کلپورگو، چشمه ای با آب قرمز در قلعه گنج


کلپورگو، چشمه ای با آب قرمز در قلعه گنج

قابلیت‌های صنعت گردشگری همه را به این نتیجه رسانده است که این صنعت راه‌ میانبری برای توسعه اقتصادی در کشورهای در حال توسعه و همچنین تولید ثروت در کشورهای صنعتی بوده و درآینده نزدیک این صنعت به مهم‌ترین شاخص اقتصادی هر کشور تبدیل خواهد شد. از طرفی مقایسه بین گردشگران داخلی و خارجی در این صنعت بیانگر اهمیت آن در توسعه اقتصاد داخلی کشورها است به...

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان کرمان، یافته‌ها نشان می‌دهد که بخش گردشگری به ازای هر دلار درآمد اضافه، اشتغال بیشتری نسبت به سایر بخش‌ها ایجاد می‌کند. اگر ساختار صنعتی یک منطقه ارزش افزوده بسیار بالا داشته باشد ولی در مقابل سرمایه بر باشد و در نتیجه توزیع درآمد نابرابر و مشاغل اندکی داشته باشد در این حالت بسیاری از سیاست‌گذاران‌، توسعه گردشگری را به دلیل کاربر بودن این صنعت، سیاست مطلوبی برای کاهش بیکاری دراین مناطق می‌دانند که در سایر بخش‌ها فرصت‌های اندکی دارند. جنوب کرمان دارای قابلیت‌های زیادی است که می‌تواند اقتصاد این منطقه را زیرو رو کند از جمله این پتانسیل‌ها چشمه‌ای بکر در قلعه‌گنج است که رنگی قرمز و عجیب دارد و در صورت توجه مسوولان و تبلیغات می‌توان این منطقه را به محلی برای سیاحت گردشگران داخلی و خارجی تبدیل کرد.

چشمه بکر قرمز در قلعه‌گنج

مهدی میرزایی مستندساز قلعه‌گنجی دررابطه با چشمه قرمز رنگ در روستای کلپورگو به«خبرآنلاین»می‌گوید: چشمه‌ای قرمز رنگ تقریبا درشرق روستای صولان قلعه‌گنج قراردارد و حدود ۴۰کیلومتر باید مسیر ریگی را طی کرد تا به آن رسید. این چشمه بصورت دائمی برقراراست و می‌توان از آن استفاده کرد. او می‌گوید:این چشمه دارای خواص درمانی به خصوص برای بیماران روماتیسمی بوده و ازکمیاب‌ترین چشمه‌های بیابانی کشور است مانند دریاچه صورتی که از جاذبه های دیدنی چابهار است. وی ادامه می‌دهد: مساحت این‌چشمه تقریبا یک هکتار است که دراطراف این‌چشمه بیابانی آب به سطح زمین بسیار نزدیک است، فاصله سطح آب تقریبا نیم متر و دربعضی موارد حتی به ۲۰ متر نیز می‌رسد به گفته او مشکلات این چشمه می‌توان به نداشتن مسیر مناسب اشاره کرد و بحث جاده این مسیر باعث شده ۹۰ درصد ازمردم قلعه گنج از وجود این چشمه بی‌خبر باشند.

بی‌توجهی مسوولان نسبت به آثارباستانی درقلعه‌گنج

سروش صلواتیان یکی از فعالان اجتماعی از عملکرد میراث فرهنگی دراین شهر گلایه دارد او می‌گوید : از اداره میراث فرهنگی فقط دوکانکس را در یکی ازنقاط چاه‌دادخدا مشاهده کرده‌ایم، بسیاری از میراث قدیمی در اکثر روستاهای قلعه‌گنج قرار دارند که شاید مردم خود آن منطقه نیز از آن‌ها اطلاعاتی ندارند. بسیاری از آثار باستانی در اینجا غارت شده به‌عنوان مثال تپه‌ای در این مناطق هست به عنوان تم‌گبران که نامش را به تمگران تغییر داده‌اند درحالی که تم‌گبران به معنای تپه قبرستان‌هاست و تم‌گران به معنای تپه خاکستری رنگ است و حتی دراین رابطه فیلم‌هایی برای معرفی این منطقه تهیه و برای شرکت در یک جشنواره گردشگری ارسال کردیم تا منطقه دیده شود. وی درپایان می‌گوید : اگر مسوولان توجه بیشتری به این مناطق داشته باشند شاید اتفاق‌های بهتری در زمینه گردشگری وجذب توریست رخ دهد.او دررابطه باچشمه آب گرم منطقه‌ کلپوره‌گو می‌گوید: مسوولان شهرستان ازاینگونه موارد بی‌خبر هستند. این چشمه در منطقه بیابانی قرارداشته و حالت قنات مانندی دارد . تقریبا از آخرین روستایی که به این منطقه نزدیک است باوسایل نقلیه ۴۰ دقیقه و پیاده سه الی چهار ساعت را باید طی کرد تا به این چشمه رسید که جاده مناسب نیز ندارد .

قرمزی آب چشمه به علت وجود گوگرد است

محمد خوبیاری دهیار روستای توریگ به «خبرآنلاین» گفت : این چشمه کمتر از ۱۰۰ سال پیش در روستا ی کلپورگو وجود داشته و بسیاری از مردم در آنجا زندگی می‌کردند. به طور کلی سطح آب این منطقه بالاست قسمتی از آب شور بوده و املاح زیاد دارد بعضی از افرادقدیمی می‌گویند قرمزی آب به علت وجود گوگرد در آب است. خوبیاری می‌گوید: آب این چشمه برای بیماری‌های پوستی مناسب است تابه‌حال کارشناسی ازاینجا بازدید نکرده و قابل ثبت نیز است . دراین رابطه با جهانگیری مسوول اداره میراث فرهنگی در قلعه‌گنج تماس گرفته شد که وی از وجود این چشمه اظهار بی‌اطلاعی کرد.

در شرق قلعه گنج در روستای صولان چشمه ای قرمز رنگ وجود دارد،که جذبه گردشگری و توریستی دارد اما همچنان مسوولان از وجود آن بی خبرند.

۴۶

کد خبر 1227325

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید