سود بانکی کاهش نیابد، زیاندهی بانک‌ها بیشتر می‌شود


سود بانکی کاهش نیابد، زیاندهی بانک‌ها بیشتر می‌شود

یک کارشناس امور بانکی درباره لزوم کاهش نرخ سود سپرده‌ها گفت: اگر نرخ سود سپرده‌ها پایین نیاید بانک‌ها در تجهیز وجوه سپرده‌ها و تسهیلات ناکام می‌مانند و این مساله موجب زیاندهی بیشتر بانک‌ها می‌شود. نوشته سود بانکی کاهش نیابد، زیاندهی بانک‌ها بیشتر می‌شود اولین بار در تجارت‌نیوز پدیدار شد.

بانک‌های طی چند ماه اخیر فراز و نشیب‌های زیادی را سپری کرده‌اند. اخیرا بر اساس تصمیم بانک مرکزی از ابتدای بهمن ماه سال جاری نرخ سود سپرده‌های روزشمار حذف شد و نگرانی‌ها برای خروج سپرده‌ها از بانک‌ها افزایش یافت.

سوالی که این جا مطرح می‌شود این است که نرخ سود سپرده‌های بانکی باید به چه صورت باشد و چه روند تغییری را طی کند؟ در حالی که برخی از کارشناسان مانند کامران ندری معتقدند که نرخ سود سپرده بلندمدت تا اردیبهشت تغییر نکند، برخی دیگر نرخ سود ۲۰ درصدی برای بانک‌ها را زیان‌ده می‌دانند و معتقدند تداوم این نرخ سود منجر به تخریب بانک‌ها می‌شود.

کامران ندری در این باره گفت: در شرایط فعلی نرخ سود سپرده بلندمدت می‌تواند تعیین‌کننده باشد. اگر سود سپرده بلندمدت کاهش پیدا کند به احتمال زیاد شاهد حرکت سفته‌بازانه به بازارهای طلا، سکه و ارز خواهیم بود.

حسن معتمدی کارشناس امور بانکی و رئیس پیشین بانک اقتصاد نوین از شرایط سخت بانک‌ها در پرداخت سود گفت: نرخ سود بانکی در بانک‌ها که با دستور بانک مرکزی ۲۰ درصد شده و ممکن است همه‌ بانک‌ها رعایت نکنند، قیمت تمام شده پول را در سپرده‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت برای بانک‌ها از ۲۰ درصد بالاتر می‌برد.

وی در این باره ادامه داد: در حالی که در حال حاضر در فعالیت اقتصادی برای بانک‌ها امکان‌پذیر نیست که این بازدهی را بگیرد و بتواند درآمد و هزینه را سر به سر کند.

معتمدی درباره تداوم نرخ سودها بیان کرد: بانک‌ها در واسطه‌گری وجوه، یعنی تجهیز سپرده‌ها و اعطای تسهیلات چند سال است که زیان‌ده هستند به همین دلیل باید نرخ سود برای بانک‌ها پایین بیاید. اگر وضعیت به این شکل و با این نرخ‌ها برای بانک‌ها تداوم پیدا کند به تخریب بانک‌ها منجر می‌شود.


سود بانکی کاهش نیابد، زیاندهی بانک‌ها بیشتر می‌شود

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری