است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: وزارت بهداشت با تغییر نام رشته رادیوتراپی انکولوژی بدون تغییر در محتوا ۴۵ ساله آن در صدد خارج کردن بخش عظیمی از ارایه دهندگان خدمات به بیماران مبتلا به سرطان است باید توسط مراجع بالاتر رسیدگی عاجل شود، زیرا اعتماد پزشک و بیمار برای بسیار از ارایه دهندگان خدمت در اقصی نقاط کشور در حال آسیب دیدن است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)